Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Ana-Baba Eğitimi RPD 021 0 2 + 0 2 4
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler

-Çocuk Psikolojisi

-Cinsel Sağlık Eğitimi

-Çocuk İstismarı ve İhmali

-Özel Yetenekli Çocuklar ve Eğitimi

-Sosyal Beceri Eğitimi

-Aile Danışmanlığı ve Etik

-Aile İçi İlişkiler ve İletişim

-Kültüre Duyarlı Aile Danışmanlığı

-Toplumsal Cinsiyet Eşitliği

-Türk Kültüründe Aile ve Çocuk

Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Arş.Gör. EDA BİÇENER
Dersi Verenler Arş.Gör. EDA BİÇENER,
Dersin Yardımcıları

Arş. Gör. Samet Makas

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Anne ve babaların çocuklarıyla sağlıklı bir iletişim kurmalarını sağlamak, çocuğun süreç içinde değişimi ve gelişimine ilişkin özellikleri anne-babalara aktarmak, çocuk ve genci ilgilendiren farklı konularda anne-babalara rehberlik etmeyi içeren etkili anne-baba eğitimi için gerekli bilgilerin öğrencilere kavratılması

Dersin İçeriği

Pedagoji-andragoji farklılıkları, yetişkin öğrencilerin temel özellikleri; anne-baba eğitimi türleri, anne- baba eğitiminin tarihçesi, anne-baba eğitiminde etkililik çalışmaları, anne-baba eğitimi düzenleme ilkeleri, konuları, ana-baba tutumları, sağlıklı aile içi iletişim ve disiplin yöntemleri.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Anne-baba eğitiminin amaçlarını açıklar. Anlatım, Rol Oynama, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
2 Anne-baba eğitiminde dikkate alınacak hususları ifade eder. Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Rol Oynama, Anlatım,
3 Anne-baba eğitimine ilişkin farklı yaklaşımları sıralar. Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Rol Oynama, Anlatım,
4 Anne-baba eğitimine ilişkin farklı yaklaşımları açıklar. Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Rol Oynama, Anlatım,
5 Bebeklikten yetişkinliğe kadar olan gelişim sürecini anlatır. Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Rol Oynama, Anlatım,
6 Yaygın anne-baba tutumlarını açıklar. Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Rol Oynama, Anlatım,
7 Çocuklarda uyum ve davranış bozukluklarının neler olduğunu ifade eder. Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Rol Oynama, Anlatım,
8 Eğitim başarısını yükseltmede, sağlıklı ve mutlu insanlar yetiştirmede ailenin rolünü açıklar. Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Rol Oynama, Anlatım,
9 Ailede anne baba tutumlarının çocuğun kişisel gelişimi üzerindeki etkilerini yorumlar. Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Rol Oynama, Anlatım,
10 Ülkemiz ve farklı kültürlerin aile kurumuna bakışı ve tarihsel süreç içerisindeki değişimini açıklar. Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Rol Oynama, Anlatım,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Anne-Baba Eğitimi ve Anne-Baba Eğitimine İlişkin Farklı Yaklaşımlar Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
2 Bebeklik dönemi (0-2 yaş), Okul öncesi dönemi (3-6 yaş) Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
3 Temel İhtiyaçların Kazanılmasında Ailenin Rolü Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
4 Son Çocukluk Dönemi (6-12 yaş), Ergenlik Dönemi Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
5 Son Çocukluk Dönemi (6-12 yaş), Ergenlik Dönemi Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
6 Yaygın Anne-Baba Tutumları Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
7 Anne-Baba-Çocuk İletişimi Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
8 Ara sınav Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
9 Çocuklarda Uyum ve Davranış Bozuklukları Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
10 Çocuk Eğitiminde Disiplin Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
11 Karı-koca İlişkilerinden Doğan Sorunlar, Eşlerde Problem Çözme Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
12 Çalışan Anne ve Çocuk Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
13 Baba-Çocuk İlişkisi Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
14 Eğitim Başarısını Yükseltmede, Sağlıklı ve Mutlu İnsanlar Yetiştirmede Ailenin Rolü Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

Yavuzer, H. (2011). Ana-baba okulu. İstanbul: Remzi Kitabevi.

 

