Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Risk Altındaki Çocuklar ve Eğitimi SNE 009 0 2 + 0 2 4
Ön Koşul Dersleri

Çocuk Psikolojisi

Önerilen Seçmeli Dersler

Çocuk Psikolojisi

Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Öğr.Gör.Dr. AYSEL FERAH ÖZCAN
Dersi Verenler Öğr.Gör.Dr. AYSEL FERAH ÖZCAN,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

 

 

Dersin amacı; risk altındaki çocukları tanımak, riskin nedenlerini ve bunlara karşı alınabilecek başlıca önlemleri bilmektir.

Dersin İçeriği

Risk faktörleri ve etkileri, risk faktörlerinin yarattığı çocuk grupları; sokakta yaşayan ve çalışan çocuklar, sektörlere bağlı çalışan çocuklar, parçalanmış aile çocukları, korunmaya muhtaç çocuklar, suça yönelmiş çocuklar, ihmal ve istismara uğrayan çocuklar, gelişimsel açıdan risk altındaki çocuklar, elverişsiz çevresel koşullarda yaşayan çocuklar ve özellikleri, eğitimlerindeki kritik unsurlar, alınabilecek önlemler, risk altındaki çocukların eğitimlerine yönelik Türkiye’de ve diğer ülkelerde uygulanan projeler.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Risk altındaki çocuklara yönelik temel kavramları bilir. Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
2 Risk altındaki çocuklara yönelik yaklaşımları bilir. Rol Oynama, Gezi / Gözlem, Deney ve Laboratuvar,
3 Risk altındaki çocuklara korumaya yönelik önlemleri uygulayabilir. Deney ve Laboratuvar,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Risk faktörleri ve etkileri, risk faktörlerinin yarattığı çocuk grupları; Clemens Bartollas , Frank Schmalleger (2017). Çocuk Suçluluğu. Ankara: Nobel.
2 Risk faktörleri ve etkileri, risk faktörlerinin yarattığı çocuk grupları; Clemens Bartollas , Frank Schmalleger (2017). Çocuk Suçluluğu. Ankara: Nobel.
3 Risk faktörleri ve etkileri, risk faktörlerinin yarattığı çocuk grupları; Clemens Bartollas , Frank Schmalleger (2017). Çocuk Suçluluğu. Ankara: Nobel.
4 Risk nedenleri: eğitim olanaklarından yararlanamama, ailesel ve ekonomik sağlıkla ilgili nedenler, Adler, A. (2019). Sorunlu Okul Çocuğu. İstanbul: Say
5 Dünyada ve Türkiye deki risk altındaki çocukların durumu Adler, A. (2019). Sorunlu Okul Çocuğu. İstanbul: Say
6 Çocukları riskten koruma ve önlemeye yönelik faaliyetler Clemens Bartollas , Frank Schmalleger (2017). Çocuk Suçluluğu. Ankara: Nobel.
7 Sokak çocukları ve çocukların suça itilmesi Beunocier, J.D. (2015). Sokak Çocukları. İstanbul: Ezr
8 Ara Sınav
9 Çocuk işçiliği Komisyon (2006). Çocuk İşçiler. İstanbul: İstanbul Barosu
10 İhmal edilmiş ve istismara uğramış çocuklar Polat, O. (2006). Çocuk İstismarı. İstanbul: Seçkin
11 Korunmaya muhtaç çocuklar Akandere, A. ve O. Dalda (2017). Türkiye'de Korunmaya Muhtaç Çocuklar ve Eğitimi. İstanbul: Eğiten
12 Dezavantajlı çocuklar Adler, A. (2019). Sorunlu Okul Çocuğu. İstanbul: Say
13 Risk grupları ve sivil toplumsal kurumlar Adler, A. (2019). Sorunlu Okul Çocuğu. İstanbul: Say
14 Riskli çocuklara yönelik bireysel ve toplumsal proje ve çalışmalar. Adler, A. (2019). Sorunlu Okul Çocuğu. İstanbul: Say
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

Adler, A. (2019). Sorunlu Okul Çocuğu. İstanbul: Say

Clemens Bartollas , Frank Schmalleger (2017). Çocuk Suçluluğu. Ankara: Nobel.

Yörükoğlu, A. (1997). Değişen Toplumda Aile ve Çocuk - Atalay Yörükoğlu. İstanbul: Özgür

 

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Sınıf öğretmenliği alanı ile ilgili bilgi ve becerileri öğrenirken kendi öğrenme yollarının farkına varır, bu bilgi ve becerileri mesleğinde kullanabilecek düzeyde geliştirir. X
2 Farklı disiplinler ile ilgili kavram, fikir ve verileri sınıf öğretmenliği alanı ile ilişkilendirerek bilimsel yöntemle inceler, problemi tanımlar, analiz eder, değerlendirir ve tartışır. X
3 Sınıf öğretmenliği alanı ile ilgili problemleri tanımlar ve çözer. X
4 Toplum, aile ve bireyin özelliklerine uygun öğrenme gereksinimlerini belirler; bu gereksinimlere uygun öğretme ve öğrenme süreçlerini planlar, uygular, değerlendirir ve yönetir. X
5 Sınıf öğretmenliği alanı ile ilgili uygulamalarda karmaşık durumlarla karşılaştığında sorunu tanımlama ve çözme aşamalarında birey ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır. X
6 Küresel ve toplumsal eğitim problemleri (sağlık, güvenlik, çevre, mesleki alanında vb.) ile ilgili iş sağlığı ve güvenliği konusunda yeterli bilince sahiptir. X
7 Yabancı literatürü tarayarak alanı ile ilgili güncel bilgileri edinip meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil kullanır. (European Language Portfolio Global Scale, Level B1).
8 Sınıf öğretmenliği alanı ile ilgili sorunlara ilişkin önerilerini etik kuralları dikkate alarak yazılı ve sözlü olarak aktarır. X
9 Disiplin içi ve disiplinler arası bir çalışmada bireysel veya takım olarak etkinlikleri planlar, yönetir ve rapor eder. X
10 Yaşam boyu öğrenme yaklaşımını benimseyerek bilim ve teknolojideki yenilikleri takip eder ve yeniliklere yönelik girişimci bir tutum geliştirir. X
11 Ulusal ve uluslararası çağdaş sorunlara yönelik yaratıcı fikirler geliştirir. X
12 Sınıf öğretmenliği alanı ile ilgili kaliteye yönelik kavramları bilir ve uygulamalar geliştirir.
13 Evrensel ve kültürel değerlere (demokrasi, insan hakları, çevre bilinci, bilimsel, etik ve estetik değerler vb.) sahip çıkar. X
14 Türkçeyi doğru ve etkili kullanır. X
15 Mesleki yaşamındaki paydaşlarını tanır, mesleki görev ve sorumluluklarını belirleyen kanunları bilir ve takip eder. X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 70
1. Ödev 30
Toplam 100
1. Final 60
1. Yıl İçinin Başarıya 40
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 2 2
Kısa Sınav 2 1 2
Ödev 1 12 12
Final 1 2 2
Toplam İş Yükü 98
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 3,92
Dersin AKTS Kredisi 4