Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Çocuk Ruh Sağlığı ECE 304 6 3 + 0 3 5
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. HİLAL İLKNUR TUNÇELİ
Dersi Verenler Doç.Dr. HİLAL İLKNUR TUNÇELİ,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Bu dersin amacı erken çocukluk döneminde çocukların ruh sağlığını etkileyen etmenlerin kavranması ve çocukların sağlıklı olabilmeleri için öğretmenlerin temel bilgi ve becerilerini geliştirmektir.

Dersin İçeriği

Ruh sağlığının tanımı, önemi; ruh sağlığının tarihsel gelişimi; ruh sağlığı ile ilgili kuramlar; ruh sağ-lığı yerinde olan ve olmayan bireylerin özellikleri; çocuklarda görülen davranış ve uyum problemlerinin [kekemelik, konuşamamak (mutizm), alt ıslatma (enürezis), dışkı kaçırma (enkoprezis), parmak emme, tırnak yeme, saldırganlık, kıskançlık, tikler, inatçılık, uyku bozuklukları, beslenme alışkanlığı bozukluğu, korku, dikkat eksikliği ve hiperaktivite, okul korkusu, hırsızlık, yalan söyleme] tanısı ve tedavisi; aile içindeki özel durumların (boşanma, üvey anne-baba, ebeveynin ölümü vb.) çocuğun ruh sağlığına etkileri.

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Çocukluk döneminde ruhsal gelişim özelliklerini bilir. Gezi / Gözlem, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma,
2 Çocukluk döneminde ruhsal ve davranışsal bozuklukları tanıyabilir. Gösterip Yaptırma, Beyin Fırtınası,
3 Çocukluk döneminde ruhsal ve davranışsal bozuklukların nedenlerini bilir. Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım,
4 Çocukluk döneminde ruhsal ve davranışsal bozuklukları karşısında doğru yaklaşımları bilir. Gösterip Yaptırma, Soru-Cevap,
5 Çocukluk döneminde ruhsal ve davranışsal bozuklukları karşısında ailelerin uzmanlara ulaşmasına rehberlik eder. Beyin Fırtınası, Soru-Cevap,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Ruh sağlığının tanımı, önemi; Çocukluk dönemi ruh sağlığının tarihsel gelişimi; Ders Notları-İlgili Slaytlar-Referanslar
2 Çocukluk dönemi ruh sağlığı ile ilgili kuramlar; ruh sağlığı yerinde olan bireylerin özellikleri; Ders Notları-İlgili Slaytlar-Referanslar
3 Çocuk Ruh Sağlığı Alanında Değerlendirme ve Ölçekler; Ders Notları-İlgili Slaytlar-Referanslar
4 Zekâ ve Zihinsel Yetersizlik; Ders Notları-İlgili Slaytlar-Referanslar
5 Özgül Öğrenme Bozukluğu; Ders Notları-İlgili Slaytlar-Referanslar
6 Davranışsal Gelişim Yavaşlığı Otizm Açılımı Kapsamında Bozukluk; Ders Notları-İlgili Slaytlar-Referanslar
7 İletişim Bozuklukları, Devinim ve Tik Bozuklukları; Ders Notları-İlgili Slaytlar-Referanslar
8 Ara sınav Ders Notları-İlgili Slaytlar-Referanslar
9 Beslenme ve Yeme Bozuklukları; Ders Notları-İlgili Slaytlar-Referanslar
10 Duygu Durum Bozuklukları ve Travmaya Bağlı Bozukluklar; Ders Notları-İlgili Slaytlar-Referanslar
11 Dışa Atım (Eliminasyon) Bozuklukları: Enürezis ve Enkoprezis ; Ders Notları-İlgili Slaytlar-Referanslar
12 Yıkıcı Bozukluklar, Dürtü Denetimi ve Davranım Bozuklukları; Ders Notları-İlgili Slaytlar-Referanslar
13 Dikkat Eksikliği/Aşırı Hareketlilik Bozukluğu; Ders Notları-İlgili Slaytlar-Referanslar
14 Zorlayıcı Yaşam Olayları Karşısında Çocukları Desteklemek; Oyun Terapileri ve Bilişsel-Davranışçı Terapi ve Temel Uygulamaları. Ders Notları-İlgili Slaytlar-Referanslar
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

Çocuk Ruh Sağlığı -Editör: Doç. Dr. Gökçe Kurt- Nobel Akademik Yayıncılık Eğitim Danışmanlık-2020 -Ankara

Aydoğan, Y., Gültekin-Akduman, G. (2015). Çocuk Ruh Sağlığı (Ed.). Eğiten Kitap:Ankara.

Cüceloğlu, D. (1996). İnsan ve Davranışı, Psikolojinin Temel Kavramları. 6. Baskı İstanbul: Remzi Kitapevi.

Greenspan, S.(2006). Infant and Early Childhood Mental Health Washington, American Psychiatric Publishing.

Kuzucu, Y. (2016). Küçükler için Büyüklere Çocuk Ergen Ruh Sağlığı. Pegem Akademi:Ankara.

Özekes, M. (2012). Çocuk ve Ergenlerde Duygusal ve Davranışsal Bozukluklar. Nobel Yayıncılık:Ankara.

Şenol, S. (2006). Çocuk Ve Gençlik Ruh Sağlığı. Ankara: Hby Yayıncılık.

Çocuk Ruh Sağlığı -Prof. Dr. Mazlum Çöpür- Nobel Akademik Yayıncılık Eğitim Danışmanlık-2019 -Ankara

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Possess theoretical and methodological knowledge at a level that encompasses an inquisitive perspective within their field. X
2 Grasp all dimensions of the child's developmental areas comprehensively. X
3 Prepare suitable educational environments for children, taking individual differences into account, effectively conduct the learning process, utilize appropriate learning approaches, and assess them. X
4 Develop effective activities suitable for child education, prepare plans, create materials, and implement them. X
5 Recognize differently developing children, understand their characteristics, and implement special practices to support these children at home and at school. X
6 Engage in self-assessment and participate in personal and professional development activities X
7 Be knowledgeable about and keep abreast of the legislation related to their field. X
8 Use Turkish in accordance with the rules and effectively communicate with children within this framework. X
9 Learn to effectively use technology in all aspects to support children's development and provide opportunities for children to use it. X
10 Have a level of proficiency in a foreign language that allows them to follow professional education and career resources in their field and communicate with colleagues on related topics. X
11 Act in accordance with the universality of social rights, social justice, and the preservation of cultural values; and they behave appropriately towards environmental protection, occupational health, and safety. X
12 Possess skills in learning to learn, self-regulation, lifelong learning, critical thinking, creative thinking, and problem-solving, and they utilize these skills to access new knowledge. X
13 Possess knowledge of societal and political structures and participate in civic life based on a commitment to democratic and active engagement. X
14 X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 50
1. Ödev 50
Toplam 100
1. Final 50
1. Yıl İçinin Başarıya 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 10 10
Performans Görevi (Seminer) 1 5 5
Final 1 20 20
Ödev 1 5 5
Performans Görevi (Uygulama) 1 5 5
Toplam İş Yükü 125
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5
Dersin AKTS Kredisi 5