Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Deprem Tehlike Yönetimi | AFY 007 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. MURAT UTKUCU |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Bu ders ile bir yerdeki yaşamı derinden etkileme potansiyeline sahip depremlerin kökenini, deprem tehlikesinin ve riskinin ne olduğu, deprem afetin nasıl yönetileceği, deprem zararlarının nasıl azaltılabileceği, depremlerle nasıl yaşanılabileceği ve geçmiş depremlerden çıkarılan dersler bilgi alt yapısının öğrenciye kazandırılması amaçlanmaktadır. |
Dersin İçeriği | Deprem nedir ve neden oluşur, Depremleri tanımlayan parametreler, birincil ve ikincil deprem tehlikeleri, deprem tehlike/risk yönetimi, Deprem tehlikesinin düzenlenmesi, Türkiye’de deprem tehlikesi, Depremlerin kent yerleşimlerindeki etkilerinden çıkarılan dersler, Deprem bilimde etik. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Tehlike ve risk terimlerini ve aralarındaki farkları kavrar. | Anlatım, Soru-Cevap, | |
2 | Verilen bir olayın çevresel tehlike mi çevresel sorun mu olduğunu değerlendirir. | Anlatım, Beyin Fırtınası, | |
3 | Değerlendirilen ve algılanan risk arasındaki farkları irdeler. | Anlatım, Beyin Fırtınası, | |
4 | Depremlerin neden oluştuğunu açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, | |
5 | Deprem tehlikelerini sınıflayarak sıralar. | Anlatım, Soru-Cevap, | |
6 | Risk (tehlike) yönetim döngüsünü oluşturan faaliyetlerin nasıl yürütüleceğini göreceli önemleriyle birlikte tartışır. | Anlatım, Beyin Fırtınası, | |
7 | Verilen bir senaryo için deprem tehlikelerinden kaynaklanan riski azaltmak için önerilerde bulunur. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Deprem nedir? Neden oluşur? | |
2 | Depremler insanlık için neden önemli? | |
3 | Doğal afet kavramı: tehlikeye fiziksel maruziyet, tehlikeye karşı insan incinirliliği. | |
4 | Deprem tehlikesi ve doğası, birincil deprem tehlikeleri; Deprem dalgaları | |
5 | Deprem tehlikesi ve doğası, birincil deprem tehlikeleri; Yüzey kırığı | |
6 | İkincil deprem tehlikeleri: sıvılaşma, yer kaymaları, kaya ve çığ düşmeleri | |
7 | İkincil deprem tehlikeleri: tsunamiler. | |
8 | Deprem tehlikesinin düzenlenmesi: Afet yardımı ve sigortalama gibi kayıp paylaşım düzenlenmesi | |
9 | Olay modifikasyonu düzenlemeleri 1 | |
10 | Olay modifikasyonu düzenlemeleri 2 | |
11 | Deprem seminerleri: Yaşanmış örnekler ve çıkarılan dersler. | |
12 | Deprem seminerleri: Yaşanmış örnekler ve çıkarılan dersler. | |
13 | Deprem seminerleri: Yaşanmış örnekler ve çıkarılan dersler. | |
14 | Deprem seminerleri: Yaşanmış örnekler ve çıkarılan dersler. |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Utkucu, M. 2008. “Deprem Tehlike Yönetimi Ders Notları”,
|
Ders Kaynakları | 1.National Research Council, 2003, Living on the active earth: perspectives on eathquake science, National Academic press, 418 pp. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Yaşadığı toplumun bilgi toplumu olmasına katkıda bulunmak, toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunlara çözüm sunmak amaçlarıyla alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri ulusal ve uluslararası bilimsel ortamlarda (toplantılarda) tanıtır. | ||||||
2 | Alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, alanında güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında kapsamlı bilgiye sahip olup ve elde ettiği bilgiyi değerlendirir, yorumlar ve uygular. | ||||||
3 | Alanı ile ilgili problemleri tanımlar ve formüle eder, yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir; karmaşık sistem veya süreçleri tasarlar ve tasarımlarında yenilikçi/alternatif çözümler ile gelişmekte olan yenilikçi yöntemleri kullanır. | ||||||
4 | Kuramsal, deneysel ve modelleme esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular, belirsiz, sınırlı ya da eksik verileri bilimsel yöntemlerle tamamlar; verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. | ||||||
5 | Alanındaki uygulamaların sosyal, çevresel, sağlık, güvenlik, hukuki boyutlarını ve iş hayatı uygulamalarını bilir ve bunların getirdiği kısıtların farkındadır. Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin bir biçimde birlikte ve ya bağımsız çalışabilir ve sorumluluk alır. | ||||||
6 | Afetlerin sosyal ve ekonomik etkilerini kavrayarak bu etkilerin nasıl azaltılabileceği hususunda bilgiyi değerlendirme ve yorumlama yeteneğine sahip olur. | ||||||
7 | Afet Yönetimi ile ilgili uygulamalarının sosyal ve çevresel boyutlarını anlar ve sosyal çevreye uyum projeleri hazırlar. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 100 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 30 |
1. Final | 70 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 20 | 20 |
Ödev | 1 | 6 | 6 |
Performans Görevi (Seminer) | 1 | 20 | 20 |
Final | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü | 162 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,48 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |