Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Öğretim Teknolojileri EBB 108 2 2 + 0 2 3
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler

Önerilen seçmeli ders bulunmamaktadır. 

Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Öğr.Gör. AYDIN KİPER
Dersi Verenler Öğr.Gör. SELÇUK SIRRI TERCAN, Öğr.Gör. AYDIN KİPER, Doç.Dr. ONUR İŞBULAN, Doç.Dr. ÖZLEM CANAN GÜNGÖREN, Doç.Dr. EBRU ALBAYRAK, Dr.Öğr.Üyesi ŞULE YILMAZ ÖZDEN,
Dersin Yardımcıları

Arş. Gör. Dr. Mehmet UYSAL 

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Öğretim teknolojisini anlayabilme, öğretim teknolojisinin önemini kavrama, öğretim teknolojisini öğrenme ve öğretme yöntemleri ile uygulayabilme, eğitimde bilgi teknolojilerinin etkilerini kavrayabilme, ülkemizdeki ve dünyadaki uygulamalarından haberdar olma, öğretim materyali tasarlama konusunda güncel bilgiye sahip olma.
Öğretim teknolojilerine ilişkin kavramları tanımlayabilme. Temel materyal hazırlama yaklaşımlarını açıklayabilme. Öğretim materyali tasarlamada güncel kuram ve süreçleri bilme. Öğrenme yaklaşımlarını bilme ve materyal tasarlama süreçlerini bu yaklaşımlar bağlamında gerçekleştirebilme. Eğitim ortamlarında kullanılacak materyalleri sınıflayabilme. Eğitim ortamlarında kullanılacak materyalleri amaca göre öğretim sürecine uygun olarak geliştirebilme. Eğitimde bilgi teknolojilerinin nasıl kullanıldığını açıklayabilme. Eğitim ortamlarında hazırlanan materyalleri süreç ve ürün açısından değerlendirebilme.

Dersin İçeriği

Eğitimde bilgi teknolojileri; öğretim süreci ve öğretim teknolojilerinin sınıflandırılması; öğretim teknolojilerine ilişkin kuramsal yaklaşımlar; öğrenme yaklaşımlarında yeni yönelimler; güncel okuryazarlıklar; araç ve materyal olarak öğretim teknolojileri; öğretim materyallerinin tasarımı; tematik öğretim materyali tasarlama; alana özgü nesne ambarı oluşturma, öğretim materyali değerlendirme ölçütleri.

 

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Öğretim teknolojisi kavramını açıklar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
2 Eğitim ortamlarında bilgi teknolojilerinin kullanımının önemini açıklar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
3 Eğitim ortamlarında kullanılacak öğretim teknolojilerini sınıflar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
4 Öğretim teknolojilerine ilişkin kuramsal yaklaşımları açıklar. Anlatım, Beyin Fırtınası,
5 Ülkemizdeki ve dünyadaki eğitim süreçlerinde öğretim teknolojilerine yönelik güncel uygulamaları karşılaştırır. Anlatım, Beyin Fırtınası,
6 Öğretim materyallerini geliştirmeye yönelik tasarım ilkelerini açıklar. Tartışma, Bireysel Çalışma,
7 Öğretim teknolojisini öğrenme ve öğretme yöntemleri ile bağdaştırır. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma,
8 Öğretim teknolojisinin önemini analiz eder. Beyin Fırtınası, Grupla Çalışma,
9 Öğretim materyallerini amaca uygunluğu ve işlerliği açısından değerlendirir Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Grupla Çalışma,
10 Öğretim teknolojilerinin eğitim süreçlerine etkilerini tartışır. Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Grupla Çalışma,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Temel kavramlar. Eğitimin, teknolojinin, eğitim teknolojisinin ve öğretim teknolojisinin tanımı.
2 Öğretim teknolojisi ve bilim arasındaki ilişki. Öğretim teknolojisinin ilgi alanları.
3 Eğitimde bilgi teknolojileri. Öğretim teknolojilerinin sınıflandırılması.
4 Öğretim teknolojilerine ilişkin kuramsal yaklaşımlar
5 Ülkemizdeki ve dünyadaki eğitim süreçlerinde öğretim teknolojilerine yönelik güncel uygulamalar
6 Öğretim materyali geliştirmede tasarım ilkeleri.
7 Öğretim materyali geliştirmede öğrenme ve öğretme yöntemleri
8 Ara sınav
9 İnternetin tanımı. İnternet ve eğitim uygulamaları.
10 Web 2.0’ın tanımı ve içeriği.
11 Öğretim teknolojileri olarak web 2.0 araçları
12 Alana özgü nesne ambarı
13 Tematik öğretim materyali
14 Öğretim materyallerinin değerlendirmesi
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

[1] Kıyıcı, M., Horzum, MB., Akgün, ÖA., Kiper, A., Kırksekiz, A., Demir Kaymak, Z., İşbulan, O., Uysal, M., Tercan, SS., Albayrak, E., Hamutoğlu B., Çam, E., Canan Güngören, Ö., Duman, İ, Gökmen, ÖF. Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı Ders notu.

