Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Dinler Tarihi ILA 318 6 4 + 0 4 5
Ön Koşul Dersleri

Yok

Önerilen Seçmeli Dersler

Yok

Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. MUHAMMED ALİ BAĞIR
Dersi Verenler Arş.Gör.Dr. RAVZA AYDIN, Doç.Dr. MUHAMMED ALİ BAĞIR, Dr.Öğr.Üyesi ESRA AKAY DAĞ,
Dersin Yardımcıları

Yok

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Yaşayan dünya dinleri içinde, evrensel kategorisine giren dinler hakkında bilgilendirme

Dersin İçeriği

Budizm bir din olarak ortaya çıkışı; diğer hint dinlerinden farkı; inanç esasları
Yahudilik ve geçirdiği tarihsel evreler; inanç esasları; mezhepleri (kadim ve modern); günümüzdeki durumu; Hz. İsa ve bir din olarak Hıristiyanlığın ortaya çıkışı; geçirdiği tarihsel evreler; inanç esaslarının teşekkülü; mezhepler (kadim ve modern); günümüz dünyasında Hıristiyanlığın yeri.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Hindistan kökenli ve evrensel bir din olarak Budizm´in ortaya çıkışını ve Hinduizm´le ortak ve farklı yanlarını tanır.
2 Semitik dinler kavramını ve Semitik bir din olarak Yahudiliği tanır.
3 Yahudiliğin ortaya çıkışını temel (Tanrı, peygamber, kutsal kitap, ibadet, ölümden sonraki hayat vs. gibi)özelliklerini betimler.
4 Yahudiliğin kadim ve modern dönemdeki durumunu saptar.
5 Dünyanın en çok bağlısı bulunan dinlerden biri olan, Hıristiyanlığın Yahudi bir ortamda ortaya çıktığı ancak evrensel bir dine dönüştüğünü çözümler.
6 Hıristiyanlığın bu evrenselleşme sürecinde geçirdiği değişiklikleri betimler.
7 Hıristiyanların inanç esaslarını, mezhepler arasında bu inançlarla ilgili farklılıkları ve yeni Hıristiyan dini akımlarını tanır.
8 Hıristiyanlığın çağdaş dünyadaki yerini saptar.
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Din, tanımı, tasnifleri; dinler tarihi tanımı, gelişimi, alt dalları, ilişkili olduğu bilimler.
2 ilkel dinler (Afrika, Avustralya dinleri), Şamanizm; Milli dinler: Konfüçyanizm, Taoizm.
3 Şintoizm; Zerdüştlük, Sabiilik.
4 Hinduizm'in ortaya çıkışı, inanç esasları; kutsal kitapları, ibadetleri.
5 Budizm'in ortaya çıkışı; Buda'nın hayatı ve Budizm'in tarihi.
6 Bir din olarak Budizm'in inanç esasları, kutsal kitapları ve günümüz dünyasındaki yeri
7 Caynizm ve Sihizm'in ortaya çıkışları ve inanç esasları
8 SINAV
9 Yahudi kimdir; Yahudileri ifade etmek için kullanılan kavramlar; Yahudilerin/Yahudiliğin tarihi.
10 Yahudi mezhepleri (kadim-modern); Yahudilikte inanç esasları.
11 Yahudilikte ibadet ve Yahudi bayramları; Yahudiliğin diğer dinlere bakışı.
12 Hıristiyanlığa giriş (Hıristiyan kelimesi, kurucu şahsiyet olarak Hz. İsa'nın hayatı); Hıristiyanlığın tarihi.
13 Hıristiyanlıkta Mezhepler (ortaçağ öncesi ve sonrası); Hıristiyan inanç esaslarının oluşumu ve konsiller.
14 Hıristiyan ibadetleri ve sakramentler; Yeni Hıristiyan Dini Hareketler.
Kaynaklar
Ders Notu

[1] Fuat Aydın, Yahudilik, İnsan Yayınları, İstanbul 2004.

