Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Veri Analizi IME 502 2 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. ERCAN MASAL
Dersi Verenler Doç.Dr. ERCAN MASAL,
Dersin Yardımcıları

Arş. Gör. Büşra ÇAYLAN ERGENE

Dersin Kategorisi Genel Eğitim
Dersin Amacı

Veri analizine ilişkin temel bilgilerin öğretilmesi ve araştırma verilerinin bilgisayar programları yardımıyla analizini yapabilme becerisinin kazandırılması

Dersin İçeriği

İstatistik ile ilgili temel kavramlar, merkezi eğilim ve değişim ölçüleri, korelasyon ve regresyon, hipotez testleri, araştırmalarda istatistik kullanımı 

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 İstatistik dersi ile ilgili temel kavramları tanımlar. Anlatım, Soru-Cevap,
2 Toplanan verileri düzenler, sınıflandırır, SPSS programına girişini yapar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma,
3 Yüzde, frekans, merkezi eğilim ve değişme ölçülerini hesaplar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma,
4 İki değişken arasındaki ilişkiyi korelasyon katsayısı olarak hesaplayarak yorumlar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma,
5 Değeri bilinen bir değişkeni kullanarak diğer değienin değerini kestirmek için regresyon analizi yaparak sonucu yorumlar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma,
6 Bir hipotezi test etmek için kullanacağı hipotez testinin adımlarını sayar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Temel kavramlar Konu ile ilgili kaynaklardan okuma yapma
2 Verilerin betimlenmesi ve grafikle gösterilmesi Konu ile ilgili kaynaklardan okuma yapma
3 Merkezi eğilim ölçüleri (aritmetik ortalama, mod, medyan) Konu ile ilgili kaynaklardan okuma yapma
4 Değişim ölçüleri (ranj, standart sapma, varyans) Konu ile ilgili kaynaklardan okuma yapma
5 Korelasyon Konu ile ilgili kaynaklardan okuma yapma
6 Regresyon Konu ile ilgili kaynaklardan okuma yapma
7 Hipotez testi adımları Konu ile ilgili kaynaklardan okuma yapma
8 Tek örneklem t tesi Konu ile ilgili kaynaklardan okuma yapma
9 Arasınav Konu ile ilgili kaynaklardan okuma yapma
10 Bağımsız örneklem t testi Konu ile ilgili kaynaklardan okuma yapma
11 Bağımlı örneklem t testi Konu ile ilgili kaynaklardan okuma yapma
12 Deneysel desenler için kovaryans analizi Konu ile ilgili kaynaklardan okuma yapma
13 İki faktörlü ANOVA Konu ile ilgili kaynaklardan okuma yapma
14 Genel değerlendirme Konu ile ilgili kaynaklardan okuma yapma
Kaynaklar
Ders Notu

1- Can, A. (2022). SPSS ile Bilimsel Araştırma Sürecinde Nicel Veri Analizi. Pegem A. Yayınları

2- Büyüköztürk, Ş. (2023). Sosyal Bilimler için Veri Analizi El Kitabı İstatistik, Araştırma Deseni SPSS Uygulamaları ve Yorum. Pegem A. Yayınları

Ders Kaynakları
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Eğitim alanında yaptığı bilimsel çalışmalar aracılığıyla ulusal ve uluslararası alan yazına katkı sağlayacak nitelikte, bilimsel, etik ve yasal ilkeler temelinde özgün bilgiler üreterek bu üretimi eğitim/öğrenme öğretme sürecine taşır ve yaygınlaştırır. X
2 Yüksek lisans yeterliliklerine dayalı olarak matematik eğitimi ve disiplinler arası alandaki etkileşimi kavrayarak temel kavram, teori ve yaklaşımları derinlemesine öğrenir, bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir. X
3 Matematik eğitimi alanında literatür araştırması yapma, var olan problemleri tespit etme ve nicel ve nitel yöntemleri kullanarak bunlara çözümler üretmenin yollarını bilir ve bu doğrultuda nitelikli araştırmalar önerir.
4 Eleştirel bir bakış açısı ile tespit ettiği alanın ihtiyaçlarına yönelik yeni yöntem ve yaklaşımları kullanarak disiplinlerarası araştırmalar planlama, yürütme ve bunları yorumlayarak bilimsel sonuçlar ortaya koyma süreçlerinde sorumluluk alır.
5 Matematik eğitimi alanında gerçekleştirdiği veri toplama, uygulama ve yorumlama süreçlerinden geçirdiği araştırmalarını alanının gerektirdiği sözlü ve yazılı bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanarak alan içi ve alan dışı gruplara aktarır, bu süreçte gerektiğinde en az bir yabancı dil ile iletişimini sürdürür.
6 Matematik eğitimi alanında gerçekleştirdiği araştırmaların veri toplama, uygulama ve sonuçlandırma süreçlerinde toplumsal, etik ve kültürel değerleri gözetir, sahip olduğu eleştirel düşünme ve problem çözme becerilerini disiplinlerarası çalışmalarda kullanır ve kazandığı bilgi ve beceriler ile alanın eğitim politikalarına yön verebilecek yetkinliğe sahip olur.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 80
Toplam 80
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 4 64
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 10 10
Ödev 1 8 8
Final 1 15 15
Toplam İş Yükü 145
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,8
Dersin AKTS Kredisi 6