Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Fen ve Teknoloji Öğretimi ve Lab. Uygulamaları SNE 307 5 4 + 2 5 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. FATİME BALKAN KIYICI
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Fen öğretimi, fen öğretiminin amaçlarıi fen öğretim programı, kavram öğretimi ve ölçme ve değerlendrme yaklaşımlarının neler olduğu konusunda bilgi sahibi olabilme. İlköğretim 4. ve 5. Sınıf Fen ve Teknoloji Öğretiminde Laboratuvar etkinliklerinin daha etkili ve verimli sürdürülebilmesi için temel laboratuvar bilgi ve becerilerine sahip olabilme.

Dersin İçeriği

Fen ve Teknoloji öğretiminde Laboratuvarın önemi ve amacı, Yapılandırmacı yaklaşım ve laboratuvar çalışmaları, Laboratuvarda güvenlik. Bilimsel yöntem, bilimsel süreç becerileri ve nasıl kazandırıldıkları, deney çeşitleri. İlköğretim I. kademeye yönelik laboratuvar deneyleri (deneylerin planlanması, yürütülmesi ve deneylerin sonuçlarının değerlendirilmesi).

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Fen ve teknoloji öğretiminde laboratuarın amacını ve önemini ifade eder. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
2 Bilimsel süreç becerilerini tanımlar. Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Anlatım,
3 Laboratuar araç-gereçlerini sınıflandırır. Eğitsel Oyun, Bireysel Çalışma,
4 İlköğretim birinci kademe ile ilişkili fen deneyleri yapar. Bireysel Çalışma, Eğitsel Oyun,
5 İlköğretim birinci kademeye yönelik deneyler planlar. Anlatım, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap,
6 Deney sonuçlarını değerlendirir. Bireysel Çalışma, Eğitsel Oyun,
7 Hipotezleri sınayacak deney tasarlar. Anlatım, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap,
8 Bir deneydeki bağımlı ve bağımsız değişkenleri tanımlar. Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım,
9 Açık uçlu, kapalı uçlu ve hipotez test etmeye yönelik deneyleri birbirinden ayırt eder. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
10 Laboratuvar föyü, laboratuvar çalışma yaprağı ve V diyagramı hazırlar ve uygular. Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım,
11 Yapılandırmacı yaklaşımın felsefesine uygun deney tasarlar. Anlatım, Eğitsel Oyun, Bireysel Çalışma, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Fen öğretimi, fen öğretiminin amaçlarıi [1],[3] Sayfa 136-195 [4] Sayfa 220-235
2 Fen öğretim programı, kavram öğretimi [1],[3]
3 Ölçme ve değerlendirme yaklaşımları [1],[3]
4 Bilimsel süreç becerileri, deney türleri: Açık uçlu deneyler, kapalı uçlu deneyler, hipotez test etmeye yönelik deneyler, gösteri deneyleri, grup deneyleri, bireysel deneyler. [3] Sayfa 136-195 [4] Sayfa 220-235
5 Katı-Katı Karışımının Mıknatıs ile Ayrılması Katı İki Madde Karışımının Ayrılması [5], [6], [7], [8], [9],
6 Farklı maddelerin yoğunluklarının incelenmesi (Sıvı) Farklı maddelerin yoğunluklarının incelenmesi (Katı) [5], [6], [7], [8], [9],
7 Mikroskobun Yapısı ve Mikroskopta Preparat İncelenmesi [5], [6], [7], [8], [9],
8 İlköğretim I. kademeye yönelik laboratuvar deneyleri (deneylerin planlanması, yürütülmesi ve deneylerin sonuçlarının değerlendirilmesi) [2], [5], [6], [7], [8], [9], [10] ve [11] nolu kaynaklardan ve internetten yararlanma
9 İlköğretim I. kademeye yönelik laboratuvar deneyleri (deneylerin planlanması, yürütülmesi ve deneylerin sonuçlarının değerlendirilmesi) [2], [5], [6], [7], [8], [9], [10] ve [11] nolu kaynaklardan ve internetten yararlanma
10 Ohm Yasasının uygulanması, seri bağlı dirençlerin incelenmesi Ohm Yasasının uygulanması, paralel bağlı dirençlerin incelenmesi [1] Sayfa 16-19
11 Geri Çağırıcı Kuvvet (Hooke Yasası) [1] Sayfa 20-22
12 Geri Çağırıcı Kuvvet (Basit Sarkaç) [1] Sayfa 23-24
13 İlköğretim I. kademeye yönelik laboratuvar deneyleri (deneylerin planlanması, yürütülmesi ve deneylerin sonuçlarının değerlendirilmesi) [2], [5], [6], [7], [8], [9], [10] ve [11] nolu kaynaklardan ve internetten yararlanma
14 İlköğretim I. kademeye yönelik laboratuvar deneyleri (deneylerin planlanması, yürütülmesi ve deneylerin sonuçlarının değerlendirilmesi) [2], [5], [6], [7], [8], [9], [10] ve [11] nolu kaynaklardan ve internetten yararlanma
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

[1] Çepni, S. . (2006). Kuramdan Uygulamaya Fen ve Teknoloji Öğretimi. Pegem A Yayıncılık, Ankara.

