Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Özel Öğretim Yöntemleri II FBE 302 6 3 + 2 4 7
Ön Koşul Dersleri

Özel Öğretim Yöntemleri I

Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. CANAN LAÇİN ŞİMŞEK
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Fen ve Teknoloji öğretim programında yer alan konulara yönelik ders planı hazırlamak için uygulama düzeyinde bilgi ve beceri kazandırmak.

Dersin İçeriği

(YÖK Kur tanımı alınmıştır.)
Mikro Öğretim uygulamaları (4.-8. sınıflarda uygulanan Fen ve Teknoloji Öğretim Programından seçilecek konularda öğrencilerin, sınıfta plan hazırlayıp, ortam, araç-gereç ve materyalleri düzenleyerek ders sunmaları ve sunuların öğretmenlik bilgi ve becerileri yönünden değerlendirilmesi).

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Fen ve teknoloji öğretim programını inceler ve programdaki yer alan yöntem teknikleri tanır. Anlatım, Soru-Cevap,
2 Programın öğrenme alanları altında yer alan kazanımları tanır. Soru-Cevap, Anlatım,
3 Yapılandırmacı modele (5 E modeli) uygun bir ders planı tasarlar. Anlatım, Gösterip Yaptırma, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem,
4 Yapılandırmacı modele (5 E modeli) uygun hazırladığı ders planı uygular (Mikro öğretim gerçekleştirir). Deney ve Laboratuvar, Tartışma, Bireysel Çalışma, Örnek Olay,
5 Alan bilgisi, mesleki beceri ve öz yeterliliği açısından kendisini değerlendirir. Beyin Fırtınası, Rol Oynama, Deney ve Laboratuvar,
6 Kendinin ve akranlarının mesleki yeterliliğini geliştirmek için öneriler getirir. Gösterip Yaptırma, Gezi / Gözlem, Beyin Fırtınası,
7 Fen öğretiminde karşılaşılan sorunlara çözüm üretir ve bunları akranları ile paylaşır. Beyin Fırtınası, Gezi / Gözlem, Gösterip Yaptırma,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Bir fen bilimleri öğretmenininde bulunması gereken nitelikler Kaynak kitaplardan, makalelerden ve internetten araştırma
2 5 E öğretim modeli, yapılandırmacı yaklaşıma uygun ders planı örneklerinin incelenmesi Kaynak kitaplardan, makalelerden ve internetten araştırma
3 Özel öğretim I dersinin öğrenme çıktılarının hatırlatılması, Fen Bilimleri öğretim programından kazanımların öğrencilere dağıtımı Kaynak kitaplardan, makalelerden ve internetten araştırma
4 Mikro öğretim uygulamaları ve değerlendirmeleri [1] Program kılavuzundan mikro öğretimin yapılacağı konunun incelenmesi, internet erişim adresi: www.meb.gov.tr
5 Mikro öğretim uygulamaları ve değerlendirmeleri [1] Program kılavuzundan mikro öğretimin yapılacağı konunun incelenmesi, internet erişim adresi: www.meb.gov.tr
6 Mikro öğretim uygulamaları ve değerlendirmeleri [1] Program kılavuzundan mikro öğretimin yapılacağı konunun incelenmesi, internet erişim adresi: www.meb.gov.tr
7 Mikro öğretim uygulamaları ve değerlendirmeleri [1] Program kılavuzundan mikro öğretimin yapılacağı konunun incelenmesi, internet erişim adresi: www.meb.gov.tr
8 Mikro öğretim uygulamaları ve değerlendirmeleri [1] Program kılavuzundan mikro öğretimin yapılacağı konunun incelenmesi, internet erişim adresi: www.meb.gov.tr
9 ARA SINAV
10 Mikro öğretim uygulamaları ve değerlendirmeleri [1] Program kılavuzundan mikro öğretimin yapılacağı konunun incelenmesi, internet erişim adresi: www.meb.gov.tr
11 Mikro öğretim uygulamaları ve değerlendirmeleri [1] Program kılavuzundan mikro öğretimin yapılacağı konunun incelenmesi, internet erişim adresi: www.meb.gov.tr
12 Mikro öğretim uygulamaları ve değerlendirmeleri [1] Program kılavuzundan mikro öğretimin yapılacağı konunun incelenmesi, internet erişim adresi: www.meb.gov.tr
13 Mikro öğretim uygulamaları ve değerlendirmeleri [1] Program kılavuzundan mikro öğretimin yapılacağı konunun incelenmesi, internet erişim adresi: www.meb.gov.tr
14 Genel değerlendirme ve kapanış
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

