Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Mimarlık Kuramı ve Tarihi III MIM 205 3 3 + 0 3 3
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Arş.Gör. HAYRUN NİSA KURUÇAY
Dersi Verenler Arş.Gör. HİLAL EREK İNCE, Arş.Gör. HAYRUN NİSA KURUÇAY,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Alanına Uygun Öğretim
Dersin Amacı

20. Yüzyıl Türk Mimarık Tarihi'ni öğrenmek; bu dönemdeki toplumsal etkilerin mimari yaklaşımlara olan etkisini tartışmak

Dersin İçeriği

Türkiye'de gerçekleşen toplumsal, siyasi, ekonomik, teknolojik gelişimler ışığında gelişen mimarlık pratiğinin 20. Yüzyıl'ın başından itibaren ele alınarak yüzyıl sonuna kadar değişimin açıklanması ve bu gelişimin eleştirel bir zeminde tartışılması

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 20. yüzyıl Türk Mimarlık Tarihini öğrenir Grupla Çalışma, Soru-Cevap, Kısa Cevaplı Testler, Kısa Cevaplı Testler,
2 20. Yüzyıl Türk Mimarlık Tarihi gelişiminde Türk mimarların katkılarını öğrenir Proje, Grupla Çalışma, Performans Değerlendirme,
3 20. Yüzyıl Türk Mimarlık Tarihi gelişiminde yabancı mimarların katkılarını öğrenir Anlatım, Proje, Problem Çözme, Problem Çözme, Performans Değerlendirme,
4 Türk Mimarlık Tarihinde evrensel ve bölgesel eğilimleri kavrar Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma,
5 Mimarlığı etkileyen sosyo-ekonomik, politik ve kültürel koşulları bilir ve tartışır Tartışma, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Giriş: Ders Tanıtımı
2 Milli Mimarlık Rönesansı
3 Erken Cumhuriyet Dönemi'nde Modern Mimarlığın Algılanması
4 Mimarlık Mesleğinde Yerli ve Yabancı Mimarlar
5 Türk Mimarlık Tarihi'nde Mübadele ve Göçler
6 Erken Cumhuriyet Döneminde İstanbul ve Ankara
7 Milli ve Monümental Mimarlık ve Sedad Hakkı Eldem
8 ARA SINAV
9 Türkiye'de Çok Partili Hayata Geçiş, Liberal Ekonomi ve Mimarlığa Etkileri
10 1960-1980 Yılları Arasında Türk Mimarlığı
11 1960 Sonrası Turizm Yerleşkeleri ve Yapıları
12 1980-2000 Yılları Arasında Türk Mimarlığı
13 Proje Çalışmalarının Değerlendirilmesi 1
14 Özet ve Tartışma
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

B. Özer. Kültür Sanat Mimarlık. YEM Yayınları. 2007

R. Holod-A. Evin-S. Özkan(eds), Modern Türk Mimarlığı 1900-1980, TMMOB, 2005

M. Cengizkan, A. Cengizkan. Bir Şehir Kurmak: Ankara 1923-1933. 2019

Esra  Akcan-  Çeviride  Modern  Olan, YKY, 2006

Bernd Nicolai- Modern ve Sürgün, TMMOB Yay., 2011

Ü. Alsaç, Türkiye’deki Mimarlık Düşüncesinin Cumhuriyet Dönemindeki Evrimi, Dr. Tezi, KTÜ Bası Atölyesi, 1976

T. Sey. Ed. 75 Yılda Değişen Kent ve Mimarlık, Tarih Vakfı Yurt Yayınları, 1998

M. Sözen- M. Tapan; 50 Yılın Türk Mimarisi, İş Bankası Yay., 1973

İ. Aslanoğlu, Erken Cumhuriyet Dönemi Mimarlığı 1923-1938, ODTÜ MFY, 2001

G.  Tankut,  Bir  Başkentin  İmarı Ankara (1929-1939), 1992.

T. Cansever. İslamda Şehir ve Mimari. 1997.

Uğur Tanyeli, Paul Bonatz, Mimarlığın  Aktörleri, GG Yay, 2007

Uğur Tanyeli, Mimar Müellifin İcadı, Mesleğin Fethi, Ulusun İnşası, Toplumsal Tarih, 2009

Bernd Nicolai- Modern ve Sürgün, TMMOB Yay., 2011

 

 