Ders Kaynakları

[2] Ömer Hilmi Budda, dinler Tarihi, İstanbul 1937.
[3] Ali Erbaş, Hıristiyanlık, insan yayınları, İstanbul 2004.
[4]Baki Adam, Yahudi Kaynaklarına göre,Tevrat, Pınar Yayınları İstanbul.
[5]Şinasi Gündüz, Hıristiyanlık, İSAM Yayınları; İstanbul 2006.
[6] Mehmet Bayraktar, Bir Hıristiyan Dogması, Teslis, Ankara yayınları, Ankara 2008.
[7]Suat Yıldırım, Mevcut Kaynaklarına Göre Hıristiyanlık, Kaynak Yayınları, İstanbul 2005.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 İlahiyat alanında temel kavramları kavrar, kavramlar arası ilişkilere hâkimdir.
2 Bir yabancı dili kullanarak İlahiyat alanında kuramsal ve uygulamalı bilgileri izler ve ilgili alandaki uzman ve uzman olmayan kişi ve kuruluşlarla bu bilgileri paylaşır. (Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde).
3 Edindiği ilahiyat bilgisinin gerekleri doğrultusunda tutum ve davranışlarıyla topluma örnek olacak davranışlar sergiler. Sosyal ve kültürel hakların evrenselliğini destekler, sosyal adalet bilinci kazanır, tarihi ve kültürel mirasa sahip çıkar.
4 Klasik ve güncel dini meseleleri saptama, tanımlama, eleştirel bir yaklaşımla değerlendirme, yorumlama, formüle etme ve çözme becerisine sahiptir; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçer ve uygular.
5 İlahiyat alanındaki bilgi ve beceriler ile alandaki sorunlara yönelik bilimsel yöntemlerle ortaya konulmuş çözüm önerilerini ilgili kişi ve kurumlarla çeşitli iletişim araçları vasıtasıyla paylaşır.
6 Dini anlayış ve uygulamaların evrensel ve toplumsal boyuttaki (güvenlik, sağlık, iktisat, çevre, vb.) etkileri ve hukuksal sonuçları hakkında farkındalık sahibidir. X
7 Sorumluluğu altındakilerin öğrenme gereksinimlerini belirler, öğrenme süreçlerini yönetir ve kişisel, mesleki alandaki gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar.
8 İlahiyat alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitaplarına, uygulama araç-gereçlerine ve bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerine dair sahip olduğu kuramsal ve uygulamalı bilgileri eğitim-öğretim, araştırma ve topluma hizmet alanlarında kullanır.
9 Değişen hayata ve yeniliğe karşı açık tutuma sahiptir; toplumsal, ekonomik, yasal ve siyasal gelişmelerden haberdardır. X
10 Toplumsal alanda karşılaşılan karmaşık dini meseleleri çözmek için bireysel inisiyatif alarak bağımsız çalışır veya ekip üyesi olarak sorumluluk alır. X
11 İlahiyat alt dalları ve diğer bilim alanları ile ilişki kurarak disiplinler arası araştırma -inceleme, yorum ve analiz yapar. X
12 Alanındaki çeşitli sosyal, kültürel ve sanatsal etkinliklere katılır; yaşam boyu öğrenmeye ve sorgulamaya ilişkin olumlu tutum geliştirir.
13 İlahiyat alanındaki bilgilerin toplanması, analiz edilmesi, yorumlanması, sonuçların duyurulması ve kullanılması aşamalarında toplumsal, kültürel, bilimsel ve ahlakî değerleri gözetir. X
14 İlahiyat alanı için uygun araçları seçer, kullanır, geliştirir ve alanın gerektirdiği bilgi ve bilişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 60
1. Ödev 40
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 40
1. Final 60
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 4 64
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 5 5
Kısa Sınav 2 5 10
Ödev 1 2 2
Performans Görevi (Seminer) 1 2 2
Final 1 2 2
Final 1 2 2
Toplam İş Yükü 135
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,4
Dersin AKTS Kredisi 5