Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Geometri ve Ölçme Öğretimi IME 303 5 3 + 0 3 4
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Arş.Gör. BÜŞRA ÇAYLAN ERGENE
Dersi Verenler Arş.Gör. BÜŞRA ÇAYLAN ERGENE,
Dersin Yardımcıları

Arş. Gör. Kevser GÜNAY

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Bu ders, etkili geometri ve ölçme öğretimi için gerekli öğretim yöntem ve tekniklerini, ilgili kaynakları ve kullanımını, ölçme ve değerlendirmeyi ve materyal kullanımını kazandırmayı hedeflemektedir.

Dersin İçeriği

Van Hiele düşünme düzeyleri; temel geometrik kavramlar, geometrik yapılar, geometrik cisimler; eşlik ve benzerlik; dönüşüm geometrisi, izdüşüm, örüntü ve süslemeler, fraktalar; Pisagor teoremi; ölçmenin doğası, zaman, uzunluk, alan, hacim ve açı ölçme konularının öğretimi (ders içeriğini düzenleme-uygun öğretim materyallerini ve stratejilerini kullanma vb.); bu konulara ilişkin öğrenci bilgisi (kavramlara ilişkin öğrenci düşüncesini anlama, yorumlama; öğrenci zorluklarını, hatalarını, kavram yanılgılarını ve nedenlerini bilme); bu konuların günlük hayat ve diğer derslerle ilişkisi.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Geometri öğretimi ile ilgili bilgi sahibi olur. Anlatım, Tartışma,
2 Geometri ve ölçme öğretiminde kullanılacak uygun materyalleri bilir. Tartışma, Anlatım,
3 Geometri ve ölçme konularına ilişkin öğrencilerin sahip olduğu kavram yanılgılarını tespit eder. Gösterip Yaptırma, Soru-Cevap,
4 Geometrik kavramlar arasındaki ilişkileri değerlendirir. Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım,
5 Geometri ve ölçme öğretiminde öğretme-öğrenme sürecini etkili bir biçimde planlar. Tartışma, Anlatım,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Van Hiele geometri düşünme düzeyleri
2 Temel geometrik kavramlar ve çizimlerinin öğretimi
3 Geometrik cisimlerin öğretimi
4 Dönüşüm geometrisi öğretimi
5 Örüntü, süsleme ve fraktalların öğretimi
6 Dörtgenler ve aralarındaki hiyerarşik ilişkinin öğretimi
7 Ara Sınav
8 Uzunluk ölçme
9 Alan ölçme
10 Hacim ölçme
11 Zaman ve açı ölçme
12 Öğrenci zorlukları ve kavram yanılgıları
13 Öğrenci zorlukları ve kavram yanılgıları
14 Ders içeriği düzenleme
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

Geometri Öğretimi Ve Öğrenimi, Burçin Gökkurt Özdemir, Tuğba Uygun, Anı Yayınları

Ortaokulda Matematik Öğretimi ( 5 - 8. Sınıflar ), Yaşar Baykul, Pegem

İlkokul ve Ortaokul Matematiği, John A. Van De Walle, Karen S. Karp, Jennifer M. Bay, Williams, Nobel Akademik Yayıncılık

İlköğretimde Matematik Öğretimi İlköğretim 2. Kademe - 6. 7. ve 8. Sınıflarda, Murat Altun, Alfa Aktüel Yayıncılık

Efemat 7-8, Murat Altun, Alfa Aktüel

Efemat 7-8, Murat Altun, Alfa Aktüel

 

