Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Mimari Tasarım Vı MIM 302 6 4 + 4 6 10
Ön Koşul Dersleri

Mimari Tasarım V (MIM 301) dersinden başarılı olmak.

Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Öğr.Gör. İLKER ERDOĞMUŞ
Dersi Verenler Arş.Gör.Dr. MERVE ERTOSUN YILDIZ, Arş.Gör. MUHAMMET ŞEHADET KARATOPRAK, Öğr.Gör. İLKER ERDOĞMUŞ, Dr.Öğr.Üyesi MEHMET AKİF YILDIZ,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Alanına Uygun Öğretim
Dersin Amacı

Tasarımsal süreçlerin belirli bir program, tema ve alan aracılığı ile atölye ortamında sınanması, tartışılması ve elde edilen birikimin ait olduğu döneme göre farklılaşarak projelendirilmesidir. Bu kapsamda öğrencilerin kentsel ve çevresel dinamikleri mimari tasarımla ilişkilendirmesi, mekânın sosyo-kültürel boyutunu doğal, tarihi ve kültürel miras bağlamında tartışması beklenmektedir. Mimari tasarımın farklı disiplinlerle entegrasyonunun da sağlanacağı süreçlerde, öğrencilerin çok yönlü düşünme kabiliyeti edinmeleri ve mimari tasarımla ilgili araştırma, analiz, sentez ve yorumlama yeteneklerinin geliştirilmesi amaçlanmaktadır. Ayrıca, güncel yapım teknolojileri ve sunum tekniklerinin de tasarım sürecine dâhil edilmesi hedeflenmektedir.

Dersin İçeriği

Kent ve çevre bağlamında yapı tasarımına ilişkin tema ve problemlerin belirlenmesi; bir yapı kompleksine ait strüktürel ve programatik bileşenlerin işlevsel analizler ve temel tasarım prensipleri doğrultusunda oluşturulması; yapı bütününün içinde bulunduğu çevre ile ilişkisi üzerine senaryolar üretilmesi; kamusal, yarı kamusal ve özel alan ayrımına ilişkin tartışmaların gerçekleştirilmesi.

