Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Yaratıcı Drama RPD 014 0 2 + 0 2 4
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler

Eğitimde Drama

İnsan İlişkileri ve İletişim

Çocuk ve Ergenlerle Psikolojik Danışma

Uygulamalı Davranış Analizi

Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. EYÜP ÇELİK
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları

Arş. Gör. Samet Makas

Arş. Gör. Eda Biçener

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Öğrencilere; bireysel özelliklerini fark etmelerini sağlama, empati kurma ve eleştirel düşünme becerisi kazandırma, sosyal gelişim ve birlikte çalışma, problem çözme, iletişim kurma, gözlem ve hayal kurma becerilerini geliştirmelerini sağlamak. Mesleki düzeyde drama dersini tasarımlama ve uygulama becerisi kazandırmak.

Dersin İçeriği

Temel kavramlar, yaratıcı dramanın tarihsel gelişimi; bireysel farklılıkları dikkate alarak gelişim alanlarını desteklemeye yönelik yaratıcı drama sürecinin planlanması, uygulanması ve değerlendirilmesi, alana yönelik olumlu tutum geliştirilmesi.

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Yaratıcı dramayla ilgili temel kavramları açıklar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Rol Oynama,
2 Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Rol Oynama,
3 Yaratıcı dramanın tarihsel gelişim süreçlerini bilir. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Rol Oynama,
4 Çeşitli yaşlarda çocuk ve ergenlerle okul PDR hizmetlerinde yaratıcı drama etkinliklerini kullanır. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Rol Oynama,
5 Drama etkinliklerine katılabilmek için gerekli olan bilişsel süreç ve becerileri uygular. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Rol Oynama,
6 Dramada kullanılan özel teknikleri kullanarak drama etkinliklerini yapılandırır. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Rol Oynama,
7 Grup alıştırmalarında diğer öğrencilerle birlikte çalışmayı öğrenir. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Rol Oynama,
8 Yaratıcı drama tekniklerini kullanarak bir sınıf rehberliği etkinliği geliştirir. Rol Oynama, Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
9 Başkalarının çalışmalarını yargılayıcı olmayan bir ortamda tartışır. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Rol Oynama,
10 Eğitimde yaratıcı drama programının planlanması, uygulanması ve değerlendirilmesi konularında kendini geliştirir. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Rol Oynama,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 1. Yaratıcı Drama’ya ilişkin genel bilgi, tanışma çalışmaları, canlandırma, değerlendirme.
2 2. Tanışma çalışmaları, fotoğrafla çalışma, donuk imgeler, değerlendirme.
3 3. Isınma çalışması-uyum çalışmaları, zaman mekan ilişkisi, flash back tekniği, değerlendirme
4 4. Isınma çalışması- uyum çalışmaları, cıbırış tekniği, ritüel çalışması, değerlendirme.
5 5. Isınma çalışması- duyu çalışmaları, dedikodu halkası, süreç draması, değerlendirme.
6 6. Isınma çalışması-duygu çalışmaları, sıcak sandalye çalışması, süreç draması, değerlendirme.
7 7. Isınma çalışması-görsel algı çalışmaları, pandomim tekniği, heykel çalışması, değerlendirme.
8 8. Ara sınav haftası
9 9. Yaratıcı Dramanın tanımı ve özellikleri (teorik bilgi), Isınma çalışması- dikkat çalışmaları, gerçek an, forum tiyatrosu, değerlendirme, öğrenci uygulamaları.
10 10. Yaratıcı Dramanın aşamaları, drama türleri (teorik bilgi), Isınma çalışması- denge çalışmaları, bölünmüş ekran çalışması, sanat eğitiminde maske çalışması, değerlendirme, öğrenci uygulamaları.
11 11. Yaratıcı Drama öğretmeninin özellikleri (teorik bilgi), Isınma çalışması - duyu çalışmaları, yarım kalmış materyal çalışması, karakter yaratma, değerlendirme, öğrenci uygulamaları.
12 12. Yaratıcı Drama ve tiyatro ilişkisi, drama ilkeleri, (teorik bilgi), Isınma çalışması- imgelem çalışması, bilinç koridoru, istasyon tekniği, rol kartları, değerlendirme, öğrenci uygulamaları.
13 13. Yaratıcı Dramanın bileşenleri, drama teknikleri (teorik bilgi), Isınma çalışması- görsel algı çalışmaları, müze çalışması, değerlendirme, öğrenci uygulamaları.
14 14. Yaratıcı drama teknikleri (teorik bilgi), mektup çalışması, içsel monologlar, değerlendirme, öğrenci uygulamaları.
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