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Alanı ile ilgili temel kavram, teori ve uygulamaları tanımlar, analiz eder ve bunlar arasındaki ilişkiyi yorumlar. X
2 Alanındaki temel kavram ve yaklaşımların doğası, kaynağı, sınırları hakkında bilgi sahibi olur ve bunların alanına yansımalarını yorumlar. X
3 Alanı ile ilgili temel bilgi ve veri kaynakları ile temel araştırma yöntem ve tekniklerini bilir, bunları bilimsel yöntem, teknik ve süreç becerilerini kullanarak inceler ve elde ettiği verileri yorumlar. X
4 Doğa olaylarını ve günlük yaşamında karşılaştığı olay ve olguları gözlemleyerek problemleri tanımlar, bu problemleri ve karşılaştığı bir problemi betimleyerek çözümlerine yönelik proje geliştirir ve bu süreçte yeni ürünler üretir.
5 Matematik ve Matematik eğitimi konularında edindiği bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir, bu alandaki ihtiyaçları belirler, öğrenimini yaşam boyu sürdürmeye çalışır, bu süreçte ilgili gelişmeleri izleme ve güncel bilgilere ulaşmada teknolojiyi etkin biçimde kullanır. X
6 21. yüzyıl becerilerini (eleştirel düşünme, problem çözme, yaratıcılık, inovasyon, etkili iletişim, birlikte çalışabilme vb.)bilir, öğretim süreçlerini öğrencilerin bu özelliklerini geliştirecek şekilde planlar ve uygular. X
7 Çevreyle ilgili temel kavramları ve önemini bilir, çevre sorunlarına yönelik farkındalık sahibi olur ve bu sorunların çözümüne ilişkin sorumluluk duygusu, tutum ve değerler geliştirir.
8 Öğrencilerin ilgili yaş özelliklerini bilir, özel gereksinimi olan öğrencileri fark ederek uygun yaklaşımları sergiler ve tüm öğrencilerle etkili iletişim kurar X
9 Öğretim sürecinde zamanı etkili kullanır, sınıfta istenmeyen davranış ve durumlarla baş eder, bilgi ve iletişim teknolojilerini etkin kullanarak dersinde uygun strateji, yöntem ve teknikleri kullanır.
10 Kültür ve sanata duyarlı, evrensel ve toplumsal değerlere sahip, tarihsel mirasa saygılı olur ve toplumsal sorunların çözümüne yönelik projeler geliştirir.
11 Atatürk ilke ve inkılaplarını ve Atatürk’ün eğitim sistemimize katkılarını bilir. Milli ve manevi değerlerin alana yansımalarını yorumlar. Alanının öğretiminde milli ve manevi değerlerden nasıl yararlanacağına karar verir.
12 Türk milli eğitim sistemini, tarihsel gelişimini, eğitim bilimleri alanının tüm yönlerini, öğretmenlik mesleği ve mevzuatını bilir. Eğitimi etkileyerek yön veren felsefi, sosyolojik, psikolojik görüşler ile etik ve ahlaki değerleri bilir
13 Dili kurallara uygun ve etkili biçimde kullanır, eğitim paydaşlarıyla sözlü ve yazılı iletişim kurar; en az bir yabancı dili kullanarak alandaki gelişmeleri takip eder.
14 Alanının öğretim programını tüm ögeleriyle açıklar ve ilgili diğer öğretim programlarıyla ilişkilendirir. X
15 Matematik öğretiminde öğrencilerin gelişim özellikleri doğrultusunda uygun öğretim teknolojilerini kullanır, öğretim materyalleri ve ölçme araçları geliştirir, uygular ve değerlendirir. X
16 Matematik eğitimiyle ilgili alanlarda ve problem durumlarında fikir üretir, çözüm yolları geliştirir ve bunları nicel ve nitel verilerle destekleyerek bir araştırma planlar. X
17 Matematik konularının özelliklerine göre farklı öğretim, yöntem ve tekniklerini kullanarak dersi planlar, uygular , değerlendirir ve öğretimi okul sınırları dışına taşır. X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 85
1. Ödev 15
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 3 3
Kısa Sınav 2 2 4
Ödev 1 4 4
Final 1 5 5
Toplam İş Yükü 96
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 3,84
Dersin AKTS Kredisi 4