Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Risk Altındaki Çocuklar ve Eğitimi ECE 013 0 2 + 0 2 4
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Arş.Gör. MEHMET KUMRU
Dersi Verenler Arş.Gör. MEHMET KUMRU,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Bu dersin amacı; risk altındaki çocukları tanımak ve risk nedenleri ile alınabilecek önlemler hakkında toplumda farkındalık yaratmaktır.

Dersin İçeriği

Risk faktörleri ve etkileri, risk faktörlerinin yarattığı çocuk grupları; sokakta yaşayan ve çalışan çocuklar, sektörlere bağlı çalışan çocuklar, parçalanmış aile çocukları, korunmaya muhtaç çocuklar, suça yönelmiş çocuklar, ihmal ve istismara uğrayan çocuklar, gelişimsel açıdan risk altındaki çocuklar, elverişsiz çevresel koşullarda yaşayan çocuklar ve özellikleri, eğitimlerindeki kritik unsurlar, alınabilecek önlemler; risk altındaki çocukların eğitimlerine yönelik Türkiye’de ve diğer ülkelerde uygulanan projeler.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Risk grubundaki çocukların tanımı ve risk grubuna itilme nedenlerini, dünyada ve Türkiye’de risk grubuna giren çocukların durumunu bilir. Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma,
2 Şiddet, travma, hiperaktivite, ihmal ve istismar, bağımlılık, mültecilik, özel gereksinimli olma vb. risk durumlarının tanımı ve risk altındaki çocuk gruplarının özelliklerini açıklar. Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma,
3 Risk gruplarını tanımanın önemini ve önleme çalışmalarının gerekliliğini açıklar. Kapsayıcı eğitimin tanımı ve önemini bilir. Kapsayıcı eğitimin bileşenlerini ve öğrenme tasarımını açıklar. Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma,
4 Risk gruplarına yönelik eğitimsel yaklaşımları bilir. Risk altındaki çocukların tanınmasında ailenin ve öğretmenin rolü ve bildirim süreçlerini açıklar. Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma,
5 Bu gruplarla çalışan STK’ların neler olduğunu araştırır ve yürütülen çalışmaları eleştirir. Bu gruplara hizmet veren kurumlara katkı sağlayacak projeler üretir. Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Çocukluk kavramı, çocuk hukukunun konusu, özellikleri, çocuk hakları ve güvenliği. Ders Notları - İlgili Slaytlar
2 Çocuk haklarının hukuk sistemindeki yeri, çocuk haklarına ilişkin ulusal ve uluslararası sözleşmeler. Ders Notları - İlgili Slaytlar
3 Risk grubundaki çocukların tanımı ve risk grubuna itilme nedenleri, dünyada ve Türkiye’de risk grubuna giren çocukların durumu. Ders Notları - İlgili Slaytlar
4 Şiddet, travma, hiperaktivite, ihmal ve istismar, bağımlılık, mültecilik, özel gereksinimli olma vb. risk durumlarının tanımı ve risk altındaki çocuk gruplarının özellikleri. Ders Notları - İlgili Slaytlar
5 Çalışan Çocuklar, Sokak Çocukları, Boşanmış Aile Çocukları. Ders Notları - İlgili Slaytlar
6 Suça Karışan Çocuklar, İhmal ve İstismara Uğrayan Çocuklar. Ders Notları - İlgili Slaytlar
7 Kapsayıcı eğitimin tanımı, önemi, bileşenleri ve öğrenme tasarımı. Ders Notları - İlgili Slaytlar
8 Ara Sınav. Ders Notları - İlgili Slaytlar
9 Risk altındaki çocukların tanınmasında ailenin ve öğretmenin rolü ve bildirim süreçleri. Ders Notları - İlgili Slaytlar
10 Risk grubuna itilen çocuklar için Türkiye’de uygulanan önleme ve destek programları. Ders Notları - İlgili Slaytlar
11 Risk grubundaki çocuklar ve STK’lar. Ders Notları - İlgili Slaytlar
12 Risk grubundaki çocuklar ve kitle iletişim araçları. Ders Notları - İlgili Slaytlar
13 Aile Bakanlığı, Gençlik Aile Merkezi ve Çocuk Eğitim Evleri Ziyareti. Ders Notları - İlgili Slaytlar
14 Proje Sunumları. Ders Notları - İlgili Slaytlar
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

