Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Gk.Seç. II: Matematik Felsefesi IME 432 8 3 + 0 3 5
Ön Koşul Dersleri

Matematik Tarihi

Kültür ve Matematik

Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. AYŞE ZEYNEP AZAK
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları

Arş. Gör. Büşra ÇAYLAN

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Matematik eğitiminde bir araştırma yapabilmek için gerekli felsefi ve kuramsal temellerin oluşturulmasını sağlamak.

Dersin İçeriği

Matematiğin ontolojisi ve epistemolojisi, sayılar, kümeler, fonksiyonlar v.b matematiksel kavramlar ile önerme ve matematiksel ifadelerin anlamları. Matematiğin temelleri, yöntemleri ve matematiğin doğasına ilişkin felsefi problemler. Matematikte nesnellik ve gerçek dünyaya uygulanabilirlik. Frege, Russel, Hilbert, Brouwer, ve Gödel gibi matematik felsefesi öncülerinin çalışmaları. Matematik felsefesinde temel kuramlar: Mantıkçılık (Logisicm), Biçimcilik (Formalism) , Yapısalcılık (Structuralism) ve Sezgicilik (Intuitionism).

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Matematiksel mantığın felsefi önemini açıklar. Anlatım,
2 Matematiksel ifadelerin anlamlarını ifade eder. Anlatım,
3 Eğitim felsefesi ve matematik felsefesi arasındaki ilişkiyi açıklar. Anlatım,
4 Matematik felsefesinin temel kuramlarını açıklar Anlatım,
5 Matematiğin felsefesi gelişimimde öncü olan araştırmacıları ve onların çalışmalarını açıklar. Anlatım,
6 Matematik eğitimindeki çağdaş eğilimler, problemler ve araştırmaları ifade eder. Anlatım,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Matematik nedir?
2 Matematiğin doğası
3 Matematiğin ontolojisi
4 Matematiğin epistemolojisi
5 Matematiksel ifadelerin anlamları
6 Matematik felsefesinde temel kuramlar
7 Matematiğin bir disiplin olarak tarihi gelişimi ve bunun eğitime yansımaları
8 Matematik felsefesi öncülerinin çalışmaları
9 ARA SINAV
10 Matematik eğitiminde amaçlar
11 Matematik eğitiminde çağdaş eğilimler, problemler ve araştırmalar
12 Eğitim felsefesi açısından milli eğitim matematik programı.
13 Matematik eğitimine felsefe okullarının etkileri
14 Matematiksel bilginin objektifliği, felsefi okulların matematik felsefesine etkileri
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

Gür, S. B. (2005), Matematik Felsefesi, Kadim Yayınları.

Baki A. (2014), Matematik Tarihi ve Felsefesi, Pegem Akademi ve Yayıncılık.

Yıldırım C. (2019), Matematiksel Düşünme, Remzi Kitabevi.

 

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Matematikte geçen temel kavram, teori ve uygulamaları tanımlar. X
2 Matematiksel düşünme yapar ve bunu günlük hayatında kullanır. X
3 Karşılaştığı bir problemi sistematik olarak betimler ayrıca problemi makul, anlaşılabilir ve objektif olarak çözümler. X
4 Farklı gibi görünen olaylar arasında ilişkileri saptar. X
5 Zaman, yer ve sayılar arasındaki ilişkiler hakkında açık ve kesin fikirler söyler. X
6 Bilimsel yöntemin ilkelerini problem çözmede kullanır. X
7 Olayları araştırıcı, tarafsız, önyargısız, yerinde karar verebilen, açık fikirli olarak çözümler. X
8 Yaratıcı ve eleştirel düşünme yapar. X
9 Karşılaştığı problemleri hızlı, anlaşılır ve pratik olarak çözebilecek yöntemler belirler. X
10 Ulusal ve uluslararası çağdaş sorunları belirler. X
11 Yaşam boyu öğrenme davranışı belirler. X
12 Türk Millî Eğitim Sisteminin dayandığı temel değer ve ilkeler ile özel alan öğretim programının yaklaşım, amaç, hedef, ilke ve tekniklerini belirler ve kullanır.
13 Öğrencilerinin gelişim ve öğrenmelerini belirler. Değerlendirme sonuçlarını daha iyi bir öğretimin verilmesi için kullanır ve sonuçları öğrenci, veli, yöneticiler ve öğretmenlerle rapor eder.
14 Özdeğerlendirme yapar. Yeni bilgi ve fikirleri kullanır, kendisini ve kurumunu geliştirmede gerekli olanları saptar. Toplumun değerlerini ve çevreyi koruma konularını saptar.
15 Verilen bilgileri doğrudan kabul etmek yerine, “neden” sorusunu sorarak verilen bilginin kaynağını belirler. X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 70
1. Ödev 30
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 4 64
Ara Sınav 1 5 5
Ödev 1 3 3
Final 1 6 6
Toplam İş Yükü 126
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,04
Dersin AKTS Kredisi 5