Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Fen Öğretimi SNE 305 5 3 + 0 3 4
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. FATİME BALKAN KIYICI
Dersi Verenler Prof.Dr. FATİME BALKAN KIYICI,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Sınıf öğretmeni adaylarına fen konularının öğretimine ilişkin temel bilgi ve becerileri kazandırmayı amaçlamaktadır. 

Dersin İçeriği

Fen ve fen eğitimine ilişkin temel kavramlar; fen, teknoloji, bilimsel bilgi ve bilimsel yöntemin özellikleri, fen ve teknoloji okuryazarlığı, fen-teknoloji-toplum-çevre ilişkileri, fen alanına yönelik tutumlar, fen öğretiminin amaçları, fen öğretiminin Türkiye ve Dünyadaki tarihsel gelişimi, yapılandırmacı yaklaşım ve fen öğrenme, araştırma-sorgulamaya dayalı fen eğitimi ve diğer güncel fen eğitimi yaklaşımları, bilişsel gelişim ve fen eğitimi, İlkokul fen programının özellikleri ve diğer derslerle ilişkisi, bilimsel süreç becerilerini geliştirme ve örnek uygulamalar 

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Bilim, teknoloji, fen ve fen eğitimine ilişkin temel kavramları tanımlar. Anlatım,
2 Bilimsel bilgi ve bilimsel yöntemin özelliklerini açıklar Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
3 Bilimsel okuryazar kavramını ve bilimsel okuryazar bireyin özelliklerini açıklar. Anlatım, Soru-Cevap,
4 Fen öğretiminin amaçlarını ifade eder ve güncel fen öğretimi yaklaşımlarını açıklar ve fen öğretiminde uygular. Anlatım, Tartışma, Grupla Çalışma, Problem Çözme,
5 İlkokul fen programının özelliklerini ve öğrenme alanlarını sıralar. Anlatım, Problem Çözme,
6 Bilimsel süreç becerilerini geliştirmeye yönelik uygulamalar tasarlar. Problem Çözme, Eğitsel Oyun, Gezi / Gözlem,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Fen Ve Fen Eğitimine İlişkin Temel Kavramlar 1,2,3,5
2 Fen, Teknoloji, Bilimsel Bilgi Ve Bilimsel Yöntemin Özellikleri 5
3 Fen, Teknoloji, Bilimsel Bilgi Ve Bilimsel Yöntemin Özellikleri 5
4 Fen Öğretiminin Amaçları 1
5 Fen Ve Teknoloji Okuryazarlığı 1
6 Fen-Teknoloji-Toplum-Çevre İlişkileri 1,6
7 Fen Alanına Yönelik Tutumlar 1,6
8 Fen Öğretiminin Türkiye Ve Dünya’daki Tarihsel Gelişimi 5
9 Yapılandırmacı Yaklaşım Ve Fen Öğrenme 1,2,3
10 Bilişsel Gelişim Ve Fen Eğitimi 5
11 İlkokul Fen Programının Özellikleri Ve Diğer Derslerle İlişkisi 1,4,7
12 İlkokul Fen Programının Özellikleri Ve Diğer Derslerle İlişkisi 1,4,7
13 Bilimsel Süreç Becerilerini Geliştirme Ve Örnek Uygulamalar 5
14 Bilimsel Süreç Becerilerini Geliştirme Ve Örnek Uygulamalar 5
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

1. Çepni, S. . (2006). Kuramdan Uygulamaya Fen ve Teknoloji Öğretimi. PegemA Yayıncılık, Ankara.

2. Ayas ve diğerleri (2005). Fen ve Teknoloji Öğretimi. PegemA Yayıncılık, Ankara.

3. Bahar ve diğerleri (2006). Fen ve Teknoloji Öğretimi. PegemA Yayıncılık, Ankara.

4. Ayvacı, H.Ş.(2020). Fen Öğretim Programları. PegemA Yayıncılık, Ankara..

5. Öztuna Kaplan, A. (2020). Fen Öğretimi, Nobel Yayıncılık, Ankara.

6. Çepni, S. ve Çil, E. (2015). Fen Bilimleri Dersi Öğretim Programı (Tanıma, Planlama, Uygulama ve TEOG ile İlişkilendirme) İlkokul ve Ortaokul Öğretmen El Kitabı 6. Baskı. PegemA Yayıncılık, Ankara.

7. MEB (2018).Fen Bilimleri Dersi (3, 4, 5, 6, 7 ve 8. Sınıflar) öğretim programı. Ankara

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Sınıf öğretmenliği alanı ile ilgili bilgi ve becerileri öğrenirken kendi öğrenme yollarının farkına varır, bu bilgi ve becerileri mesleğinde kullanabilecek düzeyde geliştirir. X
2 Farklı disiplinler ile ilgili kavram, fikir ve verileri sınıf öğretmenliği alanı ile ilişkilendirerek bilimsel yöntemle inceler, problemi tanımlar, analiz eder, değerlendirir ve tartışır. X
3 Sınıf öğretmenliği alanı ile ilgili problemleri tanımlar ve çözer. X
4 Toplum, aile ve bireyin özelliklerine uygun öğrenme gereksinimlerini belirler; bu gereksinimlere uygun öğretme ve öğrenme süreçlerini planlar, uygular, değerlendirir ve yönetir. X
5 Sınıf öğretmenliği alanı ile ilgili uygulamalarda karmaşık durumlarla karşılaştığında sorunu tanımlama ve çözme aşamalarında birey ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır. X
6 Küresel ve toplumsal eğitim problemleri (sağlık, güvenlik, çevre, mesleki alanında vb.) ile ilgili iş sağlığı ve güvenliği konusunda yeterli bilince sahiptir. X
7 Yabancı literatürü tarayarak alanı ile ilgili güncel bilgileri edinip meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil kullanır. (European Language Portfolio Global Scale, Level B1). X
8 Sınıf öğretmenliği alanı ile ilgili sorunlara ilişkin önerilerini etik kuralları dikkate alarak yazılı ve sözlü olarak aktarır. X
9 Disiplin içi ve disiplinler arası bir çalışmada bireysel veya takım olarak etkinlikleri planlar, yönetir ve rapor eder. X
10 Yaşam boyu öğrenme yaklaşımını benimseyerek bilim ve teknolojideki yenilikleri takip eder ve yeniliklere yönelik girişimci bir tutum geliştirir. X
11 Ulusal ve uluslararası çağdaş sorunlara yönelik yaratıcı fikirler geliştirir. X
12 Sınıf öğretmenliği alanı ile ilgili kaliteye yönelik kavramları bilir ve uygulamalar geliştirir.
13 Evrensel ve kültürel değerlere (demokrasi, insan hakları, çevre bilinci, bilimsel, etik ve estetik değerler vb.) sahip çıkar. X
14 Türkçeyi doğru ve etkili kullanır.
15 Mesleki yaşamındaki paydaşlarını tanır, mesleki görev ve sorumluluklarını belirleyen kanunları bilir ve takip eder.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ödev 20
2. Ödev 20
1. Kısa Sınav 10
1. Ara Sınav 50
Toplam 100
1. Final 50
1. Yıl İçinin Başarıya 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 1 16
Ara Sınav 1 5 5
Kısa Sınav 1 5 5
Ödev 2 5 10
Final 1 15 15
Toplam İş Yükü 99
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 3,96
Dersin AKTS Kredisi 4