Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Erken Çocuklukta Yaratıcılık ve Yaratıcı Çocuk Etkinlikleri ECE 010 0 2 + 0 2 4
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. HİLAL İLKNUR TUNÇELİ
Dersi Verenler Doç.Dr. HİLAL İLKNUR TUNÇELİ,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Alanına Uygun Öğretim
Dersin Amacı

Bu dersin amacı erken çocukluk döneminde yaratıcılık eğitimi ve yaratıcı etkinlikler konusunda bilgi ve deneyim kazandırmaktır.

Dersin İçeriği

Yaratıcılığın tanımları, unsurları, yaratıcılık-beyin-zeka , yaratıcı bireyin özellikleri, yaratıcılık süreçlerinde rol oynayan öğeler, kuramlar, yaratıcılık alanları ve ilkeler, yaratma cesareti ve yaratıcılığı destekleyen etkenler,yaratıcılığı desteklemede eğitimcinin rolü ve görevi, ebeveyn ve yetişkinlerin rol ve görevleri, erken çocuk dönemine yaratıcılığı destekleyen eğitim program ve ortamları oluşturma, sanatın tanımı,kapsamı, önemi, erken çocukluk döneminde sanat gelişimi, sanat ve gelişim alanları arasındaki ilişki, sanat çalışmalarında eğitmenin rolü, sanat çalışmalarını değerlendirmede çocuğa yaklaşım, sanat etkinlikleri için ortam düzenleme, sanat çalışmalarının eğitim programındaki yeri, görsel sanat etkinlikleri (çizim, boyama, baskı, heykel, müzik, dans, müze ve dramatik etkinlikler), çocuğun sanatsal gelişim evreleri, çocuk resim ve çizim eylemlerinde tasarım elemanları, çocuk ve estetik, okul öncesi dönemde sanat eleştirisi, sanatsal değerlendirme.

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Yaratıcılığın tanımları, unsurları yaratıcı bireyin özellikleri, yaratıcılık-beyin-zeka, yaratıcılık süreçlerinde rol oynayan öğeler, kuramlar, yaratıcılık alanları ve ilkeler,yaratma cesareti ve yaratıcılığı destekleyen etkenleri tanımlar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Bireysel Çalışma, Grupla Çalışma, Problem Çözme, Eğitsel Oyun, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama,
2 Yaratıcılığı ve sanat gelişimini desteklemede eğitimcinin, ebeveyn ve yetişkinlerin rolü ve görevini açıklar. Bireysel Çalışma, Rol Oynama,
3 Erken çocuk dönemine yaratıcılığı ve sanat gelişimini destekleyen eğitim program ve ortamları uyarlar. Örnek Olay, Problem Çözme, Gezi / Gözlem,
4 Sanatın tanımı, kapsamı, önemi, sanat ve gelişim alanları arasındaki ilişki, erken çocukluk döneminde sanat gelişimi ve çocuğun sanatsal gelişim evrelerini analiz eder. Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar,
5 Erken çocukluk döneminde sanat çalışmalarının eğitim programındaki yerini analiz eder. Anlatım, Soru-Cevap, Problem Çözme, Gözlem,
6 Çocuk resim ve çizim eylemlerinde tasarım elemanları, görsel sanat etkinliklerini (çizim, boyama, baskı, heykel, müzik, dans, müze ve dramatik etkinlikler) organize eder. Anlatım, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar,
7 Çocukların görsel sanat etkinliklerini sanatsal yönden değerlendirir. Anlatım, Tartışma,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Yaratıcılığın tanımları, unsurları Ders Notları- İlgili Ders Kitabı-İlgili Slaytlar-Referanslar
2 Yaratıcı bireyin özellikleri, yaratıcılık-beyin-zeka. Ders Notları- İlgili Ders Kitabı-İlgili Slaytlar-Referanslar
3 Yaratıcılık Kuramları Ders Notları- İlgili Ders Kitabı-İlgili Slaytlar-Referanslar
4 Yaratıcılığın Gelişimi Ders Notları- İlgili Ders Kitabı-İlgili Slaytlar-Referanslar
5 Eğitimde Yaratıcılık Ders Notları- İlgili Ders Kitabı-İlgili Slaytlar-Referanslar
6 Reggio Emilia Yaklaşımı Ders Notları- İlgili Ders Kitabı-İlgili Slaytlar-Referanslar
7 Erken Çocuklukta Yaratıcılığın Gelişiminde Ailenin Rolü Ders Notları- İlgili Ders Kitabı-İlgili Slaytlar-Referanslar
8 Yıl içi sınav
9 Yaratıcılık Süreci Ve Okul Öncesi Döneme Yönelik Yaratıcı Sorun Çözme Teknikleri Okul Öncesine Yönelik Yaratıcı Performansı Geliştirebilecek Etkinlikler Ders Notları- İlgili Ders Kitabı-İlgili Slaytlar-Referanslar
10 Çocuk Resimleri Ders Notları- İlgili Ders Kitabı-İlgili Slaytlar-Referanslar
11 Çocuk Resimleri Ders Notları- İlgili Ders Kitabı-İlgili Slaytlar-Referanslar
12 Erken Çocuklukta Yaratıcılığı Destekleyecek Etkinlik Örnekleri Ders Notları- İlgili Ders Kitabı-İlgili Slaytlar-Referanslar
13 Erken Çocuklukta Yaratıcılığı Destekleyecek Etkinlik Örnekleri Ders Notları- İlgili Ders Kitabı-İlgili Slaytlar-Referanslar
14 Erken Çocuklukta Yaratıcılığı Destekleyecek Etkinlik Örnekleri Ders Notları- İlgili Ders Kitabı-İlgili Slaytlar-Referanslar
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

