Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Fen Eğitiminde Üstbilişin Önemi ILF 627 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Doktora
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. İSMAİL ÖNDER
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı Günümüzde öğrencilerin kendi öğrenme süreçlerini anlamaları öğretmenlerin ise öğrencilerin öğrenme çabalarını anlayarak onlara öğrenmeleri konusunda yardım etmeleri öğrenmenin gerçekleştirilebilmesi bakımından önemlidir. Bu durum da öğrencilerin sahip oldukları bilgiyle yeni bilgi arasında ilişki kurabilmelerini, kendi öğrenmelerini kontrol edebilmelerini ve öğrendikleri bilgileri yeni alanlarda kullanarak bilgileri içselleştirmelerini gerektirmektedir. Dolayısıyla öğrencilerin öğrenmelerinde, hem bilişsel süreçler hem de bu süreçlerin farkında olmak önem kazanmaktadır. Bu ders kapsamında da fen eğitiminde üstbilişin önemi tartışılacaktır.
Dersin İçeriği Üstbilişin ne olduğu, anlama stratejileri, üstbiliş stratejileri, üstanlama, bireysel farklılıklar, özdüzenlemeli öğrenme, ölçme konularında ve üst bilişin fen ve matematik alanlarındaki önemi konusunda tartışma yürütülecektir.
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Üstbilişin ne olduğunu açıklar Soru-Cevap, Anlatım, Beyin Fırtınası,
2 Anlama stratejilerini listeler Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım,
3 Üstbiliş stratejilerini açıklar Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
4 Bireysel farklılıkların önemini tartışır Beyin Fırtınası, Anlatım, Soru-Cevap,
5 Üstbilişin nasıl ölçüleceğini açıklar Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Anlatım,
6 Üstbilişin fen eğitimindeki önemini tartışır Anlatım, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Üstbiliş nedir
2 Anlama stratejileri
3 Üstbiliş stratejileri
4 Üstbiliş stratejileri
5 Üstanlama
6 Bireysel farklılıklar
7 Bireysel farklılıklar
8 Ara sınav
9 Özdüzenlemeli öğrenme
10 Teknoloji
11 Ölçme
12 Fen ve matematik
13 Fen ve matematik
14 Genel değerlendirme
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları •Zohar, A. & Dori, Y. J. (2011). Metacognition in Science Education. Springer
•Hacker,D. J., Dunlosky, J. & Graesser, A.C.(2009). Handbook of Metacognition in Education. NY: Routledge
•Perfect, T.J. & Schwartz, B.L. (2004). Applied Metacognition. NY: Cambridge University Press
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 40
1. Kısa Sınav 10
1. Proje / Tasarım 50
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 60
1. Final 40
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 15 15
Kısa Sınav 1 10 10
Proje / Tasarım 1 20 20
Final 1 10 10
Toplam İş Yükü 151
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6,04
Dersin AKTS Kredisi 6