Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Sır ve Pişirim Uygulamaları II SRM 318 6 2 + 2 3 4
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi PINAR GÜZELGÜN HANGÜN
Dersi Verenler Dr.Öğr.Üyesi PINAR GÜZELGÜN HANGÜN,
Dersin Yardımcıları

Arş. Gör Beyza USTA

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Endüstriyel ve Sanatsal seramik alanlarında kullanılan sırların hesaplanması, hazırlanması ve uygulanması öğretilmektedir. Uygulama sonunda çamur ile sır uyumu ve hataların hangi faktörlerden oluştuğunu saptamayı amaçlanmaktadır.

Dersin İçeriği

Seramik hammaddelerin formülleri, yapısı, özellikleri ve mol ağırlıkları.Sır çeşitlerinin sınıflandırılması.Kimyasal analiz. Kimyasal analizden rasyonel analize geçiş.Rasyonel analizden sır reçetesinin hesaplanması. Seger formülü.  Seramik sırlarına yapılan testler bu dersin temel içeriğini oluşturmaktadır.Uygulama için  bir sır çeşidinin belirlenmesi. Belirlenen sır çeşidi üzerinde teorik araştırmaların yapılması. Teorik araştırmaların neticesinde hazırlanacak sır için kullanılacak hammaddelerin %’de oranlarının belirlenmesi. 100 gr. Üzerinden sır reçetelerinin hesaplanması. Yapılan çalışmaların rapor haline getirilmesi.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Seramik Endüstrisinde kullanılan tüm sır çeşitlerini ve özelliklerini bilir ve tanımlar. Anlatım,
2 Seramik sır hazırlama aşamasında kullanılan tüm matematiksel işlemleri çözer. Anlatım, Tartışma, Grupla Çalışma,
3 Seramik hammaddelerinin özellikleri doğrultusunda nitelikli bir sır reçetesi oluşturur. Tartışma, Deney ve Laboratuvar,
4 Hazırlanan reçeteler doğrultusunda deneysel çalışma sürecini gerçekleştirir. Tartışma, Eğitsel Oyun,
5 Deneysel çalışmalarda ortaya çıkan analizleri değerlendirerek sorunları saptar ve alternatif çözümler üretir. Eğitsel Oyun, Deney ve Laboratuvar,
6 Seramik sırlarının kimyasal özelliklerini kullanıp, farklı renk ve artistik sonuçlarda deneyler yapar. Eğitsel Oyun, Deney ve Laboratuvar, Gözlem,
7 Tüm deneyleri sır çeşitleri üzerinde uygular ve sonuçlarını yorumlar. Gözlem,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Seger formülünde kullanılan oksitlerin özellikleri. Seramik sırlarının formülsel anlatımı.
2 Kimyasal analizden rasyonel analize geçiş, formül ve formül ağırlığının hesaplanması. Rasyonel analizden sır reçetesinin hesaplanması.
3 Erirlik katsayı hesabı. Seramik sırlarına yapılan testler.
4 Sır hakkında genel bilgi ve sır çeşitlerinin sınıflandırılması.
5 Sır ve çamur ilişkisi. Sırların renklendirilmesi. (1. Kısa Sınav)
6 Uygulama aşaması için, bir sır çeşidinin belirlenmesi. Belirlenen sır çeşidi üzerinde teorik araştırmaların yapılması.
7 Teorik araştırmalar neticesinde, hazırlanacak sır için kullanılacak hammaddelerin %’de oranlarının belirlenmesi.
8 100 gr. Üzerinden sır reçetelerin hesaplanması. (2.Kısa Sınav)
9 Hazırlanan reçeteler doğrultusunda sır hazırlama aşamasının başlaması.
10 Sır hazırlama aşaması.
11 Sır hazırlama aşaması.
12 Hazırlanan sırların uygulanması ve pişirilmesi. (Vize)
13 Hazırlanan sırlara çeşitli test ve deneylerin yapılması.
14 Sır hataları ve giderilmesi. (Ödev Teslimi)
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

TANIŞAN H.Hüseyin - Doç.Dr. METE Zeliha, Seramik Teknolojisi ve Uygulaması, Cilt 1, İzmir, 1986

ARCASOY Ateş, BAŞKIRKAN Hasan,  Seramik Teknolojisi, Nisan 2021

DOĞAN Şaduman, Açıklamalı Seramik Teknolojisi

GENÇ Soner, Artistik Seramik Sırları, Mart 2013

 METE Zeliha, Seramik Kimyası, Eylül 2020

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Sanat ve tasarım ile ilgili; estetik, sanat tarihi ve kültürü, araştırma yöntemleri, sanatsal eleştiri yöntemleri, gerekli yasal düzenlemeler, disiplinler arası etkileşim ve sanatsal etik konularında teorik ve uygulamalı her türlü yeterli altyapıya sahip olur. X
2 Alanı ile ilgili problemleri uygun analitik yöntemler ile saptar, tanımlar ve çözme becerisi kazanır. X
3 Güzel sanatlar alandaki kavramları, fikirleri ve verileri bilir, değerlendirir ve analiz eder; kendi alanı ile konuları ele alıp kanıta dayalı araştırmalar ile tasarım ve uygulamalar yapar. X
4 Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisi ile birlikte , üretim ve sunum yapmak için gerekli her türlü ekipman, makina- techizat ve donanımı kullanır bu konudaki yenilikleri takip edebilme becerisi kazanır. X
5 Sanatsal ve endüstriyel alanda her türlü bilgiye ulaşır ve elde ettiği bilgileri yorumlar. X
6 Bireysel olarak alanındaki kişi ve gruplarla, mesleki gelişimine yönelik çalışmaları planlayıp yönetir, disiplinler arası gruplarla sorumluluk alarak takım çalışması ortaya koyup yürütür, yapılan tasarım ve eserleri toplumla paylaşır ve sonuçlarını değerlendirir. X
7 Sözlü ve yazılı olarak etkin iletişim kurma becerisi kazanır, sorunlar ile ilgili çözümler önerir ve alanındaki gelişmeleri takip edebilecek düzeyde en az B1 düzeyinde bir yabancı dil bilgisine sahip olur.
8 Yaşam boyu öğrenmenin bilincinde; evrensel boyutlarda güncel gelişmeleri ve yenilikleri takip ederek kendini sürekli yeniler. X
9 Mesleği ile ilgili estetik değerlerin farkındadır, her türlü kavramı sanatsal olarak yorumlayıp eserler ortaya koyar ve mesleki-etik sorumluluk bilinci elde eder. X
10 İş güvenliği ve çevre koruma konusunda yeterli bilgi ve bilince sahip olur; Sanat ve tasarım uygulamaların hukuksal sonuçları değerlendirir. X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ödev 20
1. Kısa Sınav 25
2. Kısa Sınav 25
1. Ara Sınav 30
Toplam 100
1. Final 40
1. Yıl İçinin Başarıya 60
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Kısa Sınav 2 4 8
Ödev 1 6 6
Performans Görevi (Laboratuvar) 1 10 10
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 4 64
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 14 1 14
Final 1 10 10
Toplam İş Yükü 112
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 4,48
Dersin AKTS Kredisi 4