Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Sondaj Tekniği JFM 442 8 3 + 0 3 5
Ön Koşul Dersleri Yok
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi ŞEFİK RAMAZANOĞLU
Dersi Verenler Dr.Öğr.Üyesi ŞEFİK RAMAZANOĞLU,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı Sondajlar (özellikle sığ sondajlar) ile ilgili teorik ve uygulamaya yönelik temel kavramları öğrenmek ve olası problemleri bilimsel yaklaşımlarla çözebilmektir
Dersin İçeriği Sondajcılık, Sondaj Yöntemleri, Sondajcılıkta Kullanılan Aletler, Muhafaza Boruları ve Sondajcılıkta Kurtarma, Sondaj Sıvıları, Sondaj Kuyularında Sapma, Sondaj Kuyularının Donatımı ve Geliştirilmesi, Örnek Alımı, Sondaj Karot Sandıkları ve Sondaj Logları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Sondajın yapılış amaçlarını bilir Anlatım,
2 Sondajcılığın temel prensiplerini bilir ve uygular Anlatım, Soru-Cevap,
3 Sondaj aletlerini tanır Anlatım,
4 Karşılaşılan sorunlara uygun çözümler bulur Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
5 Yapılan uygulamaları kontrol eder Anlatım, Soru-Cevap,
6 Elde edilen sonuçları yorumlar Anlatım, Beyin Fırtınası,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Sondajcılık ile İlgili Genel Bilgiler
2 Tanımlamalar
3 Sondaj Yöntemleri
4 Sondajcılıkta Formasyon Tanımı
5 Sondajcılıkta Kullanılan Aletler
6 Muhafaza Boruları ve Sondajcılıkta Kurtarma
7 Sondaj Sıvıları
8 Sondaj Kuyularında Sapma
9 Sondaj Kuyularının Donatımı ve Geliştirilmesi
10 Sondajcılık Uygulamaları ve İşlemleri
11 Zemin Araştırma Sondajları
12 Zemin Araştırma Sondaj Verilerinin Değerlendirilmesi
13 Örnek Alımı
14 Sondaj Karot Sandıkları ve Sondaj Logları
Kaynaklar
Ders Notu Güzel, A. (1996): Sondaj Bilgisi, Selçuk Üniversitesi, Mühendislik Mimarlık Fakültesi, Yayın No: 27.
Ders Kaynakları 1. Güzel, A. (1996): Sondaj Bilgisi, Selçuk Üniversitesi, Mühendislik Mimarlık Fakültesi, Yayın No: 27.
2. Kurtuluş, C. ve Bozkurt, A. (2005): Sondaj Tekniği ve Uygulamaları, Altın Ofset Matbaacılık.
3. Tarhan, F. (1989): Mühendislik Jeolojisi Prensipleri, Trabzon.
4. Kaynak, U. (1993): Sondaj Tekniği, Kocaeli Üniversitesi Matbaası.
5. Ulusay, R. (1989): Uygulamalı Jeoteknik Bilgiler, TMMMOB, Jeoloji Mühendisleri Odası Yayınları: 38.
6. Uzuner, B. A. (2000): Temel Mühendisliğine Giriş, Derya Kitapevi, Trabzon.
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 -Matematik, fen bilimleri ve kendi dalları ile ilgili mühendislik konularında yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik problemlerini modelleme ve çözme için uygulayabilme becerisi. X
2 -Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi X
3 -Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. (Gerçekçi kısıtlar ve koşullar tasarımın niteliğine göre, ekonomi, çevre sorunları, sürdürülebilirlik, üretilebilirlik, etik, sağlık, güvenlik, sosyal ve politik sorunlar gibi ögeleri içerirler.) X
4 -Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. X
5 -Mühendislik problemlerinin incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi
6 -Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi.
7 -Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi.
8 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi.
9 -Mesleki ve etik sorumluluk bilinci. X
10 Proje yönetimi ile risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik ve sürdürebilir kalkınma hakkında farkındalık.
11 -Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ile çağın sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 60
1. Ödev 40
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 16 16
Ödev 1 20 20
Final 1 15 15
Toplam İş Yükü 131
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,24
Dersin AKTS Kredisi 5