[2] Öğretim Programları https://ttkb.meb.gov.tr

 

Hafta Dokümanlar Açıklama Boyut
5 Öğretim Materyali Türleri Öğretim Materyali Türleri 0 MB
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Okul rehberlik ve psikolojik hizmetlerinin kapsamını bilir.
2 Öğrencilerin akademik, kariyer, ve sosyal-duygusal gelişim alanlarına ve ihtiyaçlarına uygun okul rehberlik ve psikolojik danışma programı planlar.
3 Okul rehberlik ve psikolojik danışma programını ilgili kurumlar, komisyonlar ve paydaşlarla işbirliği ve eşgüdüm içerisinde yürütür
4 Okul rehberlik ve psikolojik danışma programı çıktılarını değerlendirir ve sonuçlar doğrultusunda geliştirir.
5 Kritik yaşam olayları ve kriz durumlarında ikincil ve üçüncül önleme hizmetleri ve psiko-sosyal müdahale planı hazırlar ve sunar.
6 Kariyer psikolojik danışmanlığı kapsamında bireyi tanıma tekniklerini uygulayarak bireysel ve grup değerlendirmeleri yapar.
7 Kariyer planlama kapsamında eğitim ve mesleki fırsatlar, rol geçişleri ve kariyer gelişimine yönelik bireysel ve grupla kariyer rehberliği hizmetleri yürütür.
8 Çalıştığı kurumun paydaşlarına ihtiyaçları doğrultusunda kariyer gelişim programı hazırlar ve yürütür.
9 Mesleki kurum, eğitim kuruluşları, iş gücü piyasası arasındaki işbirliğini ve koordinasyonu geliştirici faaliyetleri organize eder
10 Organizasyon ve örgütlere yönelik kariyer psikolojik danışmanlığı hizmeti sunar.
11 Aile danışmanlığı kuramlarını bilir.
12 Evliliğe hazırlık ve evliliği güçlendirme programları planlar.
13 Evlilik öncesi psikolojik danışma hizmetleri kapsamında eş seçimi kuramları, kişisel ve çevresel faktörleri açıklar.
14 Aile yaşam döngüsü evreleri kapsamında rol geçişleri konusunda önleyici rehberlik ve psikolojik danışma hizmetleri yürütür.
15 Aile içi şiddet ve boşanma gibi kriz durumlarında müdahale hizmetlerini açıklar.
16 Psikolojik danışma sürecinde terapötik koşulları sağlamaya yönelik terapötik becerileri etkili şekilde kullanır.
17 Danışanın sorunu ve davranışsal amacına uygun bireysel danışma oturumları planlar ve yürütür.
18 Danışanın ihtiyacına yönelik uygun müdahale yöntem ve tekniklerini kullanır.
19 Grup kuralları doğrultusunda ve grup evreleri çerçevesinde grubun amacına uygun alıştırma ve teknikler ile grupla psikolojik danışma liderliğini yürütür.
20 Danışanların sorunlarını gelişim, kişilik, psikolojik danışma kuramları çerçevesinde profesyonel bir bakışla çerçevelendirir.
21 Yaşam dönemi ve uyum problemleri, davranış bozukluklarına dair alan bilgisini vaka formülasyonunda işe koşar.
22 Rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerini sunarken mevcut toplumsal yapı ve kültürel dinamiklerin ve kendi kültürel özelliklerinin farkındadır.
23 Kültüre duyarlı psikolojik danışma beceri ve yeterliklerine sahiptir.
24 Mevcut kültürden farklı kültürel bağlamlara sahip ve dezavantajlı danışanlara okul, kariyer ve aile psikolojik danışmanlığı hizmetlerini sunarken kültüre duyarlı psikolojik danışma bilgi, beceri ve yeterliklerini işe koşar.
25 Danışanın ihtiyaçlarına ve özelliklerine uygun psikolojik test ve test dışı teknikleri seçer.
26 Danışanın ihtiyaçlarına ve özelliklerine uygun psikolojik test ve test dışı teknikleri yönergeleri doğrultusunda uygular ve değerlendirir.
27 Bilimsel araştırma süreci basamaklarını ve yöntemlerini bilir.
28 Rehberlik ve psikolojik danışma alanına dair araştırma tasarlar.
29 Araştırma konusu ve amacına uygun örnekleme ve veri toplama yöntemiyle elde ettiği verileri analiz eder.
30 Araştırma sonuçlarını araştırma amacına uygun şekilde yorumlar ve raporlar.
31 Rehberlik ve psikolojik danışma alanında ulusal ve uluslararası etik ilkeleri, standartları, kuralları ve kodları bilir.
32 Rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerini sunarken meslek etiğine riayet eder.
33 Alanıyla ilgili güncel bilimsel gelişmeleri (yeni terapi teknikleri, kuramlar, sempozyumlar) takip edebilecek yabancı dil bilgisine sahiptir.
34 Alanıyla ilgili güncel bilimsel gelişmeleri takip ederken (yeni terapi teknikleri, kuramlar, sempozyumlar, kongreler, çalıştaylar v.b.) basılı ve dijital kaynakları etkin şekilde kullanır.
35 Mesleki konularda alan savunuculuğu ve danışanlar konusunda hak savunuculuğuna önem verir.
36 Sosyal ve dijital bağlamlarda rehberlik ve psikolojik danışmanlık alanıyla ilgili bilgi, beceri ve deneyimlerini etkili şekilde ifade eder.
37 Ulusal ya da yerel çapta meydana gelebilecek travmatik olaylar sonrasında, sosyal sorumluluk çerçevesinde psikolojik danışma yardımı sunar.
38 Psikolojik yardım sürecini yürütürken manevi ve evrensel değerleri gözetir.
39 Demokratik ve aktif katılım kararlılığına sahip bir şekilde sosyal yaşama dahil olur.
40 Rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerinde bilimsel tutuma, kanıta dayalılığa ve hesap verilebilirliğe önem verir.
41 Psikolojik danışman olarak kendi beden ve ruh sağlığına önem verir.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 40
1. Ödev 20
2. Ödev 20
3. Ödev 20
Toplam 100
1. Final 70
1. Yıl İçinin Başarıya 30
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Ara Sınav 1 5 5
Kısa Sınav 1 3 3
Ödev 1 2 2
Performans Görevi (Uygulama) 1 3 3
Final 1 2 2
Toplam İş Yükü 75
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 3
Dersin AKTS Kredisi 3