1.    Akyüz, E., (2012). Çocuk Hukuku: Çocuk Hakları ve Korunması. Pegem Akademi Yayıncılık: Ankara.

 

2.      Seçer, Zarife (2018). Risk Altındaki Çocuklar ve Eğitimleri, Eğiten Kitap, Ankara.

 

3.      European Agency for Development in Special Needs Education [EADSNE]. (2012). Profile of Inclusive Teachers, Odense, Denmark: European Agency for Development in Special Needs Education. https://www.european-agency.org/sites/default/files/Profile-of-Inclusive-Teachers.pdf

 

4.      National Association for the Education of Young Children [NAEYC] (2019). A position statement held on behalf of the early childhood education profession. https://www.naeyc.org/sites/default/files/globally-shared/downloads/PDFs/resources/position-statements/professional_standards_and_competencies_for_early_childhood_educators.pdf

5.      SOS Children’s Villages International (2015). Child At Risk The world’s most vulnerable children: who they are, where they live, and what puts them at risk . https://www.sos-childrensvillages.org/getmedia/384bc38a-62aa-4c2a-9563-a5ecc61b6a77/SOS-Child-at-risk-report-web.pdf

 

6.      Rand Report (2005). Children at Risk Consequences for School Readiness and Beyond https://www.rand.org/pubs/research_briefs/RB9144.html

 

7.      Stuart,C.G. Bostrom (2003) Children at Promise: Nine Principles to Help Kids Thrive in an at Risk World, Jossey-Bass Inc Pub.

 

8.      Aydın, İ (2002) Risk Altındaki Çocukların Eğitiminde Alternatif Okullar: ABD Örneği https://www.kriminoloji.com/Risk_Altindaki_Cocuklarin_Egitimi-Inayet_Aydin.htm

 

9.      F.M.Gresham,K.L. Lane,T.A. O'Shaughnessy (2001). Interventions for Children With or at Risk for Emotional and Behavioral Disorders. Boston: Allyn and Bacon.

 

10.  Tower-Crosson, C. (2001). Understanding Child Abuse and Neglect, Pearson Allyn & Bacon 5th.Edition.

 

Sandallı, S.F.(2000). Yetiştirme Yurtları Eğitim Rehberlik Programı, T.C. Başbakanlık SHÇEK Yayınları.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Possess theoretical and methodological knowledge at a level that encompasses an inquisitive perspective within their field. X
2 Grasp all dimensions of the child's developmental areas comprehensively. X
3 Prepare suitable educational environments for children, taking individual differences into account, effectively conduct the learning process, utilize appropriate learning approaches, and assess them. X
4 Develop effective activities suitable for child education, prepare plans, create materials, and implement them. X
5 Recognize differently developing children, understand their characteristics, and implement special practices to support these children at home and at school. X
6 Engage in self-assessment and participate in personal and professional development activities X
7 Be knowledgeable about and keep abreast of the legislation related to their field. X
8 Use Turkish in accordance with the rules and effectively communicate with children within this framework. X
9 Learn to effectively use technology in all aspects to support children's development and provide opportunities for children to use it. X
10 Have a level of proficiency in a foreign language that allows them to follow professional education and career resources in their field and communicate with colleagues on related topics. X
11 Act in accordance with the universality of social rights, social justice, and the preservation of cultural values; and they behave appropriately towards environmental protection, occupational health, and safety. X
12 Possess skills in learning to learn, self-regulation, lifelong learning, critical thinking, creative thinking, and problem-solving, and they utilize these skills to access new knowledge. X
13 Possess knowledge of societal and political structures and participate in civic life based on a commitment to democratic and active engagement. X
14 X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
Toplam 0
1. Final 70
1. Yıl İçinin Başarıya 30
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Ara Sınav 1 4 4
Ödev 1 14 14
Performans Görevi (Seminer) 1 10 10
Performans Görevi (Uygulama) 1 10 10
Final 1 2 2
Toplam İş Yükü 100
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 4
Dersin AKTS Kredisi 4