Seçer, Z.Ş. (2011). Anne baba eğitimi. Ankara: Eğiten Kitap.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Okul rehberlik ve psikolojik hizmetlerinin kapsamını bilir. X
2 Öğrencilerin akademik, kariyer, ve sosyal-duygusal gelişim alanlarına ve ihtiyaçlarına uygun okul rehberlik ve psikolojik danışma programı planlar. X
3 Okul rehberlik ve psikolojik danışma programını ilgili kurumlar, komisyonlar ve paydaşlarla işbirliği ve eşgüdüm içerisinde yürütür X
4 Okul rehberlik ve psikolojik danışma programı çıktılarını değerlendirir ve sonuçlar doğrultusunda geliştirir. X
5 Kritik yaşam olayları ve kriz durumlarında ikincil ve üçüncül önleme hizmetleri ve psiko-sosyal müdahale planı hazırlar ve sunar. X
6 Kariyer psikolojik danışmanlığı kapsamında bireyi tanıma tekniklerini uygulayarak bireysel ve grup değerlendirmeleri yapar. X
7 Kariyer planlama kapsamında eğitim ve mesleki fırsatlar, rol geçişleri ve kariyer gelişimine yönelik bireysel ve grupla kariyer rehberliği hizmetleri yürütür. X
8 Çalıştığı kurumun paydaşlarına ihtiyaçları doğrultusunda kariyer gelişim programı hazırlar ve yürütür. X
9 Mesleki kurum, eğitim kuruluşları, iş gücü piyasası arasındaki işbirliğini ve koordinasyonu geliştirici faaliyetleri organize eder X
10 Organizasyon ve örgütlere yönelik kariyer psikolojik danışmanlığı hizmeti sunar. X
11 Aile danışmanlığı kuramlarını bilir. X
12 Evliliğe hazırlık ve evliliği güçlendirme programları planlar. X
13 Evlilik öncesi psikolojik danışma hizmetleri kapsamında eş seçimi kuramları, kişisel ve çevresel faktörleri açıklar. X
14 Aile yaşam döngüsü evreleri kapsamında rol geçişleri konusunda önleyici rehberlik ve psikolojik danışma hizmetleri yürütür. X
15 Aile içi şiddet ve boşanma gibi kriz durumlarında müdahale hizmetlerini açıklar. X
16 Psikolojik danışma sürecinde terapötik koşulları sağlamaya yönelik terapötik becerileri etkili şekilde kullanır. X
17 Danışanın sorunu ve davranışsal amacına uygun bireysel danışma oturumları planlar ve yürütür. X
18 Danışanın ihtiyacına yönelik uygun müdahale yöntem ve tekniklerini kullanır. X
19 Grup kuralları doğrultusunda ve grup evreleri çerçevesinde grubun amacına uygun alıştırma ve teknikler ile grupla psikolojik danışma liderliğini yürütür. X
20 Danışanların sorunlarını gelişim, kişilik, psikolojik danışma kuramları çerçevesinde profesyonel bir bakışla çerçevelendirir. X
21 Yaşam dönemi ve uyum problemleri, davranış bozukluklarına dair alan bilgisini vaka formülasyonunda işe koşar. X
22 Rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerini sunarken mevcut toplumsal yapı ve kültürel dinamiklerin ve kendi kültürel özelliklerinin farkındadır. X
23 Kültüre duyarlı psikolojik danışma beceri ve yeterliklerine sahiptir. X
24 Mevcut kültürden farklı kültürel bağlamlara sahip ve dezavantajlı danışanlara okul, kariyer ve aile psikolojik danışmanlığı hizmetlerini sunarken kültüre duyarlı psikolojik danışma bilgi, beceri ve yeterliklerini işe koşar. X
25 Danışanın ihtiyaçlarına ve özelliklerine uygun psikolojik test ve test dışı teknikleri seçer. X
26 Danışanın ihtiyaçlarına ve özelliklerine uygun psikolojik test ve test dışı teknikleri yönergeleri doğrultusunda uygular ve değerlendirir. X
27 Bilimsel araştırma süreci basamaklarını ve yöntemlerini bilir. X
28 Rehberlik ve psikolojik danışma alanına dair araştırma tasarlar. X
29 Araştırma konusu ve amacına uygun örnekleme ve veri toplama yöntemiyle elde ettiği verileri analiz eder. X
30 Araştırma sonuçlarını araştırma amacına uygun şekilde yorumlar ve raporlar. X
31 Rehberlik ve psikolojik danışma alanında ulusal ve uluslararası etik ilkeleri, standartları, kuralları ve kodları bilir. X
32 Rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerini sunarken meslek etiğine riayet eder. X
33 Alanıyla ilgili güncel bilimsel gelişmeleri (yeni terapi teknikleri, kuramlar, sempozyumlar) takip edebilecek yabancı dil bilgisine sahiptir. X
34 Alanıyla ilgili güncel bilimsel gelişmeleri takip ederken (yeni terapi teknikleri, kuramlar, sempozyumlar, kongreler, çalıştaylar v.b.) basılı ve dijital kaynakları etkin şekilde kullanır. X
35 Mesleki konularda alan savunuculuğu ve danışanlar konusunda hak savunuculuğuna önem verir. X
36 Sosyal ve dijital bağlamlarda rehberlik ve psikolojik danışmanlık alanıyla ilgili bilgi, beceri ve deneyimlerini etkili şekilde ifade eder. X
37 Ulusal ya da yerel çapta meydana gelebilecek travmatik olaylar sonrasında, sosyal sorumluluk çerçevesinde psikolojik danışma yardımı sunar. X
38 Psikolojik yardım sürecini yürütürken manevi ve evrensel değerleri gözetir. X
39 Demokratik ve aktif katılım kararlılığına sahip bir şekilde sosyal yaşama dahil olur. X
40 Rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerinde bilimsel tutuma, kanıta dayalılığa ve hesap verilebilirliğe önem verir. X
41 Psikolojik danışman olarak kendi beden ve ruh sağlığına önem verir. X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 100
Toplam 100
1. Final 70
1. Yıl İçinin Başarıya 30
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 13 2 26
Ara Sınav 1 10 10
Kısa Sınav 2 6 12
Ödev 1 10 10
Final 1 10 10
Toplam İş Yükü 100
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 4
Dersin AKTS Kredisi 4