Orhon, G. (2015). Yaratıcılık: Nörofizyolojik, Felsefi ve Eğitsel Temeller. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık

Üstündağ, T. (2015). Yaratıcılığa Yolculuk. Ankara:  Pegem Akademi Yayıncılık.

Aral, N. ve Duman, G. (2015). Çocuklarda Sanat Ve Yaratıcılığın Gelişimi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.

Halmatov, S. (2018). Çocuk Resimleri Analizi ve Psikolojik Resim Testleri. Ankara: Pegem Akademi Yayınları. 

Yavuzer, H. (2003). Resimleriyle Çocuk.  İstanbul: Remzi Kitabevi. 

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Possess theoretical and methodological knowledge at a level that encompasses an inquisitive perspective within their field.
2 Grasp all dimensions of the child's developmental areas comprehensively.
3 Prepare suitable educational environments for children, taking individual differences into account, effectively conduct the learning process, utilize appropriate learning approaches, and assess them. X
4 Develop effective activities suitable for child education, prepare plans, create materials, and implement them. X
5 Recognize differently developing children, understand their characteristics, and implement special practices to support these children at home and at school.
6 Engage in self-assessment and participate in personal and professional development activities
7 Be knowledgeable about and keep abreast of the legislation related to their field. X
8 Use Turkish in accordance with the rules and effectively communicate with children within this framework. X
9 Learn to effectively use technology in all aspects to support children's development and provide opportunities for children to use it. X
10 Have a level of proficiency in a foreign language that allows them to follow professional education and career resources in their field and communicate with colleagues on related topics.
11 Act in accordance with the universality of social rights, social justice, and the preservation of cultural values; and they behave appropriately towards environmental protection, occupational health, and safety.
12 Possess skills in learning to learn, self-regulation, lifelong learning, critical thinking, creative thinking, and problem-solving, and they utilize these skills to access new knowledge.
13 Possess knowledge of societal and political structures and participate in civic life based on a commitment to democratic and active engagement. X
14 X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ödev 50
1. Ara Sınav 50
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 60
1. Final 40
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 7 7
Performans Görevi (Uygulama) 1 7 7
Final 1 10 10
Ödev 1 7 7
Toplam İş Yükü 95
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 3,8
Dersin AKTS Kredisi 4