Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Aile İçi Şiddet RPD 019 0 2 + 0 2 4
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler

Çocuk İstismarı ve İhmali

Çocuk Psikolojisi

İnsan İlişkileri ve İletişim

Aile Danışmanlığı ve Etik

Aile İçi İlişkiler ve İletişim

Ana-Baba Eğitimi

Türk Kültüründe Aile ve Çocuk

Boşanma ve Boşanma Arabuluculuğu

Kültüre Duyarlı Aile Danışmanlığı

Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. MEHMET KAYA
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları

Arş. Gör. Samet Makas

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Aile içi şiddet, çocuk ihmali ve istismarına karşı farkındalık geliştirmenin yanı sıra, önleme ve müdahale yöntemleri konusunda da mesleki beceri edinmelerini sağlamak.

Dersin İçeriği

Aile yapısı ve işlevsel olmayan aile örüntüleri; şiddet türleri ve belirtileri, ensest, şiddet mağduru aile üyesine destek, zorba aile üyesine danışmanlık tedbiri; aile içi şiddet türleri, aile içi şiddetin nedenleri ve sonuçları, aile içi şiddetin yaygınlığı; birincil, ikincil ve üçüncül önleme konuları.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Aile kurumunun işlevlerini açıklar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Rol Oynama,
2 Aile yaşam döngüsünün aşamalarını bilir. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Rol Oynama,
3 Aile yapısının özellikleri içinde aile uyumunu bozan özellikleri açıklar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Rol Oynama,
4 Sağlıklı ve sağlıksız ailenin özelliklerini sıralar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Rol Oynama,
5 Şiddet ve şiddet türlerini açıklar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Rol Oynama,
6 Çocuk istismar ve ihmali açısından risk grubunda bulunan çocukları analiz eder ve değerlendirir. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Rol Oynama,
7 Aile içindeki sorunların nedenlerini ve sonuçlarını tartışır. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Rol Oynama,
8 Aile içindeki sorunlara nasıl yaklaşılması gerektiğini bilir. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Rol Oynama,
9 Aile içi şiddetin çocuğun kişisel gelişimi üzerindeki olumsuz etkilerini açıklar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Rol Oynama,
10 Aile içi şiddeti önleyici müdahale çalışmalarını bilir. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Rol Oynama,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Ailenin Tanımı Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
2 Ailenin Yapısı ve İşlevleri Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
3 Türkiye´de Aile Yapısı ve Aile Içi Ilişkiler Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
4 Cinsiyet Rolleri ve Ailede Eşitsizlik Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
5 Aile içi sorunlar Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
6 Aile içi Şiddet Türleri Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
7 Çocuk İstismarı ve Ensest Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
8
9 Türkiye’de Aile İçi Şiddet Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
10 Aile içi Şiddetin Nedenleri Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
11 Boşanma olgusu Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
12 Şiddetin Çocuklar Üzerindeki Etkileri ve Olası Sonuçları Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
13 Şiddeti Önleyici Müdahale Çalışmaları Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
14 Ailelere Yardım Veren Kurumlar ve Sosyal Hizmet Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

Dökmen,Ü,.İletişim Çatışmaları ve Empati, Ankara, 2000

 

Nazlı, S. (2000). Aile Danışması. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım

 

Yıldırım, İ. (2006). Anne Baba Desteği ve Başarı; Anne Babalar Çocuklarına Nasıl Destek Olabilirler. Ankara: Anı Yayıncılık

 

Özuğurlu, K. (1996). Evlilik Raporu. İstanbul: Altın Kitaplar Yayınevi.

 

Çuhadaroğlu, Füsun ed. (2008) Çocuk ve Ergen Psikiyatrisi Temel Kitabı. Çocuk ve Gençlik Ruh  sağlığı Derneği Yayınları: 3 Hekimler Yayın Birliği.

Ankara: 817- 827.

 

Polat, Oğuz (2007)Tüm Boyutlarıyla Çocuk İstismarı 1, Tanımlar. İstanbul: Seçkin Yayıncılık.

 

