Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Çocuğu Tanıma ve Değerlendirme | ECE 303 | 5 | 3 + 0 | 3 | 4 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. HİLAL İLKNUR TUNÇELİ |
Dersi Verenler | Doç.Dr. HİLAL İLKNUR TUNÇELİ, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı, okul öncesi dönem çocuğunu her yönüyle tanımaya yarayan yöntem ve teknikler ile öğretmenlerin kullanabileceği erken çocukluk dönemine uygun geliştirilen/uyarlanan çocuk tanıma ve değerlendirme araçlarının analizi ve yorumlanması hakkında bilgi ve deneyim kazandırmaktır. |
Dersin İçeriği | Çocuğu tanımanın amacı ve önemi; farklı açıdan çocukları tanıma, çocukları tanıma ilkeleri, çocuk-ları tanımada kullanılan teknikler ve özellikleri (gözlem, olay kaydı, bireysel görüşme, ev ziyaretleri); erken çocuklukta kullanılan testler (gelişim testleri, projektif testler, zekâ testleri); çocuğu oyun ve resim yoluyla tanıma; portfolyo (gelişim dosyası) ve dökümantasyon. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Erken çocukluk döneminde çocuğu tanıma ve değerlendirmenin amacı ve önemini açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
2 | Bireysel farklılıklar ve erken çocukluk döneminde gelişimi etkileyen etmenleri tanımlar. | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
3 | Erken çocukluk döneminde kullanılan tanıma ve değerlendirme araçlarının işlevlerini bilir. | Deney ve Laboratuvar, Tartışma, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
4 | Çocuğu tanıma ve değerlendirme tekniklerine yönelik edindiği teorik bilgiyi kullanarak çocukları değerlendirir ve raporlaştırır. | Deney ve Laboratuvar, Tartışma, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Ders ile ilgili genel bilgilendirme. | |
2 | Çocuğu tanımanın amacı, önemi ve ilkeleri | Ders Notları- İlgili Ders Kitabı-İlgili Slaytlar-Referanslar |
3 | Bireysel Farklılıklar Ve Erken Çocukluk Döneminde Gelişimi Etkileyen Etmenler | Ders Notları- İlgili Ders Kitabı-İlgili Slaytlar-Referanslar |
4 | Çocukları tanımada kullanılan teknikler: Gözlem Tekniği | Ders Notları- İlgili Ders Kitabı-İlgili Slaytlar-Referanslar |
5 | Gözlemsel Veri Toplama ve Kayıt: Anektod Kayıtları, Sistematik Kayıt, Zaman Örnekleme, Olay Örnekleme. | Ders Notları- İlgili Ders Kitabı-İlgili Slaytlar-Referanslar |
6 | Gözlem Tekniği ve Örnekleri: Anekdot kayıtları, Gözlem listeleri, Süre Kayıtları, Zaman örneklemleri, Olay Örneklemeleri, Oran Skalaları | Ders Notları- İlgili Ders Kitabı-İlgili Slaytlar-Referanslar |
7 | Görüşme ve Ev Ziyaretleri | Ders Notları- İlgili Ders Kitabı-İlgili Slaytlar-Referanslar |
8 | Yıl içi sınav | |
9 | Portfolyo-Dokümantasyon | Ders Notları- İlgili Ders Kitabı-İlgili Slaytlar-Referanslar |
10 | Projektif Teknikler | Ders Notları- İlgili Ders Kitabı-İlgili Slaytlar-Referanslar |
11 | Sosyometri, Drama-Oyun Yoluyla Değerlendirme | Ders Notları- İlgili Ders Kitabı-İlgili Slaytlar-Referanslar |
12 | Erken Çocuklukta Kullanılan Testler: Gelişim Testleri, Zeka Testleri | Ders Notları- İlgili Ders Kitabı-İlgili Slaytlar-Referanslar |
13 | Dinamik Değerlendirme | Ders Notları- İlgili Ders Kitabı-İlgili Slaytlar-Referanslar |
14 | Alan Uygulama Değerlendirmeleri | Ders Notları- İlgili Ders Kitabı-İlgili Slaytlar-Referanslar |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | 1. Bayhan, P. (Ed.). (2018). Gelişimsel Değerlendirme. Hedef Cs. Yayıncılık. 2. Zembat, R. ve Tunçeli, H. İ. (Ed.). (2019). Erken Çocuklukta Gelişimi Değerlendirmede Kullanılan Güncel Ölçme Araçları. Nobel Akademi Yayıncılık. 3. Önder, A. (2019). Örnekler Okul Öncesi Çocuklarını Değerlendirme ve Tanıma. Eğiten Kitap. 4. Mcafee, O. ve Leong, D.J. (2020). Erken Çocukluk Döneminde Gelişimin ve Öğrenmenin Değerlendirilmesi ve Destenlenmesi (Çev.Ed. Birsen Güzel).(5. Baskı). Nobel Akademi Yayıncılık. 5. Beaty, J.J. (2018). Erken Çocuklukta Gözlem ve Değerlendirme. (Çev. Ed. Menekşe Boz). Anı Yayıncılık.
|
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Possess theoretical and methodological knowledge at a level that encompasses an inquisitive perspective within their field. | ||||||
2 | Grasp all dimensions of the child's developmental areas comprehensively. | X | |||||
3 | Prepare suitable educational environments for children, taking individual differences into account, effectively conduct the learning process, utilize appropriate learning approaches, and assess them. | X | |||||
4 | Develop effective activities suitable for child education, prepare plans, create materials, and implement them. | X | |||||
5 | Recognize differently developing children, understand their characteristics, and implement special practices to support these children at home and at school. | ||||||
6 | Engage in self-assessment and participate in personal and professional development activities | ||||||
7 | Be knowledgeable about and keep abreast of the legislation related to their field. | X | |||||
8 | Use Turkish in accordance with the rules and effectively communicate with children within this framework. | ||||||
9 | Learn to effectively use technology in all aspects to support children's development and provide opportunities for children to use it. | X | |||||
10 | Have a level of proficiency in a foreign language that allows them to follow professional education and career resources in their field and communicate with colleagues on related topics. | ||||||
11 | Act in accordance with the universality of social rights, social justice, and the preservation of cultural values; and they behave appropriately towards environmental protection, occupational health, and safety. | ||||||
12 | Possess skills in learning to learn, self-regulation, lifelong learning, critical thinking, creative thinking, and problem-solving, and they utilize these skills to access new knowledge. | ||||||
13 | Possess knowledge of societal and political structures and participate in civic life based on a commitment to democratic and active engagement. | X | |||||
14 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 40 |
1. Kısa Sınav | 15 |
2. Kısa Sınav | 15 |
1. Ödev | 30 |
Toplam | 100 |
1. Final | 50 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 3 | 3 |
Kısa Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ödev | 1 | 1 | 1 |
Performans Görevi (Uygulama) | 1 | 1 | 1 |
Final | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 112 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4,48 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 4 |