Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Ölçme ve Değerlendirme EBB 212 4 3 + 0 3 5
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. RÜŞTÜ YEŞİL
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları

Arş. Gör. Dr. Levent Ertuna

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Eğitim ve öğretimde ölçme ve değerlendirme ile ilgili kavramları tanıyarak, ölçmede geçerli, güvenilir ve kullanışlı ölçme tekniklerini nasıl kullanacağını öğrenir, ölçme sonuçları ile ilgili istatistiksel yöntemleri kullanmayı bilir.

Dersin İçeriği

Ölçme ve değerlendirmeyle ilgili kavramlar; Ölçmede hata; Korelasyon; Ölçme aracında bulunması gereken nitelikler: güvenirlik ve geçerlik; Eğitimde kullanılan ölçme araç ve yöntemleri; Test geliştirme süreci ve madde analizi; Test puanları üzerinde istatistiksel işlemler; Standart puanlar

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Ölçme, değerlendirme,ölçek ve ölçmede hata kavramlarını ve çeşitlerini açıklar ve örnekler verir. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Grupla Çalışma,
2 Bir ölçme aracında bulunması gereken özellikleri (geçerlik, güvenirlik ve kullanışlılık) tartışır. Anlatım, Rol Oynama, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
3 Ölçme tekniklerini (yazılı sınavlar, çoktan seçmeli testler, doğru yanlış testleri, kısa cevap testleri, sözlü sınavlar, performans değerlendirme, proje) bütün özellikleri ile tartışır ve test geliştirme sürecini bilir. Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Rol Oynama, Deney ve Laboratuvar,
4 Test analizlerini (güçlük indeksi ve ayırt edicilik gücü) bilir , test sorularının güçlük indekslerini ve ayırt ediciliklerini hesaplar, Merkezi yığılma ölçülerinin(mod, medyan, aritmetik ortalama) ve merkezi dağılım ölçülerinin (ranj, standart sapma, çeyrek sapma), normal dağılım hesaplamalarını yapar ve yorumlar. Anlatım, Tartışma, Gezi / Gözlem, Soru-Cevap,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Eğitimde ölçme ve değerlendirmede temel kavramlar Konu ile ilgili olarak ders kitabından veya konu ile ilgili diğer kitaplardan okuma
2 Ölçme ve Ölçme türleri, ölçmede sıfır, ölçme kuralı Konu ile ilgili olarak ders kitabından veya konu ile ilgili diğer kitaplardan okuma
3 Değerlendirme ve değerlendirme türleri, ölçütler, ölçekler Konu ile ilgili olarak ders kitabından veya konu ile ilgili diğer kitaplardan okuma
4 Bir ölçme aracında bulunması gereken özellikler I: Geçerlik Konu ile ilgili olarak ders kitabından veya konu ile ilgili diğer kitaplardan okuma
5 Bir ölçme aracında bulunması gereken özellikler II: Güvenirlik ve hata türleri Konu ile ilgili olarak ders kitabından veya konu ile ilgili diğer kitaplardan okuma
6 Bir Ölçme aracında bulunması gereken özellikler III: Kullanışlılık, ayırt edicilik, örnekleyicilik, objektiflik Konu ile ilgili olarak ders kitabından veya konu ile ilgili diğer kitaplardan okuma
7 Geleneksel Ölçme Araçları (Bilişsel) Sözlü sınavlar, kısa cevap testleri, doğru yanlış testleri , eşleştirmeli testler ve çoktan seçmeli testler Konu ile ilgili olarak ders kitabından veya konu ile ilgili diğer kitaplardan okuma
8 Duyuşsal ve Psikomotor Alan davranışlarının ölçülmesi: İlgi, tutum ve eğilim testleri Konu ile ilgili olarak ders kitabından veya konu ile ilgili diğer kitaplardan okuma
9 Alternatif/modern/tamamlayıcı ölçme araç ve yöntemleri (performans değerlendirme, portfolyo, rubrik vb) Konu ile ilgili olarak ders kitabından veya konu ile ilgili diğer kitaplardan okuma
10 Düşünme basamaklarına uygun soru yazma, analiz etme Konu ile ilgili olarak ders kitabından veya konu ile ilgili diğer kitaplardan okuma
11 Test geliştirme ve soru hazırlama teknikleri Konu ile ilgili olarak ders kitabından veya konu ile ilgili diğer kitaplardan okuma
12 Madde ve test analizleri: Güçlük, ayırt edicilik, güvenirlik Konu ile ilgili olarak ders kitabından veya konu ile ilgili diğer kitaplardan okuma
13 Merkezi eğilim ve merkezi yayılma ölçüleri, Konu ile ilgili olarak ders kitabından veya konu ile ilgili diğer kitaplardan okuma
14 Not verme, standart puanlara dönüştürme, ölçme sonuçları grafiklerle gösterme ve yorumlama Konu ile ilgili olarak ders kitabından veya konu ile ilgili diğer kitaplardan okuma
Kaynaklar
Ders Notu

