Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Tefsir I ILA 108 2 4 + 0 4 5
Ön Koşul Dersleri

Yok

Önerilen Seçmeli Dersler

Yok

Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. ALİ KARATAŞ
Dersi Verenler Doç.Dr. EKREM GÜLŞEN, Doç.Dr. BAYRAM DEMİRCİGİL, Dr.Öğr.Üyesi SONER AKSOY,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Kur’ân’ı anlama ve tefsir edebilme kabiliyetinin geliştirilmesi

Dersin İçeriği

Önemli bazı müfessirler ve eserleri; Kur’ân’ın bazı sûre ve ayetlerinin bu tefsirlerden seçilen örnek metinler  ışığında anlaşılması.

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Klasik ve Modern Dönem müfessirlerini ve Kur´ân´a yaklaşımını kavrar. Anlatım, Soru-Cevap,
2 Klasik ve Modern Tefsir kaynaklarının özelliklerini tanır ve örnek metinleri kavrar. Anlatım, Soru-Cevap,
3 Tefsir kaynaklarından farklı konulardaki metinleri çözer. Anlatım, Soru-Cevap,
4 Kur’ân ayetlerini doğru olarak anlayıp yorumlar. Anlatım, Soru-Cevap,
5 Tefsir metinlerini analiz eder. Anlatım, Soru-Cevap,
6 Farklı tefsir ekollerini ve metotlarını kavrar. Anlatım, Soru-Cevap,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Tefsir metotlarından kısaca bahsedip takip edilecek metot ve dersin kaynakları hakkında gerekli bilgilendirme
2 Fâtiha Sûresinin önemi ve tefsiri.
3 Duhâ Sûresinin tefsiri
4 İnşirah ve Tîn Sûrelerinin tefsiri
5 Alak Sûresinin tefsiri
6 Kadr ve Beyyine Sûrelerinin tefsiri
7 Zilzâl Sûresinin tefsiri
8 Âdiyât Sûresinin tefsiri
9 Kâria, Tekâsür ve Asr Sûrelerinin tefsiri.
10 Hümeze, Fil ve Kureyş Sûrelerinin tefsiri
11 Mâûn, Kevser ve Kâfirûn Sûrelerinin tefsiri
12 Nasr, Mesed ve İhlâs Sûrelerinin tefsiri
13 Felâk ve Nâs Sûrelerinin tefsiri
14 Tefsiri yapılan sûrelerin genel bir değerlendirilmesi
Kaynaklar
Ders Notu

Tefsir 1 ve Tefsir 2, Bilay Yayıncılık

Ders Kaynakları

Maturîdî, Te'vîlâtu'l-Kur'an.

Tabersî, Mecmeu'l-Beyân.

Begavî, Meâlimu’t-Tenzîl.

Fahruddîn er-Razî, Mefâtîhul-Gayb.

Kurtubî, el-Camiu li Ahkâmil-Kurân.

Nesefî, Medâriküt-Tenzîl ve Hakâikut-Tevîl.

İbn Kesir, Tefsîru'l-Kur'âni'l-Azîm.

Kâdî Beydavî, Envârut-Tenzîl ve Esrârut Tevîl.

Ebû Hayyân el-Endelûsî, el-Bahru’l-Muhît.

İbn Atiyye, el-Muharrarul-Vecîz.

Suyutî, ed-Dürrü’l-Mensûr fi’t-Tefsîr bi’l-Me’sûr.

İzzet Derveze, Tefsîru’l-Hadîs.

Alûsî, Rûhul-Meânî fî Tefsîril-Kurânil-Azîm ves-Sebil-Mesânî.

Elmalılı Muhammed Hamdi Yazır, Hak Dini Kurân Dili.

Seyyid Kutup, fî Zilalil-Kurân.

Tâhir ibn Âşûr, et-Tahrîr ve’t-Tenvîr.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 İlahiyat alanında temel kavramları kavrar, kavramlar arası ilişkilere hâkimdir. X
2 Bir yabancı dili kullanarak İlahiyat alanında kuramsal ve uygulamalı bilgileri izler ve ilgili alandaki uzman ve uzman olmayan kişi ve kuruluşlarla bu bilgileri paylaşır. (Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde). X
3 Edindiği ilahiyat bilgisinin gerekleri doğrultusunda tutum ve davranışlarıyla topluma örnek olacak davranışlar sergiler. Sosyal ve kültürel hakların evrenselliğini destekler, sosyal adalet bilinci kazanır, tarihi ve kültürel mirasa sahip çıkar. X
4 Klasik ve güncel dini meseleleri saptama, tanımlama, eleştirel bir yaklaşımla değerlendirme, yorumlama, formüle etme ve çözme becerisine sahiptir; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçer ve uygular. X
5 İlahiyat alanındaki bilgi ve beceriler ile alandaki sorunlara yönelik bilimsel yöntemlerle ortaya konulmuş çözüm önerilerini ilgili kişi ve kurumlarla çeşitli iletişim araçları vasıtasıyla paylaşır. X
6 Dini anlayış ve uygulamaların evrensel ve toplumsal boyuttaki (güvenlik, sağlık, iktisat, çevre, vb.) etkileri ve hukuksal sonuçları hakkında farkındalık sahibidir. X
7 Sorumluluğu altındakilerin öğrenme gereksinimlerini belirler, öğrenme süreçlerini yönetir ve kişisel, mesleki alandaki gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar. X
8 İlahiyat alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitaplarına, uygulama araç-gereçlerine ve bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerine dair sahip olduğu kuramsal ve uygulamalı bilgileri eğitim-öğretim, araştırma ve topluma hizmet alanlarında kullanır. X
9 Değişen hayata ve yeniliğe karşı açık tutuma sahiptir; toplumsal, ekonomik, yasal ve siyasal gelişmelerden haberdardır. X
10 Toplumsal alanda karşılaşılan karmaşık dini meseleleri çözmek için bireysel inisiyatif alarak bağımsız çalışır veya ekip üyesi olarak sorumluluk alır. X
11 İlahiyat alt dalları ve diğer bilim alanları ile ilişki kurarak disiplinler arası araştırma -inceleme, yorum ve analiz yapar. X
12 Alanındaki çeşitli sosyal, kültürel ve sanatsal etkinliklere katılır; yaşam boyu öğrenmeye ve sorgulamaya ilişkin olumlu tutum geliştirir.
13 İlahiyat alanındaki bilgilerin toplanması, analiz edilmesi, yorumlanması, sonuçların duyurulması ve kullanılması aşamalarında toplumsal, kültürel, bilimsel ve ahlakî değerleri gözetir. X
14 İlahiyat alanı için uygun araçları seçer, kullanır, geliştirir ve alanın gerektirdiği bilgi ve bilişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 100
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 30
1. Final 70
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 4 64
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 2 2
Final 1 20 20
Toplam İş Yükü 118
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 4,72
Dersin AKTS Kredisi 5