Polat Oğuz (2007) Tüm Boyutlarıyla Çocuk İstismarı 2, Önleme ve rehabilitasyon. İstanbul: Seçkin Yayıncılık.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Okul rehberlik ve psikolojik hizmetlerinin kapsamını bilir. X
2 Öğrencilerin akademik, kariyer, ve sosyal-duygusal gelişim alanlarına ve ihtiyaçlarına uygun okul rehberlik ve psikolojik danışma programı planlar. X
3 Okul rehberlik ve psikolojik danışma programını ilgili kurumlar, komisyonlar ve paydaşlarla işbirliği ve eşgüdüm içerisinde yürütür X
4 Okul rehberlik ve psikolojik danışma programı çıktılarını değerlendirir ve sonuçlar doğrultusunda geliştirir. X
5 Kritik yaşam olayları ve kriz durumlarında ikincil ve üçüncül önleme hizmetleri ve psiko-sosyal müdahale planı hazırlar ve sunar. X
6 Kariyer psikolojik danışmanlığı kapsamında bireyi tanıma tekniklerini uygulayarak bireysel ve grup değerlendirmeleri yapar. X
7 Kariyer planlama kapsamında eğitim ve mesleki fırsatlar, rol geçişleri ve kariyer gelişimine yönelik bireysel ve grupla kariyer rehberliği hizmetleri yürütür. X
8 Çalıştığı kurumun paydaşlarına ihtiyaçları doğrultusunda kariyer gelişim programı hazırlar ve yürütür. X
9 Mesleki kurum, eğitim kuruluşları, iş gücü piyasası arasındaki işbirliğini ve koordinasyonu geliştirici faaliyetleri organize eder X
10 Organizasyon ve örgütlere yönelik kariyer psikolojik danışmanlığı hizmeti sunar. X
11 Aile danışmanlığı kuramlarını bilir. X
12 Evliliğe hazırlık ve evliliği güçlendirme programları planlar. X
13 Evlilik öncesi psikolojik danışma hizmetleri kapsamında eş seçimi kuramları, kişisel ve çevresel faktörleri açıklar. X
14 Aile yaşam döngüsü evreleri kapsamında rol geçişleri konusunda önleyici rehberlik ve psikolojik danışma hizmetleri yürütür. X
15 Aile içi şiddet ve boşanma gibi kriz durumlarında müdahale hizmetlerini açıklar. X
16 Psikolojik danışma sürecinde terapötik koşulları sağlamaya yönelik terapötik becerileri etkili şekilde kullanır. X
17 Danışanın sorunu ve davranışsal amacına uygun bireysel danışma oturumları planlar ve yürütür. X
18 Danışanın ihtiyacına yönelik uygun müdahale yöntem ve tekniklerini kullanır. X
19 Grup kuralları doğrultusunda ve grup evreleri çerçevesinde grubun amacına uygun alıştırma ve teknikler ile grupla psikolojik danışma liderliğini yürütür. X
20 Danışanların sorunlarını gelişim, kişilik, psikolojik danışma kuramları çerçevesinde profesyonel bir bakışla çerçevelendirir. X
21 Yaşam dönemi ve uyum problemleri, davranış bozukluklarına dair alan bilgisini vaka formülasyonunda işe koşar. X
22 Rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerini sunarken mevcut toplumsal yapı ve kültürel dinamiklerin ve kendi kültürel özelliklerinin farkındadır. X
23 Kültüre duyarlı psikolojik danışma beceri ve yeterliklerine sahiptir. X
24 Mevcut kültürden farklı kültürel bağlamlara sahip ve dezavantajlı danışanlara okul, kariyer ve aile psikolojik danışmanlığı hizmetlerini sunarken kültüre duyarlı psikolojik danışma bilgi, beceri ve yeterliklerini işe koşar. X
25 Danışanın ihtiyaçlarına ve özelliklerine uygun psikolojik test ve test dışı teknikleri seçer. X
26 Danışanın ihtiyaçlarına ve özelliklerine uygun psikolojik test ve test dışı teknikleri yönergeleri doğrultusunda uygular ve değerlendirir. X
27 Bilimsel araştırma süreci basamaklarını ve yöntemlerini bilir. X
28 Rehberlik ve psikolojik danışma alanına dair araştırma tasarlar. X
29 Araştırma konusu ve amacına uygun örnekleme ve veri toplama yöntemiyle elde ettiği verileri analiz eder. X
30 Araştırma sonuçlarını araştırma amacına uygun şekilde yorumlar ve raporlar. X
31 Rehberlik ve psikolojik danışma alanında ulusal ve uluslararası etik ilkeleri, standartları, kuralları ve kodları bilir. X
32 Rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerini sunarken meslek etiğine riayet eder. X
33 Alanıyla ilgili güncel bilimsel gelişmeleri (yeni terapi teknikleri, kuramlar, sempozyumlar) takip edebilecek yabancı dil bilgisine sahiptir. X
34 Alanıyla ilgili güncel bilimsel gelişmeleri takip ederken (yeni terapi teknikleri, kuramlar, sempozyumlar, kongreler, çalıştaylar v.b.) basılı ve dijital kaynakları etkin şekilde kullanır. X
35 Mesleki konularda alan savunuculuğu ve danışanlar konusunda hak savunuculuğuna önem verir. X
36 Sosyal ve dijital bağlamlarda rehberlik ve psikolojik danışmanlık alanıyla ilgili bilgi, beceri ve deneyimlerini etkili şekilde ifade eder. X
37 Ulusal ya da yerel çapta meydana gelebilecek travmatik olaylar sonrasında, sosyal sorumluluk çerçevesinde psikolojik danışma yardımı sunar. X
38 Psikolojik yardım sürecini yürütürken manevi ve evrensel değerleri gözetir. X
39 Demokratik ve aktif katılım kararlılığına sahip bir şekilde sosyal yaşama dahil olur. X
40 Rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerinde bilimsel tutuma, kanıta dayalılığa ve hesap verilebilirliğe önem verir. X
41 Psikolojik danışman olarak kendi beden ve ruh sağlığına önem verir. X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 70
1. Kısa Sınav 10
2. Kısa Sınav 10
1. Ödev 10
Toplam 100
1. Final 50
1. Yıl İçinin Başarıya 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)