Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Ailede Bağımlılık Eğitimi RPD 020 0 2 + 0 2 4
Ön Koşul Dersleri

-

Önerilen Seçmeli Dersler

-

Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Öğr.Gör.Dr. BASRİ ÖZÇELİK
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları

Arş. Gör. Eda Biçener

Arş. Gör. Samet Makas

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Bağımlılıkla mücadele hâlindeki ailelere ve bu tehlikeye maruz kalma riski olan bütün aileler için tanı, tedavi ve süreçle ilgili tüm bilgilerin edinilmesi amaçlanmaktadır. 

Dersin İçeriği

Bağımlılık nedenleri, türleri ve evreleri; bağımlılıkta tedavi süreci; bağımlı aile üyesine medikal destek, hukuksal süreç, denetimli serbestlik süreci, bağımlı aile üyesine danışmanlık tedbiri, sistemik modelle aileye destek süreci, narkolog, psikiyatrist ve aile danışmanı koordinasyonu. 

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Bağımlılıkla ilgili bilgi sahibi olur. Anlatım,
2 Bağımlılık yapıcı maddeleri ve etkilerini bilir. Anlatım,
3 Bağımlılık süreci ve nedenleri hakkında bilgi sahibi olur. Anlatım,
4 Bağımlılığın beyindeki değişimlerini kavrar. Anlatım,
5 Bağımlı bireyin karşılaşabileceği hukuki süreçleri öğrenir. Anlatım,
6 Bağımlı bireylerin ailelerine destek olur. Anlatım,
7 Bağımlılarla çalışırken müdahale yöntemlerini bilir. Anlatım,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Bağımlılık Nedir? Alan Yazın İncelemesi
2 Bağımlılık Yapıcı Maddeler ve Etkileri Alan Yazın İncelemesi
3 İlişkiler ve Bağımlılığın Gelişimi Alan Yazın İncelemesi
4 Bağımlılığı Hazırlayan Etkenler Alan Yazın İncelemesi
5 Beyin ve Bağımlılık Alan Yazın İncelemesi
6 Bağımlı Aile Üyesine Medikal Destek Alan Yazın İncelemesi
7 Bağımlılıkta Hukuksal Süreç Alan Yazın İncelemesi
8 Ara sınav
9 Denetimli Serbestlik Alan Yazın İncelemesi
10 Bağımlılıkta Müdahale Yöntemleri Alan Yazın İncelemesi
11 Bağımlı Bireyin Ailesine Destek Alan Yazın İncelemesi
12 Bağımlı Bireyin Ailesine Destek Alan Yazın İncelemesi
13 Bağımlılıkla İlgili Doğru Bilinen Yanlışlar Alan Yazın İncelemesi
14 Genel değerlendirme
Kaynaklar
Ders Notu

Slayt , ders notları 

Ders Kaynakları

 Köroğlu, E. (2018). Bağımlı Aileleri İçin Kılavuz. İstanbul: HYB Yayıncılık.
Ögel, K. (2014). Bağımlı Aileleri İçin Rehber Kitap. İstanbul: İş Bankası Kültür Yayınları.
Kayaoğlu, M. (2017). Eyvah Çocuğum Bağımlı Mı?. İstanbul: Nesil Yayınları

