Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Gk Seç: Dünya ve Türk Eğitim Tarihi OOE 445 7 2 + 0 2 5
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi AHMET SAKİN
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları

Arş Gör. Mehmet KUMRU

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Geçmişten Günümüze Kadar Dünya Ve Türk Devletleri - Toplumlarında Eğitimin Tarihsel Gelişimi Üzerinde Durularak Modern Türkiyenin Kuruluşunda Eğitimin Rolünü, Eğitim Reformlarları Ve Önemli Eğitimcilerin Görüşleri Ele Alınacaktır

Dersin İçeriği

Kadim uygarlıklarda ve Türk devletlerinde eğitim, medreseler, sıbyan mektepleri, Enderun mektebi, Osmanlı devletinde eğitimde yenileşme hareketleri, modern Türkiyede eğitimde gelişmeler, Türk eğitimine yön veren önemli şahsiyetler ve onların eğitim ile ilgili görüşleri

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Dünya Eğitim Tarihinin Gelişim Evrelerini Öğrenir Anlatım,
2 Günümüz Türk Eğitiminin Geldiği Seviyi Değerlendirebilir Beyin Fırtınası,
3 Geçmiş Eğitim Sistemleriyle Günümüz Eğitim Sistemini Karşılaştırır. Tartışma,
4 Dünya Ve Türk Eğitim Tarihinde Öne Çıkan Eğitimcileri Ve Onların Eğitim Görüşlerini Kavrar Deney ve Laboratuvar,
5 Modern Türkiyenin Kuruluşunda Eğitimin Rolünü Yorumlar Deney ve Laboratuvar,
6 Türk Eğitim Tarihindeki Önemli Eğitim Reformlarını Bilir Anlatım, Soru-Cevap,
7 İlköğretim Ve Orta Öğretimdeki Gelişmeleri Değerlendirir Deney ve Laboratuvar,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Antik Yunanda diğer kadim uygarlıklarda eğitim Video Gösterimi, Kaynaklar
2 İslamda eğitim, peygamberin eğitimin kurumsallaşmasına katkıları, Beytül Hikmeler ve medreselerinin ortaya çıkışı Video Gösterimi, Kaynaklar
3 Türklerin Müslüman olması ve ortaya çıkan yeni toplumsal yapılara göre değişen eğitim düşüncesi, Nizamiye medresesi, Tekke ve tasavvuf eğitimi, kütüphaneler (okur-yazarlık) Video Gösterimi, Kaynaklar
4 Ortaçağda Avrupada eğitim, Video Gösterimi, Kaynaklar
5 Karahanlı medreseleri, Selçuklu medreseleri ve vakıf kavramı, amacı, önemi, işlevi (örnek bir vakfiye üzerinden). Kaynaklar, Sunum
6 Osmanlı klasik dönemi medreseleri. Fatih Sahnı Seman Medreseleri, Enderun Mektebi, Kaynaklar, Sunum
7 Rönesans ve reform sonrası doğacı ve akılcı eğitim düşüncesi Kaynaklar, Sunum
8 Fransız ihtilali ve Uluslaşma ile eğitim düşüncesindeki farklılaşma, modern okul kavramı Kaynaklar, Sunum
9 Osmanlı modernleşmesi, eğitimde modernleşme, öğretmen yetiştirme, Darulmuallim, Darulmuallimat, Maarifi Umumiye Nizamnamesi. Kaynaklar, Sunum
10 Darülfunun, ıı. Meşrutiyette eğitim, Kaynaklar, Sunum
11 Tevhidi tedrisat, Köy Enstitüleri Kaynaklar, Sunum
12 Üniversiteler ve YÖK. Eğitimin güncel sorunları Kaynaklar, Sunum
13 Üniversiteler ve YÖK. Eğitimin güncel sorunları Kaynaklar, Sunum
14 Genel değerlendirme ve kapanış Tartışma ve Değerlendirme
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

Kemal Aytaç-Avrupa Eğitim Tarihi
Yahya Akyüz-Türk Eğitim Tarihi

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Erken Çocukluk Dönemi/EÇD, Okul Öncesi Eğitim/OÖE alanı ile ilgili yeterli alt yapıya sahiptir. Bu alandaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri EÇD/OÖE süreçlerinde kullanır. X
2 Erken Çocuk Dönemi/ Okul Öncesi Eğitimde problem ve sorunlarını saptar, inceler, analiz eder, tanımlar, çözümüne yönelik uygun analitik yöntemler ile teknikleri seçer ve uygular. X
3 Erken çocukluk dönemi/ Okul öncesi eğitim alanının bileşen ve paydaşlarını bilir, belirler. İlgili, yetkili tüm katılımcıların katkı sağlayıcıların sürece katılımına yönelik planlama, etkinlikler organize eder, uygular. X
4 Erken çocukluk dönemi/ Okul öncesi eğitim süreç/lerinin gereksinim ve sorunlarını karşılamak üzere gerçekçi vizyon ve projeksiyon tasarımları geliştirir, çözüm ve önerilerini uygular. X
5 Erken çocukluk dönemi/ Okul öncesi eğitim için gerekli olan çağdaş teknik ve araçları seçer, kullanır. Bilişim teknolojilerini en az bir bilgisayar yazılımını (Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde) etkin bir biçimde kullanır. X
6 Erken çocukluk dönemi/ Okul öncesi eğitim süreç/lerinde uygulamaya dönük gezi, gözlem, inceleme, araştırma, proje yapar. Ulaştığı bulgu, sonuç ve kazanımları analiz eder, yorumlar. X
7 Erken Çocukluk Dönemi/ Okul Öncesi Eğitimde bilgiyi elde etmek tekniklerini bilir. Bu amaçla kaynak araştırmaları yapar, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanır. X
8 OÖE Erken çocukluk dönemi/ Okul öncesi eğitim Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurar; Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde en az bir yabancı dil bilgisine sahiptir. X
9 Erken çocukluk dönemi/ Okul öncesi eğitim Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincindedir; öğrenmeye açık olarak bilim ve teknolojideki gelişmeleri izler ve kendini sürekli yeniler. X
10 Erken çocukluk dönemi/ Okul öncesi eğitim mesleki ve etik sorumluluk bilincine sahiptir. X
11 Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olur. X
12
13
14
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 40
1. Kısa Sınav 20
1. Ödev 20
1. Performans Görevi (Seminer) 20
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 60
1. Final 40
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 4 64
Ara Sınav 1 4 4
Kısa Sınav 2 2 4
Ödev 1 3 3
Final 1 10 10
Toplam İş Yükü 117
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 4,68
Dersin AKTS Kredisi 5