Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Anne-Çocuk Beslenmesi OOE 201 3 3 + 2 4 6
Ön Koşul Dersleri

Yok

Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. SUAT KOL
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları

Arş. Gör Esra Betül Menevşe

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Sağlıklı büyüme ve gelişimde beslenmenin önemini kavrama, besin öğelerini tanıma, besinlerde yer alan besin öğelerini bilme, hamile ve süt veren kadının beslenmesi ve kötü beslenmenin zararları bilme, çocuklarda beslenme sorunları, okul öncesi dönem çocuğunun sağlıklı beslenmesi için uygun beslenme planı yapabilme

Dersin İçeriği

Beslenmenin tanımı, önemi, besin öğeleri, besinler, besinlerin besin değerleri yönünden zenginleştirilmesi, hamile ve süt veren kadının beslenmesi, kötü beslenmenin zararları, çocuklarda beslenme sorunları, 0-6 yaş çocuğu için uygun besinler, okul öncesi dönem için mönü oluşturma, besinlerin hazırlanmasında sağlık ve temizlik kuralları.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Besin öğelerini açıklar ve beslenmenin önemini söyler Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar,
2 Besinlerin besin değerleri yönünden zenginleştirilmesi için yapılması gerekenleri söyler. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar,
3 Hamile ve süt veren kadının beslenmesinde dikkat edilmesi gerekenleri anlatır. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar,
4 Kötü beslenmenin zararlarını ve çocuklarda yanlış beslenmeye bağlı beslenme sorunlarını söyler. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar,
5 0-6 yaş çocuğu için uygun besinleri söyler Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar,
6 Besinlerin hazırlanması sırasında dikkat edilmesi gereken sağlık ve temizlik kuralları söyler. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar,
7 Okul öncesi dönem çocukları için mönü oluşturabilir. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Beslenmenin tanımı, önemi Ders Notları- İlgili Slaytlar-Referanslar
2 Besin öğeleri: Karbonhidratlar, yağlar Ders Notları- İlgili Slaytlar-Referanslar
3 Proteinler, mineraller Ders Notları- İlgili Slaytlar-Referanslar
4 Vitaminler Ders Notları- İlgili Slaytlar-Referanslar
5 Besin grupları Ders Notları- İlgili Slaytlar-Referanslar
6 Besinlerin besin değerleri yönünden zenginleştirilmesi Ders Notları- İlgili Slaytlar-Referanslar
7 Gebelikte beslenme Ders Notları- İlgili Slaytlar-Referanslar
8 Emziklilikte beslenmesi Ders Notları- İlgili Slaytlar-Referanslar
9 Ara Sınav Ders Notları- İlgili Slaytlar-Referanslar
10 0-1 yaş çocuğunun beslenmesi Ders Notları- İlgili Slaytlar-Referanslar
11 Okul öncesi çağı çocuğunun beslenmesi Ders Notları- İlgili Slaytlar-Referanslar
12 Okul öncesi dönem çocukları için mönü oluşturma Ders Notları- İlgili Slaytlar-Referanslar
13 Besinlerin hazırlanmasında sağlık ve temizlik kuralları Ders Notları- İlgili Slaytlar-Referanslar
14 Çocuklarda sık görülen beslenme sorunları Ders Notları- İlgili Slaytlar-Referanslar
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

Işıksoluğu, M. (1981). Beslenme. Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları.
Şanlıer, N. Ersoy, Y. (2005). Anne ve Çocuk İçin Beslenme Prensipleri. Morpa Yayınları: İstanbul
Karaağaoğlu N, Samur G. E (2011). Anne ve Çocuk Beslenmesi. Ankara: Pegem Yayıncılık
Elmacıoğlu F. (2008) Anne ve Bebek Beslenmesi. Ankara: Hatipoğlu Yayınları
Baysal. A. (1992). Genel Beslenme. Ankara: Hatiboğlu Yayınevi.
Taneli. N, Taneli B.(1998). Sağlıklı Çocuk Beslenmesi. İzmir: Dokuz Eylül Yayınları
Arlı M, Şanlıer N, Küçükkömürler S, Yaman M. (2010) Anne ve Çocuk Beslenmesi. Ankara: Pegem Yayıncılık

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Erken Çocukluk Dönemi/EÇD, Okul Öncesi Eğitim/OÖE alanı ile ilgili yeterli alt yapıya sahiptir. Bu alandaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri EÇD/OÖE süreçlerinde kullanır. X
2 Erken Çocuk Dönemi/ Okul Öncesi Eğitimde problem ve sorunlarını saptar, inceler, analiz eder, tanımlar, çözümüne yönelik uygun analitik yöntemler ile teknikleri seçer ve uygular. X
3 Erken çocukluk dönemi/ Okul öncesi eğitim alanının bileşen ve paydaşlarını bilir, belirler. İlgili, yetkili tüm katılımcıların katkı sağlayıcıların sürece katılımına yönelik planlama, etkinlikler organize eder, uygular.
4 Erken çocukluk dönemi/ Okul öncesi eğitim süreç/lerinin gereksinim ve sorunlarını karşılamak üzere gerçekçi vizyon ve projeksiyon tasarımları geliştirir, çözüm ve önerilerini uygular.
5 Erken çocukluk dönemi/ Okul öncesi eğitim için gerekli olan çağdaş teknik ve araçları seçer, kullanır. Bilişim teknolojilerini en az bir bilgisayar yazılımını (Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde) etkin bir biçimde kullanır.
6 Erken çocukluk dönemi/ Okul öncesi eğitim süreç/lerinde uygulamaya dönük gezi, gözlem, inceleme, araştırma, proje yapar. Ulaştığı bulgu, sonuç ve kazanımları analiz eder, yorumlar. X
7 Erken Çocukluk Dönemi/ Okul Öncesi Eğitimde bilgiyi elde etmek tekniklerini bilir. Bu amaçla kaynak araştırmaları yapar, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanır. X
8 OÖE Erken çocukluk dönemi/ Okul öncesi eğitim Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurar; Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde en az bir yabancı dil bilgisine sahiptir. X
9 Erken çocukluk dönemi/ Okul öncesi eğitim Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincindedir; öğrenmeye açık olarak bilim ve teknolojideki gelişmeleri izler ve kendini sürekli yeniler. X
10 Erken çocukluk dönemi/ Okul öncesi eğitim mesleki ve etik sorumluluk bilincine sahiptir. X
11 Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olur. X
12
13
14
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 35
1. Kısa Sınav 20
1. Performans Görevi (Seminer) 25
2. Kısa Sınav 20
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 60
1. Final 40
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 4 64
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 10 10
Kısa Sınav 1 10 10
Performans Görevi (Laboratuvar) 1 15 15
Final 1 10 10
Toplam İş Yükü 141
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,64
Dersin AKTS Kredisi 6