[1] İlköğretim Fen ve Teknoloji Dersi Öğretim Programı ve Kılavuzu (2006). Ankara: MEB Yayınları.
[2] Çepni ve diğerleri (2005). Fen ve Teknoloji Öğretimi. Ankara: PegemA Yayıncılık.
[3] Bahar ve Diğerleri (2006). Fen ve Teknoloji Öğretimi. Ankara: Pegema Yayıncılık.
[4] Bağcı Kılıç (2006). Yeni Yaklaşımlar Işığında İlköğretim Bilim Öğretimi. İstanbul: Morpa Yayıncılık.
[5] İlköğretim Fen Öğretimi (1997). YÖK- Ankara: Dünya Bankası.
[6] Demirel ve diğerleri (2007). Eğitimde Yeni Yönelimler. Ankara: PegemA Yayıncılık.
[7] Özden (2003). Öğrenme ve Öğretme. Ankara: PegemA Yayıncılık.
 

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Biyoloji, Fizik, Kimya ve Matematik alanlarıyla ilgili kavramlar arasındaki ilişkiyi kavrar X
2 Fen ve teknolojiyle ilgili bilgilerin doğası, kaynağı, sınırları hakkında bilgi sahibi olur. X
3 Alanıyla ilgili olay ve olguları bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak inceler, verileri yorumlar. X
4 Fen ve fen eğitimi konularında edindiği bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir, bu alandaki ihtiyaçları belirler, öğrenimini yaşam boyu sürdürmeye çalışır, bu süreçte ilgili gelişmeleri izleme ve güncel bilgilere ulaşmada teknolojiyi etkin biçimde kullanır. X
5 Program içerisinde almış olduğu bilgi ve beceriler ile bir dersi planlar, yürütür ve değerlendirir. X
6 Fen öğretimindeki konuların özelliklerine göre öğretim programındaki kazanımları temele alarak uygun öğretim yöntemlerini seçer ve uygular. X
7 Fen öğretiminde işlenecek konulara ve öğrencilerin ihtiyaçlarına göre öğretim materyalleri tasarlar ve geliştirir. X
8 Öğrenci kazanımlarını, farklı yöntemler kullanarak çok yönlü değerlendirir. X
9 Öğrencilerin gelişim düzeylerine bağlı olarak fen ve teknolojiye ilişkin öğrenme özellikleri ve güçlükleri hakkında bilgi sahibi olur. X
10 Öğrencilerin gelişim özellikleri doğrultusunda farklı öğretim yöntemlerini seçer ve uygular X
11 Fen eğitimi ile ilgili alanlarda ve problem durumlarında fikir üretir, projeler yapar, çözüm yolları geliştirir ve bunları nitel, nicel verilerle destekler. X
12 Sözlü ve yazılı iletişim kurar; en az bir yabancı dili kullanarak bilgi ve iletişim teknolojilerini kullanır, bu alandaki gelişimleri takip eder; meslektaşları ile iletişim becerilerini geliştirir. X
13 Mesleki sorumluluk ve etik bilinci geliştir.ir X
14 Türk Milli Eğitim sistemini, öğretmenlik mesleğini ve eğitim bilimleri alanını tüm yönleriyle tanır. X
15 Öğretmenin rehberlik görevlerini bilir ve öğrenci tanıma yollarını kavrar. X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ödev 20
1. Performans Görevi (Uygulama) 40
2. Ödev 30
3. Ödev 10
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 60
1. Final 40
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 5 80
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Performans Görevi (Uygulama) 2 12 24
Final 1 10 10
Kısa Sınav 2 4 8
Ödev 7 4 28
Toplam İş Yükü 182
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 7,28
Dersin AKTS Kredisi 7