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Araştırma ve Eleştirel Düşünme Becerisi: Mimari ve kentsel ölçekte belirli sorunlara karşı araştırma, anlama, analiz etme, bilgi üretme, karşılaştırmalı olarak inceleme ve farklı açılardan değerlendirmeler aracılığıyla çözüm önerileri ve stratejik yaklaşımlar geliştirme. X
2 İletişim ve Sunum Becerisi: Meslek ortamlarında ve toplumda, uygun temsil araçlarını kullanarak verimli yazabilme ve konuşabilme; doğru iletişim kurmak üzere geleneksel el çizimleri ve bilgisayar teknolojilerinin kullanıldığı çeşitli tekniklerle programlama ve tasarım sürecinin her aşamasını uygun tekniklerle ifade edebilme, etkili sunum yapabilme. X
3 Tasarım Becerileri: Tasarımın temel ilkelerini ve gerekliliklerini kavrayarak etkin şekilde kullanabilme, ilgili ölçüt ve standartlar doğrultusunda farklı alternatifler üretebilme.
4 Bütünleşik Değerlendirme ve Karar Verme: Tasarım problemlerini çözümlemede kentsel ölçekten tekil malzeme kullanımına; toplumsal yaklaşımdan bireysel kullanım ilişkisine kadar geniş bir aralığa odaklanan unsurları bir arada değerlendirebilme. Mimari ve kentsel tasarım problemlerinin çözümlenmesinde çevrenin bilinçli kullanımı, erişilebilirlik, çevresel sistemler, taşıyıcı sistemler, yapı servis sistemleri gibi birden fazla değişkeni, belirlenen tema ve bağlam kapsamında bir arada kullanabilme. X
5 Mimarlık Tarihi ve Kültür: Mimarlık tarihi kapsamında incelenen örnekleri anlama ve kavrama; bunları şekillendiren yerel, bölgesel, küresel ortamlara ait kültürel normları mimari, sosyo-ekonomik, politik, estetik ve teknolojik faktörler bağlamında değerlendirerek bu mirasın etkilerini anlama; mimarlık düşüncesi ve uygulamasına ilişkin yenilikleri takip ederek yaşam boyu öğrenmeye açık olma. X
6 Kültürel Çeşitlilik: Yerel ve küresel ölçekte farklı kültürlere sahip toplum ve bireylerin ihtiyaçları, değerleri, davranışsal normları hakkında bilgi edinme ve söz konusu kültürel çeşitliliğin etkinlik zemini olan sosyo-mekânsal dinamikleri anlama. X
7 Çevresel Sistemler ve Sürdürülebilir Tasarım: Çevresel sistemlere ve coğrafi özelliklere göre tasarım kriterlerinin çeşitliliğini anlama ve sürdürülebilir kalkınma hedefleri doğrultusunda kamu yararını gözeterek kaynakların korunarak gelecek nesillere aktarılmasına katkıda bulunacak mekanlar oluşturabilme.
8 Kültür ve Tabiat Varlıklarının Korunması: Tarihi ve doğal çevreyi tanıma, önemini kavrama ve koruma bilinci kazanma; tarihi anıtların ve yapıların belgelenmesi, rölöve, restitüsyon ve restorasyon projelerini hazırlamak için gerekli temel teknikleri anlama. X
9 Biçimsel ve Strüktürel Kompozisyon: Form, fonksiyon, strüktür ilişkilerini bir bütün olarak ele alabilme ve mekânsal düzeyde kavrayabilme; yapı malzemeleri ve bileşenlerinin üretim, kullanım ve uygulamalarıyla ilgili ilke ve standartları anlama. X
10 Taşıyıcı Sistemler: Taşıyıcı sistemlerin temel özelliklerini anlama, çağdaş taşıyıcı sistemlerin gelişimi ve uygulama alanları hakkında bilgi sahibi olma, ilgili disiplinler ile iş birliği kabiliyeti edinme. X
11 Yapı Servis Sistemleri: Yapı tasarımında, strüktürel, çevresel, güvenlik, yapı kabuğu ve bina servis sistemlerini (tesisat, elektrik, sirkülasyon, iletişim, güvenlik ve yangın koruma) anlama, değerlendirme, seçme ve tasarım sürecine entegre edebilme. X
12 Proje Yönetimi ve Saha Uygulamaları: Proje yönetimi, iş planlama, finansal yönetim, ekip oluşturma, girişimcilik ve liderlik konularında temel ilkeleri anlama ve uygulayabilme.
13 Finansal Değerlendirme: Fizibilite çalışmaları, yapı maliyeti öngörüleri, işletme maliyetleri, bina yaşam döngüsü gibi kısa, orta ve uzun vadeli finansal konuların temelleri hakkında yeterli bilgi sahibi olma.
14 Meslek Etiği, Alanla İlgili Mevzuat ve Yasal Sorumluluklar: Kamu yararı, sağlığı, güvenliği ve refahı için, mülkiyet hakları, imar ve iskân yönetmelikleri, kullanıcı hakları gibi tasarımı etkileyen konularda mimarın yasal sorumluluklarını anlama, mimari tasarım ve uygulamada mesleki muhakemenin kullanılmasına ilişkin etik değerlerin rolünü kavrayabilme. X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 0
Toplam 0
1. Yıl İçinin Başarıya 60
1. Final 40
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Final 1 1 1
Ödev 1 4 4
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 1 1
Kısa Sınav 1 1 1
Toplam İş Yükü 87
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 3,48
Dersin AKTS Kredisi 3