Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Elektronik Devreler ve Laboratuvarı BSM 213 3 3 + 1 4 5
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi SERAP ÇAKAR KAMAN
Dersi Verenler Dr.Öğr.Üyesi SERAP ÇAKAR KAMAN, Dr.Öğr.Üyesi SEÇKİN ARI,
Dersin Yardımcıları

Arş. Gör. Ahmet Arslan,  Arş. Gör. Seda Uçar

Dersin Kategorisi Alanına Uygun Öğretim
Dersin Amacı

Bir elektrik devresinde devre çözüm yöntemlerini bilmek, yarıiletken devre elemanlarını tanımak ve bunlara ait devrelerin nerelerde kullanıldığını öğrenmek ve analiz edebilmek, bu devreleri workbench gibi paket programları kullanmak sureti ile simüle etmek ve yine bu devreleri laboratuar ortamında gerçeklemek ve ölçümlemeler yapmayı öğrenmek.

Dersin İçeriği

Devre elemanlarının tanım bağıntıları, devre çözüm yöntemleri, yariletken malzemeler, ideal diyot, diyot öngerilimleme durumları, diyodun dirençleri, DC girişli seri ve seri-paralel diyot devreleri, VE/VEYA mantık kapıları, doğrultucu, kırpıcı ve kenetleme devreleri, zener diyot uygulamaları, iki kutuplu jonksiyon transistör (BJT) lerin kutuplanması, alan etkili transistör (FET) lerin kutuplanması.

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Devre elemanlarını, tanım bağıntılarını ve devre çözüm yöntemlerini bilir Anlatım, Eğitsel Oyun, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma,
2 Diyod elemanını tanır ve diyodlu devrelerin çalışmasını öğrenir Tartışma, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Eğitsel Oyun, Anlatım,
3 Doğrultucu devrelerinin çalışmasını ve kullanım amacını öğrenir Tartışma, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Eğitsel Oyun, Anlatım,
4 Kırpıcı devrelerinin çalışmasını ve kullanım amacını öğrenir Tartışma, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Eğitsel Oyun, Anlatım,
5 Kenetleme devrelerinin çalışmasını ve kullanım amacını öğrenir Tartışma, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Eğitsel Oyun, Anlatım,
6 Zener diyod devrelerinin çalışmasını ve kullanım amacını öğrenir Tartışma, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Eğitsel Oyun, Anlatım,
7 BJT´lerin kutuplanmasını, çalışmasını ve kullanım amacını öğrenir Tartışma, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Eğitsel Oyun, Anlatım,
8 FET´lerin kutuplanmasını, çalışmasını ve kullanım amacını öğrenir Tartışma, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Eğitsel Oyun, Anlatım,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Akım ve gerilim tanımları ve fonksiyonları
2 Devre elemanları ve tanım bağıntıları
3 Devre çözüm yöntemleri
4 Yariletken malzemeler, ideal diyot, diyotun öngerilimlenmesi
5 Diyot eşdeğer devreleri, dc girişli seri ve paralel diyot devreleri, diyotlar ile ve/veya mantık kapıları
6 Doğrultucu devreleri, uygulamaları ve deneyi
7 Kırpıcı devreleri, uygulamaları ve deneyi
8 Kenetleme devreleri, uygulamaları ve deneyi
9 Zenerler ve zener diyot uygulamaları
10 Zener diyot deneyi
11 İki kutuplu jonksiyon transistör (BJT) lerin kutuplanması
12 İki kutuplu jonksiyon transistör (BJT) lerin kutuplanması
13 İki kutuplu jonksiyon transistör (BJT) lere ait deney
14 Alan etkili transistör (FET) lerin kutuplanması
Kaynaklar
Ders Notu

[1] Kürşat Ayan, Ders Notları, Sakarya Üniversitesi, 2006, Sakarya

Ders Kaynakları

[1] Boylestad R. and Nashelsky L., Electronic Devices and Circuit Theory, Prentice Hall
[2] MEB-Tercüme, Elektronik Elemanları ve Devre Teorisi
[3] Hassul M. ve Zimmerman D., Electronic Devices and Circuits
[4] Hasan Selçuk Selek, Elektronik-1, Seçkin Yayıncılık

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi. X
2 Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. X
3 Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. X
4 Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. X
5 Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. X
6 Bilişim Teknolojilerinin yönetim, denetim, gelişim ve güvenliği/güvenilirliği hakkında bilgi sahibi olma ve farkındalık, X
7 Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi. X
8 Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi.
9 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi.
10 Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi.
11 Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi.
12 Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 65
1. Kısa Sınav 10
1. Performans Görevi (Uygulama) 15
1. Performans Görevi (Laboratuvar) 10
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 4 64
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 10 4 40
Ara Sınav 1 5 5
Kısa Sınav 1 2 2
Proje / Tasarım 3 3 9
Performans Görevi (Uygulama) 1 5 5
Performans Görevi (Laboratuvar) 1 2 2
Final 1 10 10
Toplam İş Yükü 137
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,48
Dersin AKTS Kredisi 5