Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Sosyal Bilgiler Öğretim Programları SBE 202 4 2 + 0 2 3
Ön Koşul Dersleri

Yok

Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. YUSUF KESKİN
Dersi Verenler Doç.Dr. YUSUF KESKİN,
Dersin Yardımcıları

Dr. Öğr. Üyesi Ayşegül KIRTEL

Dersin Kategorisi Alanına Uygun Temel Öğretim
Dersin Amacı

Program geliştirme alanı özelinde Türkiye'de geçmişten günümüze uygulanan sosyal bilgiler öğretim programlarını tanımak.

Dersin İçeriği

1. Hafta: Temel Kavramlar (Eğitim, Eğitim Tasnifleri, Program Geliştirme kavramı ve öğeleri, farklı program tasnifleri)

2. Hafta: Program Geliştirmenin Kuramsal Temelleri

3. Hafta: Eğitim Felsefeleri

4. Hafta: Program Tasarımları

5. Hafta: Program Geliştirme Süreci (komisyonlar ve ihtiyaç Analizi)

6. Hafta: Program Öğeleri (Hedef ve İçerik)

7. Hafta: Program Öğeleri (Eğitim durumları ve sınama durumları)

8. Hafta: VİZE

9. Hafta: Türkiye'de Sosyal Bilgiler Öğretim Programları Tarihi (Dönemsel yaklaşım ve II. Meşrutiyet Dönemi)

10. Hafta: Kurtuluş Savaşı Yılları (1919-1922) ve Atatürk Dönemi (1923-1938)

11. Hafta: Milli Şef (1938-1950) ve Demokrat Parti (1950-1960) Dönemleri

12. Hafta: Kaotik Dönem (1960-1980) ve Askeri Müdahale Dönemi (1980-1990)

13. Hafta: Değişim (1990-2000) ve Küreselleşme (2000'li yıllar) Dönemleri

14. Güncel Sosyal Bilgiler Öğretim Programlarının (2005 ve 2018) İncelenmesi

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Program geliştirmeye ait temel kavramları tanır. Beyin Fırtınası, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
2 Eğitim felsefelerini tanır. Soru-Cevap, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
3 Program tasarımlarının özelliklerini bilir. Anlatım, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
4 Program geliştirme sürecini ve işlem basamaklarını bilir. Anlatım, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
5 Bir öğretim programının öğelerini özellikleri ile birlikte söyler. Anlatım, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
6 Türkiye'de geçmişten günümüze yayınlanmış sosyal bilgiler öğretim programlarını tanır. Anlatım, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Temel Kavramlar: Eğitim, Eğitim tasnifleri, Program geliştirme kavramı, Program öğeleri ve program tasnifleri Kaynaklardan ilgili bölümlerin okunması.
2 Program Geliştirmenin Kuramsal Temelleri: Tarihi, psikolojik, sosyal/toplumsal, ekonomik, konu alanı, bireysel ve felsefi temeller Kaynaklardan ilgili bölümlerin okunması.
3 Eğitim Felsefeleri: Daimicilik, esasicilik, ilerlemecilik ve yeniden kurmacılık Kaynaklardan ilgili bölümlerin okunması.
4 Program Tasarımları: Konu, öğrenci ve sorun merkezli tasarımlar Kaynaklardan ilgili bölümlerin okunması.
5 Program Geliştirme Süreci: Komisyonlar ve ihtiyaç analizi Kaynaklardan ilgili bölümlerin okunması.
6 Program Öğeleri: Hedef ve içerik Kaynaklardan ilgili bölümlerin okunması.
7 Program Öğeleri: Eğitim ve Sınama durumları Kaynaklardan ilgili bölümlerin okunması.
8 VİZE Kaynaklardan ilgili bölümlerin okunması.
9 Türkiye'de Sosyal Bilgiler Öğretim Programları Tarihi: Dönemsel yaklaşım ve II. Meşrutiyet Dönemi (1908-1918) Kaynaklardan ilgili bölümlerin okunması.
10 Kurtuluş Savaşı Yılları (1919-1922) ve Atatürk Dönemi (1923-1938) Kaynaklardan ilgili bölümlerin okunması.
11 Milli Şef (1938-1950) ve Demokrat Parti (1950-1960) Dönemleri Kaynaklardan ilgili bölümlerin okunması.
12 Kaotik Dönem (1960-1980) ve Askeri Müdahale Dönemi (1980-1990) Kaynaklardan ilgili bölümlerin okunması.
13 Değişim (1990-2000) ve Küreselleşme (2000'li yıllar) Dönemleri Kaynaklardan ilgili bölümlerin okunması.
14 Güncel Sosyal Bilgiler Öğretim Programlarının (2005 ve 2018) İncelenmesi Kaynaklardan ilgili bölümlerin okunması.
Kaynaklar
Ders Notu