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Okul rehberlik ve psikolojik hizmetlerinin kapsamını bilir. X
2 Öğrencilerin akademik, kariyer, ve sosyal-duygusal gelişim alanlarına ve ihtiyaçlarına uygun okul rehberlik ve psikolojik danışma programı planlar. X
3 Okul rehberlik ve psikolojik danışma programını ilgili kurumlar, komisyonlar ve paydaşlarla işbirliği ve eşgüdüm içerisinde yürütür X
4 Okul rehberlik ve psikolojik danışma programı çıktılarını değerlendirir ve sonuçlar doğrultusunda geliştirir. X
5 Kritik yaşam olayları ve kriz durumlarında ikincil ve üçüncül önleme hizmetleri ve psiko-sosyal müdahale planı hazırlar ve sunar. X
6 Kariyer psikolojik danışmanlığı kapsamında bireyi tanıma tekniklerini uygulayarak bireysel ve grup değerlendirmeleri yapar. X
7 Kariyer planlama kapsamında eğitim ve mesleki fırsatlar, rol geçişleri ve kariyer gelişimine yönelik bireysel ve grupla kariyer rehberliği hizmetleri yürütür. X
8 Çalıştığı kurumun paydaşlarına ihtiyaçları doğrultusunda kariyer gelişim programı hazırlar ve yürütür. X
9 Mesleki kurum, eğitim kuruluşları, iş gücü piyasası arasındaki işbirliğini ve koordinasyonu geliştirici faaliyetleri organize eder X
10 Organizasyon ve örgütlere yönelik kariyer psikolojik danışmanlığı hizmeti sunar. X
11 Aile danışmanlığı kuramlarını bilir. X
12 Evliliğe hazırlık ve evliliği güçlendirme programları planlar. X
13 Evlilik öncesi psikolojik danışma hizmetleri kapsamında eş seçimi kuramları, kişisel ve çevresel faktörleri açıklar. X
14 Aile yaşam döngüsü evreleri kapsamında rol geçişleri konusunda önleyici rehberlik ve psikolojik danışma hizmetleri yürütür. X
15 Aile içi şiddet ve boşanma gibi kriz durumlarında müdahale hizmetlerini açıklar. X
16 Psikolojik danışma sürecinde terapötik koşulları sağlamaya yönelik terapötik becerileri etkili şekilde kullanır. X
17 Danışanın sorunu ve davranışsal amacına uygun bireysel danışma oturumları planlar ve yürütür. X
18 Danışanın ihtiyacına yönelik uygun müdahale yöntem ve tekniklerini kullanır. X
19 Grup kuralları doğrultusunda ve grup evreleri çerçevesinde grubun amacına uygun alıştırma ve teknikler ile grupla psikolojik danışma liderliğini yürütür. X
20 Danışanların sorunlarını gelişim, kişilik, psikolojik danışma kuramları çerçevesinde profesyonel bir bakışla çerçevelendirir. X
21 Yaşam dönemi ve uyum problemleri, davranış bozukluklarına dair alan bilgisini vaka formülasyonunda işe koşar. X
22 Rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerini sunarken mevcut toplumsal yapı ve kültürel dinamiklerin ve kendi kültürel özelliklerinin farkındadır. X
23 Kültüre duyarlı psikolojik danışma beceri ve yeterliklerine sahiptir. X
24 Mevcut kültürden farklı kültürel bağlamlara sahip ve dezavantajlı danışanlara okul, kariyer ve aile psikolojik danışmanlığı hizmetlerini sunarken kültüre duyarlı psikolojik danışma bilgi, beceri ve yeterliklerini işe koşar. X
25 Danışanın ihtiyaçlarına ve özelliklerine uygun psikolojik test ve test dışı teknikleri seçer. X
26 Danışanın ihtiyaçlarına ve özelliklerine uygun psikolojik test ve test dışı teknikleri yönergeleri doğrultusunda uygular ve değerlendirir. X
27 Bilimsel araştırma süreci basamaklarını ve yöntemlerini bilir. X
28 Rehberlik ve psikolojik danışma alanına dair araştırma tasarlar. X
29 Araştırma konusu ve amacına uygun örnekleme ve veri toplama yöntemiyle elde ettiği verileri analiz eder. X
30 Araştırma sonuçlarını araştırma amacına uygun şekilde yorumlar ve raporlar. X
31 Rehberlik ve psikolojik danışma alanında ulusal ve uluslararası etik ilkeleri, standartları, kuralları ve kodları bilir. X
32 Rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerini sunarken meslek etiğine riayet eder. X
33 Alanıyla ilgili güncel bilimsel gelişmeleri (yeni terapi teknikleri, kuramlar, sempozyumlar) takip edebilecek yabancı dil bilgisine sahiptir. X
34 Alanıyla ilgili güncel bilimsel gelişmeleri takip ederken (yeni terapi teknikleri, kuramlar, sempozyumlar, kongreler, çalıştaylar v.b.) basılı ve dijital kaynakları etkin şekilde kullanır. X
35 Mesleki konularda alan savunuculuğu ve danışanlar konusunda hak savunuculuğuna önem verir. X
36 Sosyal ve dijital bağlamlarda rehberlik ve psikolojik danışmanlık alanıyla ilgili bilgi, beceri ve deneyimlerini etkili şekilde ifade eder. X
37 Ulusal ya da yerel çapta meydana gelebilecek travmatik olaylar sonrasında, sosyal sorumluluk çerçevesinde psikolojik danışma yardımı sunar. X
38 Psikolojik yardım sürecini yürütürken manevi ve evrensel değerleri gözetir. X
39 Demokratik ve aktif katılım kararlılığına sahip bir şekilde sosyal yaşama dahil olur. X
40 Rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerinde bilimsel tutuma, kanıta dayalılığa ve hesap verilebilirliğe önem verir. X
41 Psikolojik danışman olarak kendi beden ve ruh sağlığına önem verir. X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 40
1. Ödev 20
2. Ödev 20
3. Ödev 20
Toplam 100
1. Final 40
Toplam 40
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 13 2 26
Ara Sınav 1 10 10
Kısa Sınav 2 6 12
Ödev 1 10 10
Sözlü Sınav 1 10 10
Toplam İş Yükü 100
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 4
Dersin AKTS Kredisi 4