Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Felsefe Tarihi ILA 207 3 4 + 0 4 4
Ön Koşul Dersleri

Felsefeye Giriş

Önerilen Seçmeli Dersler

Mantık

Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. METİN AYDIN
Dersi Verenler Prof.Dr. KEMAL BATAK, Doç.Dr. METİN AYDIN, Doç.Dr. TAMER YILDIRIM,
Dersin Yardımcıları

Yok.

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Yaklaşık 2500 yıllık Batı Felsefesi Tarihinin genel tarihçesini, temel düşünce geleneklerini, düşünür ve eserlerini tanımak. Batı Felsefesinin geçirdiği aşamalardan haberdar olmak.

Dersin İçeriği

Antik Dönem, Ortaçağ, Yeniçağ ve Modern Dönem düşünürler, gelenekler ve eserler.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Felsefe nerdir, felsefi tavır nedir, nasıl felsefe yapışır, felsefe nasıl öğrenilir, sorularına cevap verebilir Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
2 İslam öncesi felsefi düşüncenin tarihi gelişimi hakkında bilgi sahibi olur Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
3 İlkçağ felsefesinin İslam düşüncesi ile ilişkisini kurar Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
4 Ortaçağ Batı felsefesini tanır Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
5 Modern Batı felsefesini tanır Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
6 Günümüz temel felsefe akımlarını bilir Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Giriş ve Presokratik Felsefe Kaynak eserden ilgili bölümün okunması
2 Sokrates ve Platon Kaynak eserden ilgili bölümün okunması
3 Aristoteles Kaynak eserden ilgili bölümün okunması
4 Helenistik Felsefe ve Yeni Platonculuk Kaynak eserden ilgili bölümün okunması
5 İslam Felsefe Bilim Geleneğinden Yeni Çağ Felsefesinin Oluşum Sürecine Katkıları Kaynak eserden ilgili bölümün okunması
6 Doğa Bilimlerinin Yükselişi Kaynak eserden ilgili bölümün okunması
7 Siyaset Felsefesi Machiavelli, Hobbes Kaynak eserden ilgili bölümün okunması
8 Descartes, Pascal ve Vico Kaynak eserden ilgili bölümün okunması
9 Spinoza Kaynak eserden ilgili bölümün okunması
10 Leibniz Kaynak eserden ilgili bölümün okunması
11 Locke Kaynak eserden ilgili bölümün okunması
12 Berkeley Kaynak eserden ilgili bölümün okunması
13 Hume Kaynak eserden ilgili bölümün okunması
14 Kant Kaynak eserden ilgili bölümün okunması
Kaynaklar
Ders Notu

Ahmet Cevizci. Felsefe Tarihi. İstanbul: Say Yayınları, 2010

Ders Kaynakları

Ahmet Cevizci. Felsefe Tarihi. İstanbul: Say Yayınları, 2010.

Alfred Weber. Felsefe Tarihi. Trc. H. Vehbi Eralp. İstanbul: Sosyal Yayınları, 1998.

Macit Gökberk. Felsefe Tarihi. İstanbul: Remzi Kitapevi,2002.

Celal Türer (Ed.). Felsefe Tarihi. Ankara: Bilay Yayınları, 2019.

Ahmet Arslan. İlkçağ Felsefe Tarihi 1-5. Cilt. İstabul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları, 2011.

Will Buckingham, John Marenbon, vd. Felsefe Kitabı. Trc. Emel Lakşe. İstanbul: Alfa Yayınları, 2017.

Dave Robinson-Judy Groves, Felsefe. Trc. Barış Taşyakan. İstanbul: NTV Yayınları, 2014.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 İlahiyat alanında temel kavramları kavrar, kavramlar arası ilişkilere hâkimdir.
2 Bir yabancı dili kullanarak İlahiyat alanında kuramsal ve uygulamalı bilgileri izler ve ilgili alandaki uzman ve uzman olmayan kişi ve kuruluşlarla bu bilgileri paylaşır. (Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde).
3 Edindiği ilahiyat bilgisinin gerekleri doğrultusunda tutum ve davranışlarıyla topluma örnek olacak davranışlar sergiler. Sosyal ve kültürel hakların evrenselliğini destekler, sosyal adalet bilinci kazanır, tarihi ve kültürel mirasa sahip çıkar.
4 Klasik ve güncel dini meseleleri saptama, tanımlama, eleştirel bir yaklaşımla değerlendirme, yorumlama, formüle etme ve çözme becerisine sahiptir; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçer ve uygular.
5 İlahiyat alanındaki bilgi ve beceriler ile alandaki sorunlara yönelik bilimsel yöntemlerle ortaya konulmuş çözüm önerilerini ilgili kişi ve kurumlarla çeşitli iletişim araçları vasıtasıyla paylaşır. X
6 Dini anlayış ve uygulamaların evrensel ve toplumsal boyuttaki (güvenlik, sağlık, iktisat, çevre, vb.) etkileri ve hukuksal sonuçları hakkında farkındalık sahibidir. X
7 Sorumluluğu altındakilerin öğrenme gereksinimlerini belirler, öğrenme süreçlerini yönetir ve kişisel, mesleki alandaki gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar. X
8 İlahiyat alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitaplarına, uygulama araç-gereçlerine ve bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerine dair sahip olduğu kuramsal ve uygulamalı bilgileri eğitim-öğretim, araştırma ve topluma hizmet alanlarında kullanır. X
9 Değişen hayata ve yeniliğe karşı açık tutuma sahiptir; toplumsal, ekonomik, yasal ve siyasal gelişmelerden haberdardır. X
10 Toplumsal alanda karşılaşılan karmaşık dini meseleleri çözmek için bireysel inisiyatif alarak bağımsız çalışır veya ekip üyesi olarak sorumluluk alır. X
11 İlahiyat alt dalları ve diğer bilim alanları ile ilişki kurarak disiplinler arası araştırma -inceleme, yorum ve analiz yapar. X
12 Alanındaki çeşitli sosyal, kültürel ve sanatsal etkinliklere katılır; yaşam boyu öğrenmeye ve sorgulamaya ilişkin olumlu tutum geliştirir.
13 İlahiyat alanındaki bilgilerin toplanması, analiz edilmesi, yorumlanması, sonuçların duyurulması ve kullanılması aşamalarında toplumsal, kültürel, bilimsel ve ahlakî değerleri gözetir. X
14 İlahiyat alanı için uygun araçları seçer, kullanır, geliştirir ve alanın gerektirdiği bilgi ve bilişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Kısa Sınav 10
2. Kısa Sınav 10
1. Ara Sınav 70
1. Ödev 10
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 3 3
Kısa Sınav 2 3 6
Ödev 1 10 10
Final 1 10 10
Toplam İş Yükü 109
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 4,36
Dersin AKTS Kredisi 4