Yeşil, R. (2014). Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme Ders Notu, Kırşehir.

Ders Kaynakları

TEKİN H. (2003) EĞİTİMDE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME. ANKARA: YARGI MATBAACILIK
Turgut M. F. (1984) Eğitimde Ölçme Ve Değerlendirme Saydam Matbaacılık 3. Baskı Ankara
ATILGAN, H.; KAN, A. & DOĞAN, N. (2009).EĞİTİMDE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME. ANKARA: ANI YAYINCILIK

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Sınıf öğretmenliği alanı ile ilgili bilgi ve becerileri açıklar; bu bilgi ve becerileri mesleğinde kullanabilecek düzeyde geliştirir. X
2 Farklı disiplinler ile ilgili kavram, fikir ve verileri sınıf öğretmenliği alanı ile ilişkilendirerek bilimsel yöntemle inceler, problemi tanımlar, analiz eder, değerlendirir ve tartışır. X
3 Sınıf öğretmenliği alanı ile ilgili problemleri tanımlar ve çözer. X
4 Toplum, aile ve bireyin özelliklerine uygun öğrenme gereksinimlerini belirler; bu gereksinimlere uygun öğretme ve öğrenme süreçlerini planlar, uygular, değerlendirir ve yönetir. X
5 Sınıf öğretmenliği alanı ile ilgili uygulamalarda karmaşık durumlarla karşılaştığında sorunu tanımlama ve çözme aşamalarında birey ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır. X
6 Küresel ve toplumsal eğitim problemleri (sağlık, güvenlik, çevre, mesleki alanında vb.) ile ilgili iş sağlığı ve güvenliği konusunda yeterli bilince sahiptir. X
7 Yabancı literatürü tarayarak alanı ile ilgili güncel bilgileri edinip meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil kullanır. (European Language Portfolio Global Scale, Level B1). X
8 Sınıf öğretmenliği alanı ile ilgili sorunlara ilişkin önerilerini etik kuralları dikkate alarak yazılı ve sözlü olarak aktarır. X
9 Disiplin içi ve disiplinler arası bir çalışmada bireysel veya takım olarak etkinlikleri planlar, yönetir ve rapor eder. X
10 Yaşam boyu öğrenme yaklaşımını benimseyerek bilim ve teknolojideki yenilikleri takip eder ve yeniliklere yönelik girişimci bir tutum geliştirir. X
11 Ulusal ve uluslararası çağdaş sorunlara yönelik yaratıcı fikirler geliştirir. X
12 Sınıf öğretmenliği alanı ile ilgili kaliteye yönelik kavramları bilir ve uygulamalar geliştirir. X
13 Evrensel ve kültürel değerlere (demokrasi, insan hakları, çevre bilinci, bilimsel, etik ve estetik değerler vb.) sahip çıkar. X
14 Türkçeyi doğru ve etkili kullanır. X
15 Mesleki yaşamındaki paydaşlarını tanır, mesleki görev ve sorumluluklarını belirleyen kanunları bilir ve takip eder. X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Kısa Sınav 15
1. Ara Sınav 50
2. Kısa Sınav 15
1. Ödev 20
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 10 10
Kısa Sınav 2 6 12
Ödev 1 6 6
Final 1 17 17
Toplam İş Yükü 125
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5
Dersin AKTS Kredisi 5