Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Gravite Prospeksiyon JFM 304 6 2 + 1 3 4
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi MAHİR IŞIK
Dersi Verenler Dr.Öğr.Üyesi MAHİR IŞIK,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Çeşitli gravite yorum teknikleri kullanılarak gravite yönteminin daha etkin uygulanması.

Dersin İçeriği

Rejyonal - rezidüel kavramı ve birbirinden ayrılması, düzgünleme, birinci ve ikinci türev metotları, aşağı ve yukarı analitik uzanım yöntemleri, rezerv tayini, düşey prizma, yarı sonsuz yatay tabaka vb. basit geometrik modellerin gravite etkileri ve parametrelerinin tespiti, karmaşık yapıların gravite etkilerinin grafik ve analitik yöntemlerle saptanması.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Rejyonal ve rezidüel alanları tanımlar ve birbirinden ayırt eder, Anlatım, Soru-Cevap,
2 Türev metotlarını uygular, Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma,
3 Analitik uzanım yöntemlerini uygular, Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma,
4 Hangi şartlarda hangi yorum ve veri işlem tekniklerinin kullanılacağına karar verir, Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gezi / Gözlem,
5 Gravite yöntemi ile basit yapıların parametrelerini tespit eder, Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma,
6 Gravite yöntemi ile karmaşık yapıların parametrelerini tespit eder. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Rejyonal - rezidüel kavramı ve birbirinden ayrılması
2 Rejyonal - rezidüel kavramı ve birbirinden ayrılması
3 Düzgünleme, birinci türev metodu
4 Birinci türev metodu
5 İkinci türev metodu
6 İkinci türev metodu
7 Rezerv tayini
8 Rezerv tayini
9 Aşağı analitik uzanım yöntemi
10 Yukarı analitik uzanım yöntemi
11 Basit geometrik modellerin gravite etkileri ve parametrelerinin tespiti
12 Basit geometrik modellerin gravite etkileri ve parametrelerinin tespiti
13 Karmaşık yapıların gravite etkilerinin grafik ve analitik yöntemlerle saptanması
14 Karmaşık yapıların gravite etkilerinin grafik ve analitik yöntemlerle saptanması
Kaynaklar
Ders Notu

Derleme notlar (Dr.Öğr.Üyesi Mahir IŞIK)

Ders Kaynakları

1. ERDEN, F., 1979. Uygulamalı gravite. M.T.A. yayınları, no.21, Ankara.
2. GRANT, F. S. and WEST, G. F., 1965. Interpretation theory in applied
geophysics. McGraw-Hill Book Company.
3. NETTLETON, L.L., 1971. Elementary gravity and magnetics for geologists
and seismologists. Society of Exploration Geophysicists.
4. SAZHINA, N. and GRUSHINSKY, N., 1971. Gravity Prospecting. Mir
Publishers, Moscow.
5. TALWANI, M., WORZEL, J.L. and LANDISMAN, M., 1959. Rapid gravity
computations for two - dimensional bodies with application to the
Mendocino Submarine Fracture Zone. J.Geophys.Res. 64, 49-59.
6. TELFORD,W.M., GELDARD, L.P., SHERIFF, R.E. and KEYS, D.A.,1976.
Applied Geophysics, Cambridge University Press.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 -Matematik, fen bilimleri ve kendi dalları ile ilgili mühendislik konularında yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik problemlerini modelleme ve çözme için uygulayabilme becerisi. X
2 -Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi X
3 -Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. (Gerçekçi kısıtlar ve koşullar tasarımın niteliğine göre, ekonomi, çevre sorunları, sürdürülebilirlik, üretilebilirlik, etik, sağlık, güvenlik, sosyal ve politik sorunlar gibi ögeleri içerirler.) X
4 -Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. X
5 -Mühendislik problemlerinin incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi X
6 -Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi.
7 -Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi.
8 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. X
9 -Mesleki ve etik sorumluluk bilinci.
10 Proje yönetimi ile risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik ve sürdürebilir kalkınma hakkında farkındalık.
11 -Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ile çağın sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 60
1. Kısa Sınav 10
2. Kısa Sınav 10
1. Ödev 20
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 60
1. Final 40
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 1 16
Ara Sınav 1 10 10
Kısa Sınav 2 5 10
Ödev 1 10 10
Final 1 15 15
Toplam İş Yükü 109
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 4,36
Dersin AKTS Kredisi 4