Powerpoint sunumları

Ders Kaynakları

1. Türkiyede Sosyal Bilgiler Öğretim Programları (Pegem Akademi Yayıncılık)

2. Sosyal Bilgiler Öğretimi II (Pegem Akadem Yayıncılık)

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Sosyal bilgiler eğitimini destekleyen tarih, coğrafya, sosyoloji, antropoloji, siyaset bilimi gibi sosyal bilim disiplinlerine ilişkin teorik bilgiler kazanır. X
1 Sosyal bilgiler eğitimini destekleyen tarih, coğrafya, sosyoloji, antropoloji, siyaset bilimi gibi sosyal bilim disiplinlerine ilişkin teorik bilgiler kazanır. X
2 Etkin vatandaşlık için gerekli temel insan hakları ve vatandaşlık bilgisine sahip olur, demokratik eğitiminin önemini kavrar. X
2 Etkin vatandaşlık için gerekli temel insan hakları ve vatandaşlık bilgisine sahip olur, demokratik eğitiminin önemini kavrar. X
3 Sosyal bilgiler öğretimde sözlü ve yazılı edebiyat ürünlerinin kullanılmasının gereğini bilir ve uygun etkinlikler hazırlar. X
3 Sosyal bilgiler öğretimde sözlü ve yazılı edebiyat ürünlerinin kullanılmasının gereğini bilir ve uygun etkinlikler hazırlar. X
4 Geçmişten günümüze bilim ve teknolojinin gelişimini, teknoloji ve medya okuryazarlığının önemini kavrar. X
4 Geçmişten günümüze bilim ve teknolojinin gelişimini, teknoloji ve medya okuryazarlığının önemini kavrar. X
5 Karakter ve değer eğitiminin sosyal bilgiler eğitimindeki yeri ve önemini kavrar. X
5 Karakter ve değer eğitiminin sosyal bilgiler eğitimindeki yeri ve önemini kavrar. X
6 Sosyal Bilgiler eğitimine yönelik özel öğretim yöntemlerini öğretim programlarına uygun biçimde etkinlikler hazırlayarak uygular X
6 Sosyal Bilgiler eğitimine yönelik özel öğretim yöntemlerini öğretim programlarına uygun biçimde etkinlikler hazırlayarak uygular X
7 Afetlere ilişkin temel kavramları bilir, afet yönetiminde etik değerleri açıklar, proje örnekleri sunar. X
7 Afetlere ilişkin temel kavramları bilir, afet yönetiminde etik değerleri açıklar, proje örnekleri sunar. X
8 Sosyal bilgilerde sanat ve müze eğitiminin önemini kavrar, müzede sosyal bilgiler öğretimi uygulama etkinlikleri hazırlar
8 Sosyal bilgilerde sanat ve müze eğitiminin önemini kavrar, müzede sosyal bilgiler öğretimi uygulama etkinlikleri hazırlar X
9 Öğretmenlik mesleğinin gerektirdiği sınıf yönetimi, ölçme ve değerlendirme, eğitim psikolojisi, eğitim felsefesi ve eğitim sosyolojisi, araştırma yöntemleri, teknoloji ve materyal kullanımı, öğretim ilke ve yöntemlerini bilir X
9 Öğretmenlik mesleğinin gerektirdiği sınıf yönetimi, ölçme ve değerlendirme, eğitim psikolojisi, eğitim felsefesi ve eğitim sosyolojisi, araştırma yöntemleri, teknoloji ve materyal kullanımı, öğretim ilke ve yöntemlerini bilir X
10 Sosyal bilgiler eğitimi ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder.
10 Sosyal bilgiler eğitimi ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder. X
11 Sosyal bilgiler eğitiminde yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir ve öğretmenlik mesleğine ilişkin becerileri edinir
11 Sosyal bilgiler eğitiminde yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir ve öğretmenlik mesleğine ilişkin becerileri edinir X
12 Öğretimi, özel eğitim ve kaynaştırma eğitimine ihtiyacı olan öğrencilere göre planlama ve uygulama yetkinliğine sahip olur.
12 Öğretimi, özel eğitim ve kaynaştırma eğitimine ihtiyacı olan öğrencilere göre planlama ve uygulama yetkinliğine sahip olur.
13 Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi´nde kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilir ve meslektaşları ile iletişim kurabilir. X
13 Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi´nde kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilir ve meslektaşları ile iletişim kurabilir. X
14 Sosyal bilgiler eğitiminde alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir. X
14 Sosyal bilgiler eğitiminde alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir. X
15 Çeşitli kurum ve kuruluşlarla işbirliği yapabilir, ilgili kişi ve kurumları bilgilendirebilme; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarabilme yetkinliğine sahip olur. X
15 Çeşitli kurum ve kuruluşlarla işbirliği yapabilir, ilgili kişi ve kurumları bilgilendirebilme; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarabilme yetkinliğine sahip olur. X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 100
Toplam 100
1. Final 60
1. Yıl İçinin Başarıya 40
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)