[2]İlköğretim Fen ve Teknoloji Dersi Öğretim Programı ve Kılavuzu (2006). Ankara: MEB Yayınları. internet erişim adresi: http://ttkb.meb.gov.tr
[3] Ayas ve diğerleri (2005). Fen ve Teknoloji Öğretimi. Ankara: PegemA Yayıncılık.
[4] Bahar ve diğerleri (2006). Fen ve Teknoloji Öğretimi. Ankara: PegemA Yayıncılık.
[5] İlköğretim Fen Öğretimi (1997). YÖK- Ankara: Dünya Bankası.
[6] Güneş (2006). Fen Bilgisi Laboratuar Deneyleri. Ankara: Anı Yayıncılık.
[7] Bingham (2000). Bilimsel deneyler. Ankara: TÜBİTAK Popüler Bilim Kitapları.
[8] Wood (1999). Çocuklar İçin Optik Deneyleri. İstanbul: Pan Yayıncılık.
[9] Wood (1993). Çocuklar İçin Fizik Deneyleri. İstanbul: Pan Yayıncılık
[10] Wood (2000). Çocuklar İçin Mekanik Deneyleri. İstanbul: Pan Yayıncılık
[11] Gürdal, Çağlar (2000). Fen Deneyleri (10 fasikül). İstanbul: Ders Kitapları A.Ş.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Sınıf öğretmenliği alanı ile ilgili bilgi ve becerileri açıklar; bu bilgi ve becerileri mesleğinde kullanabilecek düzeyde geliştirir. X
2 Farklı disiplinler ile ilgili kavram, fikir ve verileri sınıf öğretmenliği alanı ile ilişkilendirerek bilimsel yöntemle inceler, problemi tanımlar, analiz eder, değerlendirir ve tartışır. X
3 Sınıf öğretmenliği alanı ile ilgili problemleri tanımlar ve çözer. X
4 Toplum, aile ve bireyin özelliklerine uygun öğrenme gereksinimlerini belirler; bu gereksinimlere uygun öğretme ve öğrenme süreçlerini planlar, uygular, değerlendirir ve yönetir. X
5 Sınıf öğretmenliği alanı ile ilgili uygulamalarda karmaşık durumlarla karşılaştığında sorunu tanımlama ve çözme aşamalarında birey ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır. X
6 Küresel ve toplumsal eğitim problemleri (sağlık, güvenlik, çevre, mesleki alanında vb.) ile ilgili iş sağlığı ve güvenliği konusunda yeterli bilince sahiptir. X
7 Yabancı literatürü tarayarak alanı ile ilgili güncel bilgileri edinip meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil kullanır. (European Language Portfolio Global Scale, Level B1). X
8 Sınıf öğretmenliği alanı ile ilgili sorunlara ilişkin önerilerini etik kuralları dikkate alarak yazılı ve sözlü olarak aktarır. X
9 Disiplin içi ve disiplinler arası bir çalışmada bireysel veya takım olarak etkinlikleri planlar, yönetir ve rapor eder. X
10 Yaşam boyu öğrenme yaklaşımını benimseyerek bilim ve teknolojideki yenilikleri takip eder ve yeniliklere yönelik girişimci bir tutum geliştirir. X
11 Ulusal ve uluslararası çağdaş sorunlara yönelik yaratıcı fikirler geliştirir. X
12 Sınıf öğretmenliği alanı ile ilgili kaliteye yönelik kavramları bilir ve uygulamalar geliştirir.
13 Evrensel ve kültürel değerlere (demokrasi, insan hakları, çevre bilinci, bilimsel, etik ve estetik değerler vb.) sahip çıkar.
14 Türkçeyi doğru ve etkili kullanır.
15 Mesleki yaşamındaki paydaşlarını tanır, mesleki görev ve sorumluluklarını belirleyen kanunları bilir ve takip eder.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ödev 15
1. Performans Görevi (Uygulama) 30
2. Ödev 15
1. Ara Sınav 40
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 6 6
Kısa Sınav 2 2 4
Ödev 1 5 5
Proje / Tasarım 7 4 28
Performans Görevi (Uygulama) 7 4 28
Final 1 6 6
Toplam İş Yükü 141
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,64
Dersin AKTS Kredisi 6