Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Kültürlerarası Ölçme ve Ölçek Uyarlama ILF 645 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Doktora
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. İSMAİL ÖNDER
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı Öğretimin niteliğinin değerlendirilmesi amacıyla çeşitli ölçme araçları kullanılmaktadır. Bu ölçme araçlarının bir bölümü uyarlanarak kullanılmaktadır. Uyarlama sürecinde, araştırmacıların dikkat etmesi gereken hususlar yer almaktadır ve bu hususlara dikkat edilmez ise hatalı sonuçların elde edilmesi kaçınılmazdır. Bu nedenle bu ders kapsamında kültürler arası ölçme işlemlerinde ve ölçek uyarlama çalışmalarında yapılması gerekenler tartışılacaktır.
Dersin İçeriği •Farklı dillere testleri uyarlamada göz önünde bulundurulması gereken konular, tasarım ve teknik kurallar.
•Testleri uyarlamada kavramsal ve metodolojik konular
•Uyarlama çalışmalarında karşılaşılan bazı etik sorunlar
•Uyarlama sürecinde hataların belirlenmesi için istatistiksel yöntemler
•Testlerin iki dildeki eşdeğerliğinin değerlendirilmesi için çift dil bilen kişilerin kullanılması
•Farklı dillerde kullanılan testin sonuçlarının karşılaştırılması başarı ve yetenek testlerinin uyarlanması
•Birden çok dilde ve kültürde kullanmak için test geliştirme
Uyumun psikometrik özellikleri
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Uyarlama çalışmalarında göz önünde bulundurulması gereken konuları açıklar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Problem Çözme,
2 Uyarlama çalışmalarında karşılaşılan etik sorunları sıralar. Problem Çözme, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Anlatım,
3 Uyarlama çalışmalarında kullanılabilecek uygun istatistiksel yöntemleri seçer. Anlatım, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Problem Çözme,
4 Geçerlilik ve güvenirlilik çalışmalarının nasıl yürütüleceğini açıklar. Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Anlatım, Soru-Cevap,
5 Verileri üzerinde istatistiksel işlemler uygular ve sonuçları analiz eder. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Problem Çözme,
6 Uraştırma sonuçlarını bilimsel kurallara uygun olarak rapor eder. Problem Çözme, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Farklı dillere testleri uyarlamada göz önünde bulundurulması gereken konular, tasarım ve teknik kurallar [1] ilgili ünite okunacak
2 Farklı dillere testleri uyarlamada göz önünde bulundurulması gereken konular, tasarım ve teknik kurallar [1] ilgili ünite okunacak
3 Testleri uyarlamada kavramsal ve metodolojik konular [1] ilgili ünite okunacak
4 Testleri uyarlamada kavramsal ve metodolojik konular [1] ilgili ünite okunacak
5 Uyarlama çalışmalarında karşılaşılan bazı etik sorunlar [1] ilgili ünite okunacak
6 Uyarlama sürecinde hataların belirlenmesi için istatistiksel yöntemler [1] ilgili ünite okunacak
7 Uyarlama sürecinde hataların belirlenmesi için istatistiksel yöntemler [1] ilgili ünite okunacak
8 Testlerin iki dildeki eşdeğerliğinin değerlendirilmesi için çift dil bilen kişilerin kullanılması [1] ilgili ünite okunacak
9 ARA SINAV
10 Farklı dillerde kullanılan testin sonuçlarının karşılaştırılması başarı ve yetenek testlerinin uyarlanması [1] ilgili ünite okunacak
11 Birden çok dilde ve kültürde kullanmak için test geliştirme [1] ilgili ünite okunacak
12 Birden çok dilde ve kültürde kullanmak için test geliştirme [1] ilgili ünite okunacak
13 Uyumun psikometrik özellikleri [1] ilgili ünite okunacak
14 Dersin Değerlendirilmesi
Kaynaklar
Ders Notu [1] Hambleton, R.K. & Swaminathan, H. (1985). Item response theory: Principles and applications. Boston: Kluwer-Nijhoff
Ders Kaynakları [2] Hambleton, R.K., Swaminathan, H., & Rogers, H.J. (1991). Fundamentals of item response theory. Newbury Park, CA: Sage.
[3] Tran, T.V. (2009). Developing cross-cultural measurement. Oxford University pres, Inc.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 40
1. Kısa Sınav 10
1. Ödev 40
2. Kısa Sınav 10
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 60
1. Final 40
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ödev 1 10 10
Final 1 15 15
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 6 96
Ara Sınav 1 10 10
Kısa Sınav 2 10 20
Toplam İş Yükü 151
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6,04
Dersin AKTS Kredisi 6