Altınay, D. (1998). Psikodrama 300 ısınma oyunu. (3. Baskı). İstanbul: Sistem Yayıncılık.

 

Bozdoğan, Z. (2003). Okulda rehberlik etkinlikleri ve yaratıcı drama. Ankara: Nobel Yayıncılık

 

Güven, M. ve ark. (2006). Çocuklar için yaratıcı drama. İstanbul: Epsilon Yayınevi

 

Şahin, A. (2007). Yaratıcı drama yöntemi ile anne-baba eğitimi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.

 

Önder, A. (2010). Yaşayarak öğrenme için eğitici drama (8.Baskı). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.

 

Uşaklı, H. (2011). Drama ve iletişim becerileri (2. Basım). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.

 

Üstündağ, T. (2001).Yaratıcı drama öğretmenimin günlüğü. (2. baskı), Pegem A.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Okul rehberlik ve psikolojik hizmetlerinin kapsamını bilir. X
2 Öğrencilerin akademik, kariyer, ve sosyal-duygusal gelişim alanlarına ve ihtiyaçlarına uygun okul rehberlik ve psikolojik danışma programı planlar. X
3 Okul rehberlik ve psikolojik danışma programını ilgili kurumlar, komisyonlar ve paydaşlarla işbirliği ve eşgüdüm içerisinde yürütür X
4 Okul rehberlik ve psikolojik danışma programı çıktılarını değerlendirir ve sonuçlar doğrultusunda geliştirir. X
5 Kritik yaşam olayları ve kriz durumlarında ikincil ve üçüncül önleme hizmetleri ve psiko-sosyal müdahale planı hazırlar ve sunar. X
6 Kariyer psikolojik danışmanlığı kapsamında bireyi tanıma tekniklerini uygulayarak bireysel ve grup değerlendirmeleri yapar. X
7 Kariyer planlama kapsamında eğitim ve mesleki fırsatlar, rol geçişleri ve kariyer gelişimine yönelik bireysel ve grupla kariyer rehberliği hizmetleri yürütür. X
8 Çalıştığı kurumun paydaşlarına ihtiyaçları doğrultusunda kariyer gelişim programı hazırlar ve yürütür. X
9 Mesleki kurum, eğitim kuruluşları, iş gücü piyasası arasındaki işbirliğini ve koordinasyonu geliştirici faaliyetleri organize eder X
10 Organizasyon ve örgütlere yönelik kariyer psikolojik danışmanlığı hizmeti sunar. X
11 Aile danışmanlığı kuramlarını bilir. X
12 Evliliğe hazırlık ve evliliği güçlendirme programları planlar. X
13 Evlilik öncesi psikolojik danışma hizmetleri kapsamında eş seçimi kuramları, kişisel ve çevresel faktörleri açıklar. X
14 Aile yaşam döngüsü evreleri kapsamında rol geçişleri konusunda önleyici rehberlik ve psikolojik danışma hizmetleri yürütür. X
15 Aile içi şiddet ve boşanma gibi kriz durumlarında müdahale hizmetlerini açıklar. X
16 Psikolojik danışma sürecinde terapötik koşulları sağlamaya yönelik terapötik becerileri etkili şekilde kullanır. X
17 Danışanın sorunu ve davranışsal amacına uygun bireysel danışma oturumları planlar ve yürütür. X
18 Danışanın ihtiyacına yönelik uygun müdahale yöntem ve tekniklerini kullanır. X
19 Grup kuralları doğrultusunda ve grup evreleri çerçevesinde grubun amacına uygun alıştırma ve teknikler ile grupla psikolojik danışma liderliğini yürütür. X
