Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Osmanlı Hat Sanatı I HAT 325 5 2 + 2 3 4
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. AYŞE ÜSTÜN
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

HAT SANATININ OSMANLI DÖNEMİNDEKİ GELİŞİMİ SANATÇILAR VE ESERLER ÜZERİNE DETAYLI ÇALIŞMAYI AMAÇLAR

Dersin İçeriği

OSMANLI DÖNEMİ EKOLLERİNİN OLUŞUMU, HATTATLAR VE TALEBELERİ YAZI ÇEŞİTLERİNDEKİ DEĞİŞİM VE ESERLER ÜZERİNE DEĞERLENDİRME

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 OSMANLI DÖNEMİ HAT SANATINI TANIR Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma,
2 OSMANLI HATTATLARINI TANIR Anlatım, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma,
3 EKOLLERİ TANIR Anlatım, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma,
4 YAZI GELİŞİMİNİ KAVRAR Anlatım, Bireysel Çalışma,
5 OSMANLI DÖNEMİNİN HAT SANATINA KATKISINI KAVRAR Anlatım, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 OSMANLI DÖNEMİ HAT SANATI HAKKINDA BİLGİLENDİRME
2 ŞEYH HAMDULLAH VE HAT SANATI
3 ŞEYH HAMDULLAH´IN UYGULAMALARI VE TALEBELERİ
4 ŞEYH HAMDULLAH VE ESERLERİ
5 HAFIZ OSMAN VE HAT SANATI
6 HAFIZ OSMAN UYGULAMALARI VE TALEBELERİ
7 HAFIZ OSMAN VE ESERLERİ
8 VİZE
9 MAHMUD CELALEDDİN VE HAT SANATI
10 MAHMUD CELALEDDİN TALEBELERİ VE ESERLERİ
11 OSMANLI´DA TUĞRA GELENEĞİ
12 HATTAT PADİŞAHLAR VE ESERLERİ
13 HATTAT PADİŞAHLAR VE ESERLERİ
14 GENEL DEĞERLENDİRME
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

ALPARSLAN, A. (1999). Osmanlı Hat Sanatı Tarihi. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
BAYAT, A. H. (1990). Hüsn-i Hat Bibliyografyası. Ankara: Kültür Bakanlığı Yayınları.
DERMAN, M. U. (1982). Türk Hat Sanatının Şâhaserleri. İstanbul: Kültür Bakanlığı Yayını.
SUBAŞI, H. (1978). Hattat Osmanlı Padişahları

SERİN, M. (2010), Hat Sanatı ve Meşhur Hattatlar
ÖZÖNDER, H. (2003). Ansiklopedik Hat Tezhip Sanatları Deyim ve Terimleri Sözlüğü. Konya.
ACAR, M. İ. (1999). Türk Hat Sanatı ( Araç, Gereç ve formlar ). İstanbul: Antik A. İ. Kültür Yayınları.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Temel Sanat ilkelerini açıklar, anlatır ve konusuna göre sıralar. X
2 Geleneksel sanatların yorumlama, tasarlama ve uygulama aşamalarında gerekli olan tüm yüzeyleri, farklı malzemeleri ve materyalleri kullanır. X
3 Konusu ile ilgili yeni çalışma, bilgi ve fikirlere açık olarak gelişmeleri, araştırma, analiz yapma, yorumlama ve uygulama yeterliliğiyle bunları kendisine kazanım olarak dönüştürme becerisini gösterir. X
4 Geleneksel sanatlarda, farklı yüzyıllardaki renkleri kullanır, tanımlar; kullanılan süsleme unsurlarını motiflerin, tasarımların üslupsal farklılıkları saptar, kullanır; dönemlerde ki, ekolleri, sanatçılarını, tekniklerini açıklar; klasik ve özgün tasarımlar yapar. X
5 Tasarımı yapar ve bütün teorik bilgi, çizim sistemleri ve bilgisayar programlarını kullanır. X
6 Geçmiş ve günümüz sanat anlayışlarını objektif olarak algılayıp karşılaştırır ve bunları geliştirir. X
7 Konusuyla ilgili restorasyon ve konservasyon yapar. X
8 Kendi öğrenme gereksinimlerini karşılayarak yaşam boyu öğrenmeyle ilgili olumlu tutum geliştirir. X
9 Türk Kültür tarihi ve tasarım bağlantılarını saptar. X
10 Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi´nde kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar.. X
11 Disiplin içi ve disiplinler arası takım çalışması yapar. X
12 Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir. X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 25
1. Kısa Sınav 25
2. Kısa Sınav 25
1. Ödev 25
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 2 2
Kısa Sınav 2 4 8
Ödev 1 2 2
Toplam İş Yükü 92
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 3,68
Dersin AKTS Kredisi 4