Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Deprem Tehlike Yönetimi JFM 429 7 3 + 0 3 5
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. MURAT UTKUCU
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Bu ders ile genel olarak çevresel tehlike ve risk kavramları ile özel olarak deprem tehlikesinin, bu tehlikeden belirlenen riskin ve bu tehlikece neden olunan afetin nasıl yönetileceği bilgisinin öğrenciye kazandırılması amaçlanmaktadır.

Dersin İçeriği

Kavram olarak tehlike, tehlike ve risk, tehlike ve afet, çevresel tehlikeler nelerdir, afet boyutları, örgüleri ve eğilimleri, risk değerlendirmesi ve tehlike yönetimi, tehlike düzenlemeleri, deprem tehlikesi, deprem tehlikelesinin azaltılması ve yönetilmesi.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Tehlike ve risk terimlerini ve aralarındaki farkları kavrar. Anlatım, Soru-Cevap, Rol Oynama,
2 Verilen bir olayın çevresel tehlike mi çevresel sorun mu olduğunu değerlendirir. Anlatım, Soru-Cevap,
3 Doğal afetlerin uzaysal ve zamansal dağılımlarında karşılaşılan genel örüntü ve eğilimleri altında yatan sebepleri ile birlikte değerlendirir Anlatım, Soru-Cevap,
4 Risk yönetim sürecini evrelerine ayırır. Anlatım, Soru-Cevap,
5 Değerlendirilen ve algılanan risk arasındaki farkları irdeler, risk algılamasını arttıran unsurları sıralar. Rol Oynama, Anlatım, Soru-Cevap,
6 Risk (tehlike)/afet yönetim döngüsünü oluşturan faaliyetlerin nasıl yürütüleceğini göreceli önemleriyle birlikte tartışır. Anlatım, Soru-Cevap,
7 Deprem tehlikesinin nasıl yönetileceğini öğrenir. Anlatım, Soru-Cevap, Rol Oynama, Gezi / Gözlem,
8
9
10
11
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Kavram olarak çevresel tehlike, tehlike ve risk terimleri, çevresel tehlikeler nelerdir.
2 Doğal afet kavramı: tehlikeye fiziksel maruziyet, tehlikeye karşı insan hassasiyeti.
3 Doğal afetlerin boyutları, örgüleri ve eğilimleri
4 Risk değerlendirmesi ve afet yönetimi
5 Tehlikenin düzenlenmesi: kayıpların kabulü, paylaşımı ve azaltılması
6 Deprem tehlikesi ve doğası.
7 Birincil deprem tehlikeleri: Deprem dalgaları ve yer sarsıntısı.
8 İkincil deprem tehlikeleri: sıvılaşma, yer kaymaları, kaya ve çığ düşmeleri, tsunamiler.
9 Deprem tehlikesinin düzenlenmesi: Afet yardımı ve sigortalama gibi kayıp paylaşım düzenlemeleri
10 Olay modifikasyonu düzenlemeleri I: Çevresel kontrol
11 Olay modifikasyonu düzenlemeleri II: Tehlikeye dirençli yapı tasarlanması.
12 İncinirlilik modifikasyonu düzenlemeleri: toplumsal hazırlıklılık
13 İncinirlilik modifikasyonu düzenlemeleri: önceden tahmin ve uyarı
14 İncinirlilik modifikasyonu düzenlemeleri: arazi kullanımı planlaması.
Kaynaklar
Ders Notu

Utkucu, M. 2008. Deprem Tehlike Yönetimi Kısa Ders Notları,

Ders Kaynakları

National Research Council, 2003, Living on the active earth: perspectives on eathquake science, National Academic press, 418 pp.
2. Smith, K., 2000, Environmental Hazards: Assessing Risk and Reducing Disaster, Routledge, 420 pp, ISBN-10: 0415224640.
3. Utkucu, M. ve Alptekin, Ö., 2001, Real-time (gerçek-zaman) sismolojisi, dünyadaki gelisimi ve Türkiyede uygulanabilirligi, Istanbul Üniversitesi Mühendislik Fakültesi Yerbilimleri Dergisi, 14(1-2), 139-152.
4. Utkucu, M., Çetin, C. ve Alptekin, Ö., 2005, Deprem zararlarinin azaltilmasinda artçi depremlerin önemi, Deprem Sempozyumu 2005, Bildiriler Kitabi, 1409-1416, Kocaeli

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 -Matematik, fen bilimleri ve kendi dalları ile ilgili mühendislik konularında yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik problemlerini modelleme ve çözme için uygulayabilme becerisi.
2 -Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi
3 -Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. (Gerçekçi kısıtlar ve koşullar tasarımın niteliğine göre, ekonomi, çevre sorunları, sürdürülebilirlik, üretilebilirlik, etik, sağlık, güvenlik, sosyal ve politik sorunlar gibi ögeleri içerirler.)
4 -Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi.
5 -Mühendislik problemlerinin incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi
6 -Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi. X
7 -Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi.
8 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. X
9 -Mesleki ve etik sorumluluk bilinci. X
10 Proje yönetimi ile risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik ve sürdürebilir kalkınma hakkında farkındalık. X
11 -Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ile çağın sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 60
1. Kısa Sınav 10
2. Kısa Sınav 10
1. Ödev 20
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 8 8
Kısa Sınav 2 5 10
Ödev 1 6 6
Final 1 12 12
Toplam İş Yükü 116
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 4,64
Dersin AKTS Kredisi 5