Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Yüksek Gerilim Tekniği EEM 311 5 3 + 0 3 3
Ön Koşul Dersleri

Elektromanyetik Alan Teorisi dersini almış olmak

Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi TÜRKER FEDAİ ÇAVUŞ
Dersi Verenler Dr.Öğr.Üyesi AHMET KÜÇÜKER, Dr.Öğr.Üyesi TÜRKER FEDAİ ÇAVUŞ,
Dersin Yardımcıları

Arş.Gör. Dr. Ceyda Aksoy TIMRIKÇI, Arş. Gör. Fevzettin ÜLKER

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Bu dersin genel amacı yüksek gerilim alanında olayların tanımlanması ve elemanların tanıtılması, temel teorilerin nasıl geliştirildiğinin gösterilmesi denilebilir.

Dersin İçeriği

Elektrik alanı temel denklemleri, Düzlemsel, küresel ve silindirsel elektrot sistemlerinin delinme bakımından incelenmesi, Çok tabakalı ve çok yalıtkanlı elektrot sistemlerinin incelenmesi. Gaz, Sıvı ve Katı Yalıtkan Maddelerde Boşalma Olayları, Aşırı gerilimler ve bunlara karşı önlemler.Yüksek Gerilimin Üretilmesi ve Ölçülmesi

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Elektrik alanları temel yasalarını kavramak, Anlatım,
2 Yüksek gerilim alanında gerilimin artarken izolasyonun bir problem olduğu gerçeğini ve çözüm yolunu kavramak, Tartışma, Anlatım,
3 Yüksek gerilimin zararsız olarak kontrolu becerisini edinmek, Tartışma, Anlatım,
4 Yüksek gerilimde koruma aygıtlarının önemini ve çalışmasını değerlendirmek. Tartışma, Anlatım,
5 Etik ilkeleri bilir Beyin Fırtınası, Rol Oynama, Anlatım,
6 Elektrik Kuvvetli Akım Tesisleri Yönetmeliği hakkında bilgi sahibidir. Beyin Fırtınası, Rol Oynama, Anlatım,
7 Mühendisin Mesleki olarak karşılaşacağı hukuksal problemleri bilir. Beyin Fırtınası, Rol Oynama, Anlatım,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Statik Elektrik Alanının Temel Denklemleri Ders Notları, Yüksek Gerilim Tekniği I, Prof.Dr. Muzaffer Özkaya
2 Düzlemsel ve eşmerkezli küresel Elektrot Sistemleri Ders Notları, Yüksek Gerilim Tekniği I, Prof.Dr. Muzaffer Özkaya
3 Eş Eksenli Silindirsel Elektrot Sistemleri Ders Notları, Yüksek Gerilim Tekniği I, Prof.Dr. Muzaffer Özkaya
4 Tabakalı Elektrot Sistemleri Ders Notları, Yüksek Gerilim Tekniği I, Prof.Dr. Muzaffer Özkaya
5 Düzlemsel Çok Tabakalı Çok Yalıtkanlı Elektrot Sistemleri Ders Notları, Yüksek Gerilim Tekniği I, Prof.Dr. Muzaffer Özkaya
6 Küresel Çok Tabakalı Çok Yalıtkanlı Elektrot Sistemleri Ders Notları, Yüksek Gerilim Tekniği I, Prof.Dr. Muzaffer Özkaya
7 Silindirsel Çok Tabakalı Çok Yalıtkanlı Elektrot Sistemleri Ders Notları, Yüksek Gerilim Tekniği I, Prof.Dr. Muzaffer Özkaya
8 Boşalma Olayları Ders Notları, Yüksek Gerilim Tekniği I, Prof.Dr. Muzaffer Özkaya
9 Sıvı yalıtkanlarda Boşalma olayları Ders Notları, Yüksek Gerilim Tekniği I, Prof.Dr. Muzaffer Özkaya
10 Katı yalıtkanlarda Boşalma olayları Ders Notları, Yüksek Gerilim Tekniği I, Prof.Dr. Muzaffer Özkaya
11 Aşırı Gerilimler Ders Notları, Yüksek Gerilim Tekniği II, Prof.Dr. Muzaffer Özkaya
12 Aşırı Gerilimlere Karşı Koruma aygıtları
13 Yüksek Gerilimin Üretilmesi
14 Etik, Yönetmelik ve Hukuk Ders Notları
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

1. Muzaffer Özkaya, Yüksek Gerilim Tekniği, Cilt 1, Birsen Yayınevi, 1996, 2003.
2. Muzaffer Özkaya, Yüksek Gerilim Tekniği, Cilt 2, Birsen Yayınevi, 1996, 2003

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi. X
2 Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. X
3 Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. X
4 Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi.
5 Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. X
6 Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi.
7 Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi.
8 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi.
9 Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. X
10 Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi.
11 Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 60
1. Kısa Sınav 15
2. Kısa Sınav 15
1. Ödev 10
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 1 16
Ara Sınav 1 5 5
Kısa Sınav 2 1 2
Ödev 1 5 5
Final 1 10 10
Toplam İş Yükü 86
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 3,44
Dersin AKTS Kredisi 3