Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Sosyal Bilgiler Ders Kitabı İncelemesi SBE 006 0 2 + 0 2 4
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. HÜLYA ÇELİK
Dersi Verenler Doç.Dr. HÜLYA ÇELİK,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Ortaokul programlarını değerlendirebilmek, ders kitaplarını verimli kullanabilmek ve konu alanındaki ders kitaplarını eleştirel bir bakış açısıyla inceleyebilmek.Konu alanındaki ders kitaplarını içerik, dil, format vb. açılardan inceleyebilmek, ders kitaplarında tasarımı kavramak ve örnek ders kitabı bölümü oluşturabilmeyi öğretmektir.

Dersin İçeriği

Konu alanında MEB tarafından onaylanmış ders kitaplarının ve öğretim programlarının eleştirel bir bakış açısı ile incelenmesi; kitapların içerik, dil, öğrenci seviyesine uygunluk, format, çekicilik, anlamlı öğrenmeye katkısı, öğretimde kullanım kolaylığı, vb. açılarından incelenmesi.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Ortaöğretim programlarını tanımlar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
2 Ders kitaplarının nasıl kullanılacağını açıklar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
3 Konu alanındaki ders kitaplarını eleştirel bakış açısıyla yorumlar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma,
4 Konu alanındaki ders kitaplarını içerik, dil, format vb. açısından ayırt eder. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma,
5 Ders kitaplarında tasarım ile ilgili bilgileri formüle eder. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma,
6 Ders kitaplarını değerlendirir. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Ortaöğretim Programlarının Değerlendirilmesi
2 Ortaöğretim Programlarının Değerlendirilmesi
3 Ders Kitabının Öğretimdeki Yeri
4 Ders Kitabının Öğretimdeki Yeri
5 Ders Kitaplarında Dil ve Anlatım Özelikleri
6 Ders Kitaplarında Bulunması Gereken Fiziksel Özellikler
7 Ders Kitaplarında Kullanılan Görseller ve Özellikleri
8 Ders Kitaplarında Tasarım
9 MEB Tarafından Onaylı Ders Kitaplarında Uygulama Yapılması
10 MEB Tarafından Onaylı Ders Kitaplarında Uygulama Yapılması
11 Örnek Ders Kitabı Bölümü Oluşturma Çalışmaları
12 Örnek Ders Kitabı Bölümü Oluşturma Çalışmaları
13 Örnek Ders Kitabı Bölümü Oluşturma Çalışmaları
14 Çalışmaların Değerlendirilmesi
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

[1]. Aşıcı, M. ve diğerleri.(2005). Konu Alanı Ders Kitabı İncelemesi. Pegem A Yayıncılık.
[2]. Ceyhan, E. ve Yiğit, B.(2004). Konu Alanı Ders Kitabı İncelemesi. Anı Yayıncılık.
[3]. Coşkun, H., Kaya, İ. ve Kuglin, J.(1996). Türkiye ve Almanya’da İlköğretim Ders Kitapları. Sempozyum, Ankara.
[4]. Güçlü, N. ve diğerleri (2001). Konu Alanı Ders Kitabı İnceleme Kılavuzu (Hayat Bilgisi 1-3), Ankara: Nobel.
[5]. Hayta, N. ve diğerleri (2003). Konu Alanı Ders Kitabı İnceleme Kılavuzu (Tarih 9-12), Ankara: Nobel.
[6]. Kılıç, A. ve Seven, S.(2002). Konu Alanı Ders Kitabı İncelemesi. Pegem A Yayıncılık.
[7]. Kıroğlu, K. (2008). Yeni İlköğretim Programları (1-5. Sınıflar)

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Sosyal bilgiler eğitimini destekleyen tarih, coğrafya, sosyoloji, antropoloji, siyaset bilimi gibi sosyal bilim disiplinlerine ilişkin teorik bilgiler kazanır.
2 Etkin vatandaşlık için gerekli temel insan hakları ve vatandaşlık bilgisine sahip olur, demokratik eğitiminin önemini kavrar.
3 Sosyal bilgiler öğretimde sözlü ve yazılı edebiyat ürünlerinin kullanılmasının gereğini bilir ve uygun etkinlikler hazırlar.
4 Geçmişten günümüze bilim ve teknolojinin gelişimini, teknoloji ve medya okuryazarlığının önemini kavrar.
5 Karakter ve değer eğitiminin sosyal bilgiler eğitimindeki yeri ve önemini kavrar.
6 Sosyal Bilgiler eğitimine yönelik özel öğretim yöntemlerini öğretim programlarına uygun biçimde etkinlikler hazırlayarak uygular
7 Afetlere ilişkin temel kavramları bilir, afet yönetiminde etik değerleri açıklar, proje örnekleri sunar.
8 Sosyal bilgilerde sanat ve müze eğitiminin önemini kavrar, müzede sosyal bilgiler öğretimi uygulama etkinlikleri hazırlar
9 Öğretmenlik mesleğinin gerektirdiği sınıf yönetimi, ölçme ve değerlendirme, eğitim psikolojisi, eğitim felsefesi ve eğitim sosyolojisi, araştırma yöntemleri, teknoloji ve materyal kullanımı, öğretim ilke ve yöntemlerini bilir
10 Sosyal bilgiler eğitimi ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder.
11 Sosyal bilgiler eğitiminde yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir ve öğretmenlik mesleğine ilişkin becerileri edinir
12 Öğretimi, özel eğitim ve kaynaştırma eğitimine ihtiyacı olan öğrencilere göre planlama ve uygulama yetkinliğine sahip olur.
13 Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi´nde kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilir ve meslektaşları ile iletişim kurabilir.
14 Sosyal bilgiler eğitiminde alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir.
15 Çeşitli kurum ve kuruluşlarla işbirliği yapabilir, ilgili kişi ve kurumları bilgilendirebilme; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarabilme yetkinliğine sahip olur.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ödev 30
1. Ara Sınav 70
Toplam 100
1. Final 40
1. Yıl İçinin Başarıya 60
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 2 32 64
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 1 16 16
Ara Sınav 1 1 1
Kısa Sınav 2 1 2
Ödev 1 2 2
Final 1 3 3
Toplam İş Yükü 88
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 3,52
Dersin AKTS Kredisi 4