Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Termoelektrik Sistemler MKM 441 7 3 + 0 3 5
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. YAŞAR İSLAMOĞLU
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Termoelektrik enerji sistemlerinde ısı geçişi sağlayan cihazların ısıl (termal) tasarımı için gerekli ısı geçişi bilgilerinin verilmesi, gerek üniversitelerde bilimsel çalışmalarda gerekse sanayide Ar-Ge faaliyetlerinde yaygın kullanılan SONLU ELEMANLAR-CFD yazılım programıyla ısı geçişi sağlayan cihazların ısıl (termal) tasarımının öğretilmesi.

Dersin İçeriği

Isıl (termal) tasarımda karşılaşılan temel ısı geçişi denklemleri, ısı değiştiricilerinin ısıl hesapları, ısı alıcıların ısıl hesapları, ısı borularının ısıl hesapları, ısıl (termal) enerji ve termoelektrik güç-soğutma sistemlerinde ısı geçişi sağlayan cihazların tasarım esasları ve Yazılım (paket) programlarıyla (Thermal, Thermal-Electric, Structural ve Fluid Flow analiz sistemleriyle) bilgisayar destekli simülasyonu (benzeşimi).

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Isıl tasarımda ısı geçişi ve termodinamik esasları uygular.
2 Isıl tasarımda sonlu elemanlar-CFD yöntemleri uygular.
3 BiIgisayar desteği ile ısı geçişi sağlayan cihazları tasarlar.
4 Bilgisayar desteği ile ısı geçişi sağlayan cihazları tasarlar.
5 Termoelektrik güç-soğutma sistemlerinde ısı geçişi sağlayan cihazları bilgisayar destekli tasarlar.
6 Termoelektrik güç-soğutma sistemlerinde ısı geçişi sağlayan cihazları bilgisayar destekli tasarlar.
7 Termoelektrik güç-soğutma sistemlerinde ısı geçişi sağlayan cihazları bilgisayar destekli tasarlar.
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Termoelektrik enerjinin önemi.
2 Isı geçişinde temel denklemler.
3 Termoelektrik sistemlerde ısı geçişi.
4 Bilgisayar destekli ısı geçişi sağlayan cihazların tasarımı.
5 Bilgisayar destekli ısı geçişi sağlayan cihazların tasarımı.
6 Bilgisayar destekli ısı geçişi sağlayan cihazların tasarımı.
7 Bilgisayar destekli ısı geçişi sağlayan cihazların tasarımı.
8 Bilgisayar destekli termoelektrik modül tasarımı.
9 Bilgisayar destekli termoelektrik modül tasarımı.
10 Bilgisayar destekli termoelektrik modül tasarımı.
11 Termoelektrik güç ve soğutma sistemlerinin tasarımı.
12 Termoelektrik güç ve soğutma sistemlerinin tasarımı.
13 Deneysel çalışmalar.
14 Deneysel çalışmalar.
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

1. Rowe , D.M.,Thermoelectrics and its energy harvesting, CRC Press, 2012.

2. Thermal Design, HoSung Lee, Wiley. 

3. Isı ve Kütle Geçişinin Temelleri, Incorpera-DeWitt, Çeviri: Taner Derbentli
4. Finite Element Simulations with ANSYS Workbench, Lee, Heui-Huang.
5. Computational Fluid Dynamics: A Practical Approach, Tu, J., Yeoh, G.H., Liu, C.

6. The Finite Element Method: A Practical Course, Liu, G.R., Quek, S.S.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 -Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi. X
2 -Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. X
3 -Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi.
4 -Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi.
5 -Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi.
6 -Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi.
7 -Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi.
8 -Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi.
9 -Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi.
10 -Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi.
11 -Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 10
1. Proje / Tasarım 50
1. Ödev 30
1. Performans Görevi (Seminer) 10
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 60
1. Final 40
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ara Sınav 1 3 3
Ödev 1 10 10
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Final 1 10 10
Proje / Tasarım 1 10 10
Performans Görevi (Seminer) 1 5 5
Toplam İş Yükü 118
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 4,72
Dersin AKTS Kredisi 5