Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Genel Kimya III (Analitik Kimya ) FBE 209 3 2 + 2 3 5
Ön Koşul Dersleri

FBE 105 Genel Kimya I
FBE 106 Genel Kimya II

Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. NAMUDAR İZZET KURBANOĞLU
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları

Arş. Gör. Şule Elmalı

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Nicel ve nitel analiz kavramları, kimyasal analizde uygulanan temel işlemleri, analitik kimyanın temel prensiplerini ve aletli analiz yöntemleri konusunda kavrama ve uygulama düzeyinde bilgi ve beceri kazandırmak.

Dersin İçeriği

(YÖK Kur tanımı alınmıştır.)
Analitik kimyanın tanımı ve amacı, nicel ve nitel analiz yöntemlerinin tanıtılması, çözeltiler kimyası,analitik kimya için önemli kimyasal reaksiyonlar:Kimyasal Denge,  Asitler-bazlar: Gravimetrik analiz, Titrimetrik analiz, Asit-Baz Titrasyonları, Çöktürme titrasyonları, Enstrumental analiz yöntemleri.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Şüpheli deneysel verileri istatistiksel yöntemler kullanarak değerlendirir. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Eğitsel Oyun,
2 İstatistiksel ilkelerin kimyasal veriyi değerlendirmede nasıl kullanıldığını açıklar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Eğitsel Oyun,
3 Lineer yaklaşım yöntemiyle en uygun doğruyu belirler ve bu doğrunun eğimini hesaplar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Eğitsel Oyun,
4 Kimyasal analiz uygulamalarını listeler. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Eğitsel Oyun,
5 Kimyasal analizde kullanılanı metotları açıklar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Eğitsel Oyun,
6 Kimyasal analiz için deney tasarlar, uygular ve sonuçlarını rapor eder. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Eğitsel Oyun,
7 Kimyasal analiz için gerekli kimyasal hesaplamaları yapar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Eğitsel Oyun, Gezi / Gözlem,
8 Kimyasal analizde kullanılan modern aygıtların çalışma prensiplerini ve arkasındaki kimyasal teoriyi açıklar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Eğitsel Oyun,
9 Kimyasal denge problemlerini çözer. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gezi / Gözlem,
10 Klasik laboratuar tekniklerini uygular. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Eğitsel Oyun,
11 Kimya laboratuarında kullananılan volümetrik ve gravimetrik analiz metotlarını kullanır. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Eğitsel Oyun,
12 Volümetrik titrasyonları kapsayan çeşitli deneyleri yürütür ve verileri çözümler. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Eğitsel Oyun,
13 Gravimetrik analizi metotlarını kullanarak deney yürütür ve sonuçları çözümler. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Eğitsel Oyun,
14 Laboratuardaki cam eşyanın ölçümlemesini (kalibrasyonunu) yapar, laboratuarda deneyler sonucu elde edilen veriyi kaydeder ve yorumlayarak raporlaştırır. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Eğitsel Oyun,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Analitik Kimyaya Giriş: Kimyasal Analiz [1] ilgili konunun okunması
2 Nicel ve Nitel Analiz [1] ilgili konunun okunması Laboratuarın tanıtımı ve grupların belirlenmesi
3 Sulu Çözeltilerin Kimyası [1] ilgili konunun okunması
4 Kimyasal Reaksiyonlar ve Kimyasal denge İlgili deney föyünün okunması
5 Asitler ve Bazlar [1] ilgili konunun okunması
6 Gravimetrik Analiz İlgili deney föyünün okunması
7 Gravimetrik Analiz [1] ilgili konunun okunması İlgili deney föyünün okunması
8 Volümetrik Analiz [1] ilgili konunun okunması
9 Ara sınav
10 Volümetrik Analiz İlgili deney föyünün okunması
11 Asit-Baz Titrasyonları [1] ilgili konunun okunması İlgili deney föyünün okunması
12 Asit-Baz Titrasyonları [1] ilgili konunun okunması Ödev teslimi
13 Çöktürme Titrasyonları İlgili deney föyünün okunması
14 Aletli analizler [1] ilgili konunun okunması
Kaynaklar
Ders Notu

[1] Bağ, H., Kendüzler, E., Akgün, A., Saraçoğlu, S., Sayıklan, H. ve Divrikli, Ü. (2007).Genel kimya III: Analitik kimya. PEGEM Akademi Yayıncılık, Ankara.

Ders Kaynakları

[2] Skoog, D.A., West, D.M. ve Holler, F.J. (1996). Analitik kimyanın temelleri
(Çeviri: Köseoglu, F. Vd.). Bilim Yayıncılık, Ankara.
[3] Haris, D. (1994). Analitik Kimya.(Çeviri: Somer, G., Özdemir, M. ve Solak, A. O.) Gazi Yayınevi, Ankara.
[4] Tezcan, H. ve Tezcan, R. (2004). Analitik kimya: Kimya III. Gündüz Eğitim ve Yayıncılık, Ankara.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Biyoloji, Fizik, Kimya ve Matematik alanlarıyla ilgili kavramlar arasındaki ilişkiyi kavrar X
2 Fen ve teknolojiyle ilgili bilgilerin doğası, kaynağı, sınırları hakkında bilgi sahibi olur. X
3 Alanıyla ilgili olay ve olguları bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak inceler, verileri yorumlar. X
4 Fen ve fen eğitimi konularında edindiği bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir, bu alandaki ihtiyaçları belirler, öğrenimini yaşam boyu sürdürmeye çalışır, bu süreçte ilgili gelişmeleri izleme ve güncel bilgilere ulaşmada teknolojiyi etkin biçimde kullanır. X
5 Program içerisinde almış olduğu bilgi ve beceriler ile bir dersi planlar, yürütür ve değerlendirir.
6 Fen öğretimindeki konuların özelliklerine göre öğretim programındaki kazanımları temele alarak uygun öğretim yöntemlerini seçer ve uygular.
7 Fen öğretiminde işlenecek konulara ve öğrencilerin ihtiyaçlarına göre öğretim materyalleri tasarlar ve geliştirir. X
8 Öğrenci kazanımlarını, farklı yöntemler kullanarak çok yönlü değerlendirir.
9 Öğrencilerin gelişim düzeylerine bağlı olarak fen ve teknolojiye ilişkin öğrenme özellikleri ve güçlükleri hakkında bilgi sahibi olur.
10 Öğrencilerin gelişim özellikleri doğrultusunda farklı öğretim yöntemlerini seçer ve uygular
11 Fen eğitimi ile ilgili alanlarda ve problem durumlarında fikir üretir, projeler yapar, çözüm yolları geliştirir ve bunları nitel, nicel verilerle destekler. X
12 Sözlü ve yazılı iletişim kurar; en az bir yabancı dili kullanarak bilgi ve iletişim teknolojilerini kullanır, bu alandaki gelişimleri takip eder; meslektaşları ile iletişim becerilerini geliştirir. X
13 Mesleki sorumluluk ve etik bilinci geliştir.ir X
14 Türk Milli Eğitim sistemini, öğretmenlik mesleğini ve eğitim bilimleri alanını tüm yönleriyle tanır. X
15 Öğretmenin rehberlik görevlerini bilir ve öğrenci tanıma yollarını kavrar. X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 50
1. Kısa Sınav 18
2. Kısa Sınav 18
1. Performans Görevi (Laboratuvar) 14
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ödev 7 2 14
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 4 64
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 1 16
Ara Sınav 1 4 4
Kısa Sınav 2 2 4
Final 1 11 11
Toplam İş Yükü 113
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 4,52
Dersin AKTS Kredisi 5