20 Danışanların sorunlarını gelişim, kişilik, psikolojik danışma kuramları çerçevesinde profesyonel bir bakışla çerçevelendirir. X
21 Yaşam dönemi ve uyum problemleri, davranış bozukluklarına dair alan bilgisini vaka formülasyonunda işe koşar. X
22 Rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerini sunarken mevcut toplumsal yapı ve kültürel dinamiklerin ve kendi kültürel özelliklerinin farkındadır. X
23 Kültüre duyarlı psikolojik danışma beceri ve yeterliklerine sahiptir. X
24 Mevcut kültürden farklı kültürel bağlamlara sahip ve dezavantajlı danışanlara okul, kariyer ve aile psikolojik danışmanlığı hizmetlerini sunarken kültüre duyarlı psikolojik danışma bilgi, beceri ve yeterliklerini işe koşar. X
25 Danışanın ihtiyaçlarına ve özelliklerine uygun psikolojik test ve test dışı teknikleri seçer. X
26 Danışanın ihtiyaçlarına ve özelliklerine uygun psikolojik test ve test dışı teknikleri yönergeleri doğrultusunda uygular ve değerlendirir. X
27 Bilimsel araştırma süreci basamaklarını ve yöntemlerini bilir. X
28 Rehberlik ve psikolojik danışma alanına dair araştırma tasarlar. X
29 Araştırma konusu ve amacına uygun örnekleme ve veri toplama yöntemiyle elde ettiği verileri analiz eder. X
30 Araştırma sonuçlarını araştırma amacına uygun şekilde yorumlar ve raporlar. X
31 Rehberlik ve psikolojik danışma alanında ulusal ve uluslararası etik ilkeleri, standartları, kuralları ve kodları bilir. X
32 Rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerini sunarken meslek etiğine riayet eder. X
33 Alanıyla ilgili güncel bilimsel gelişmeleri (yeni terapi teknikleri, kuramlar, sempozyumlar) takip edebilecek yabancı dil bilgisine sahiptir. X
34 Alanıyla ilgili güncel bilimsel gelişmeleri takip ederken (yeni terapi teknikleri, kuramlar, sempozyumlar, kongreler, çalıştaylar v.b.) basılı ve dijital kaynakları etkin şekilde kullanır. X
35 Mesleki konularda alan savunuculuğu ve danışanlar konusunda hak savunuculuğuna önem verir. X
36 Sosyal ve dijital bağlamlarda rehberlik ve psikolojik danışmanlık alanıyla ilgili bilgi, beceri ve deneyimlerini etkili şekilde ifade eder. X
37 Ulusal ya da yerel çapta meydana gelebilecek travmatik olaylar sonrasında, sosyal sorumluluk çerçevesinde psikolojik danışma yardımı sunar. X
38 Psikolojik yardım sürecini yürütürken manevi ve evrensel değerleri gözetir. X
39 Demokratik ve aktif katılım kararlılığına sahip bir şekilde sosyal yaşama dahil olur. X
40 Rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerinde bilimsel tutuma, kanıta dayalılığa ve hesap verilebilirliğe önem verir. X
41 Psikolojik danışman olarak kendi beden ve ruh sağlığına önem verir. X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 50
1. Kısa Sınav 15
2. Kısa Sınav 15
1. Ödev 20
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 60
1. Final 40
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 13 2 26
Ara Sınav 1 10 10
Kısa Sınav 2 6 12
Ödev 1 10 10
Final 1 10 10
Toplam İş Yükü 100
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 4
Dersin AKTS Kredisi 4