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Kentsel doku içerisinde orta ve büyük ölçekli çok programlı bir yapı çözümü Problem Çözme, Proje, Performans Değerlendirme,
2 Mekana ait farklı disiplinler ve kavramsal konularla birlikte çalışabilirliğin geliştirilmesi
3 Mimari konsept oluşturabilmek ve oluşturulan konseptleri tasarım projelerine uygulamak
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Dersin amaç, kapsam, içerik ve yöntemi üzerine genel tanıtım. Arazi gezisi.
2 Case-study (örnek proje) incelemeleri. Arazi gezisi.
3 Arazi analizleri
4 Genel kritikler
5 1. Ara jüri – Analizler ve ön proje çalışmaları
6 Masa başı kritikleri
7 Masa başı kritikleri
8 Masa başı kritikleri
9 2. Ara jüri (1/500-1/200)
10 Masa başı kritikleri
11 Masa başı kritikleri
12 Masa başı kritikleri
13 3. Ara jüri/Poster Teslimi veya eskiz sınavı
14 Ön Teslim- Sunum teknikleri ve malzeme seçimi üzerinden kritikler
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Araştırma ve Eleştirel Düşünme Becerisi: Mimari ve kentsel ölçekte belirli sorunlara karşı araştırma, anlama, analiz etme, bilgi üretme, karşılaştırmalı olarak inceleme ve farklı açılardan değerlendirmeler aracılığıyla çözüm önerileri ve stratejik yaklaşımlar geliştirme.
2 İletişim ve Sunum Becerisi: Meslek ortamlarında ve toplumda, uygun temsil araçlarını kullanarak verimli yazabilme ve konuşabilme; doğru iletişim kurmak üzere geleneksel el çizimleri ve bilgisayar teknolojilerinin kullanıldığı çeşitli tekniklerle programlama ve tasarım sürecinin her aşamasını uygun tekniklerle ifade edebilme, etkili sunum yapabilme. X
3 Tasarım Becerileri: Tasarımın temel ilkelerini ve gerekliliklerini kavrayarak etkin şekilde kullanabilme, ilgili ölçüt ve standartlar doğrultusunda farklı alternatifler üretebilme. X
4 Bütünleşik Değerlendirme ve Karar Verme: Tasarım problemlerini çözümlemede kentsel ölçekten tekil malzeme kullanımına; toplumsal yaklaşımdan bireysel kullanım ilişkisine kadar geniş bir aralığa odaklanan unsurları bir arada değerlendirebilme. Mimari ve kentsel tasarım problemlerinin çözümlenmesinde çevrenin bilinçli kullanımı, erişilebilirlik, çevresel sistemler, taşıyıcı sistemler, yapı servis sistemleri gibi birden fazla değişkeni, belirlenen tema ve bağlam kapsamında bir arada kullanabilme. X
5 Mimarlık Tarihi ve Kültür: Mimarlık tarihi kapsamında incelenen örnekleri anlama ve kavrama; bunları şekillendiren yerel, bölgesel, küresel ortamlara ait kültürel normları mimari, sosyo-ekonomik, politik, estetik ve teknolojik faktörler bağlamında değerlendirerek bu mirasın etkilerini anlama; mimarlık düşüncesi ve uygulamasına ilişkin yenilikleri takip ederek yaşam boyu öğrenmeye açık olma.
6 Kültürel Çeşitlilik: Yerel ve küresel ölçekte farklı kültürlere sahip toplum ve bireylerin ihtiyaçları, değerleri, davranışsal normları hakkında bilgi edinme ve söz konusu kültürel çeşitliliğin etkinlik zemini olan sosyo-mekânsal dinamikleri anlama.
7 Çevresel Sistemler ve Sürdürülebilir Tasarım: Çevresel sistemlere ve coğrafi özelliklere göre tasarım kriterlerinin çeşitliliğini anlama ve sürdürülebilir kalkınma hedefleri doğrultusunda kamu yararını gözeterek kaynakların korunarak gelecek nesillere aktarılmasına katkıda bulunacak mekanlar oluşturabilme. X
8 Kültür ve Tabiat Varlıklarının Korunması: Tarihi ve doğal çevreyi tanıma, önemini kavrama ve koruma bilinci kazanma; tarihi anıtların ve yapıların belgelenmesi, rölöve, restitüsyon ve restorasyon projelerini hazırlamak için gerekli temel teknikleri anlama. X
9 Biçimsel ve Strüktürel Kompozisyon: Form, fonksiyon, strüktür ilişkilerini bir bütün olarak ele alabilme ve mekânsal düzeyde kavrayabilme; yapı malzemeleri ve bileşenlerinin üretim, kullanım ve uygulamalarıyla ilgili ilke ve standartları anlama. X
10 Taşıyıcı Sistemler: Taşıyıcı sistemlerin temel özelliklerini anlama, çağdaş taşıyıcı sistemlerin gelişimi ve uygulama alanları hakkında bilgi sahibi olma, ilgili disiplinler ile iş birliği kabiliyeti edinme. X
11 Yapı Servis Sistemleri: Yapı tasarımında, strüktürel, çevresel, güvenlik, yapı kabuğu ve bina servis sistemlerini (tesisat, elektrik, sirkülasyon, iletişim, güvenlik ve yangın koruma) anlama, değerlendirme, seçme ve tasarım sürecine entegre edebilme. X
12 Proje Yönetimi ve Saha Uygulamaları: Proje yönetimi, iş planlama, finansal yönetim, ekip oluşturma, girişimcilik ve liderlik konularında temel ilkeleri anlama ve uygulayabilme. X
13 Finansal Değerlendirme: Fizibilite çalışmaları, yapı maliyeti öngörüleri, işletme maliyetleri, bina yaşam döngüsü gibi kısa, orta ve uzun vadeli finansal konuların temelleri hakkında yeterli bilgi sahibi olma.
14 Meslek Etiği, Alanla İlgili Mevzuat ve Yasal Sorumluluklar: Kamu yararı, sağlığı, güvenliği ve refahı için, mülkiyet hakları, imar ve iskân yönetmelikleri, kullanıcı hakları gibi tasarımı etkileyen konularda mimarın yasal sorumluluklarını anlama, mimari tasarım ve uygulamada mesleki muhakemenin kullanılmasına ilişkin etik değerlerin rolünü kavrayabilme.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 40
1. Proje / Tasarım 40
1. Performans Görevi (Uygulama) 20
Toplam 100
1. Final 50
1. Yıl İçinin Başarıya 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Proje / Tasarım 1 40 40
Final 1 20 20
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 14 9 126
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 14 5 70
Toplam İş Yükü 256
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 10,24
Dersin AKTS Kredisi 10