Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Din Sosyolojisi ILA 321 5 2 + 0 2 3
Ön Koşul Dersleri

Yok.

Önerilen Seçmeli Dersler

Yok.

Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. ABDULLAH İNCE
Dersi Verenler Dr.Öğr.Üyesi ABDULMUTTALİP BAYCAR, Doç.Dr. ABDULLAH İNCE, Dr.Öğr.Üyesi AYŞE ELMALI KARAKAYA, Doç.Dr. MUSTAFA GÜNERİGÖK,
Dersin Yardımcıları

Yok.

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Din Sosyolojinin temel kavram ve konularını kavrar.

Dersin İçeriği

Bu derste başlangıcından günümüze din sosyolojinin doğuşu, kurucuları, temel metodolojisi ve temel konuları incelenir.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Din sosyolojisinin tanımını kavrar. Beyin Fırtınası, Anlatım, Soru-Cevap,
2 Bilimler tasnifinde din sosyolojisinin yerini bilir. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
3 Din sosyolojisinin doğduğu şartları kavrar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
4 Din sosyolojinin öncülerini bilir. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar,
5 Din sosyolojisinin kurucularını bilir. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar,
6 Din sosyolojisinin metodolojisini kavrar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
7 Din sosyolojinin diğer bilimlerle olan münasebetlerini kavrar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
8 Din sosyolojisinin temel konularını kavrar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Din sosyolojisi nedir?
2 Din sosyolojisi ne zaman ve nerede doğdu?
3 Din sosyolojinin kurucuları, A. Comteau, E. Durkheim.
4 Din sosyolojinin kurucuları, Max Weber, Joachim Wach.
5 Din sosyolojisinin karakteristik özellikleri.
6 Din sosyolojisinin metodolojisi.
7 Modern ve klasik din sosyolojisi arasındaki farklar.Din sosyolojisinin temel kavramları.
8 Din sosyolojisinin Türkiye´ye girişi.
9 Din sosyolojinin temel kavramları ve temel problemleri.
10 İslam ve din sosyolojisi.
11 Din sosyolojisinin İslami kaynakları.
12 Özel ve genel din sosyolojisi, İslami ya da Budist sosyoloji mümkün mü?
13 Hristiyanlık ve diğer büyük dinler ve din sosyolojisi.
14 Sosyal çözülme ve din, sosyal değişme ve din, sosyal gelişme ve din.
Kaynaklar
Ders Notu

[1] Abdurrahman Kurt, Din Sosyolojisi, Sentez Yayınları.
 

Ders Kaynakları

[1] Abdurrahman Kurt, Din Sosyolojisi, Sentez Yayınları
[2] Mehmet Bayyiğit, Din Sosyolojisi, Plato Yayınları

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 İlahiyat alanında temel kavramları kavrar, kavramlar arası ilişkilere hâkimdir.
2 Bir yabancı dili kullanarak İlahiyat alanında kuramsal ve uygulamalı bilgileri izler ve ilgili alandaki uzman ve uzman olmayan kişi ve kuruluşlarla bu bilgileri paylaşır. (Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde).
3 Edindiği ilahiyat bilgisinin gerekleri doğrultusunda tutum ve davranışlarıyla topluma örnek olacak davranışlar sergiler. Sosyal ve kültürel hakların evrenselliğini destekler, sosyal adalet bilinci kazanır, tarihi ve kültürel mirasa sahip çıkar.
4 Klasik ve güncel dini meseleleri saptama, tanımlama, eleştirel bir yaklaşımla değerlendirme, yorumlama, formüle etme ve çözme becerisine sahiptir; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçer ve uygular.
5 İlahiyat alanındaki bilgi ve beceriler ile alandaki sorunlara yönelik bilimsel yöntemlerle ortaya konulmuş çözüm önerilerini ilgili kişi ve kurumlarla çeşitli iletişim araçları vasıtasıyla paylaşır.
6 Dini anlayış ve uygulamaların evrensel ve toplumsal boyuttaki (güvenlik, sağlık, iktisat, çevre, vb.) etkileri ve hukuksal sonuçları hakkında farkındalık sahibidir.
7 Sorumluluğu altındakilerin öğrenme gereksinimlerini belirler, öğrenme süreçlerini yönetir ve kişisel, mesleki alandaki gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar.
8 İlahiyat alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitaplarına, uygulama araç-gereçlerine ve bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerine dair sahip olduğu kuramsal ve uygulamalı bilgileri eğitim-öğretim, araştırma ve topluma hizmet alanlarında kullanır.
9 Değişen hayata ve yeniliğe karşı açık tutuma sahiptir; toplumsal, ekonomik, yasal ve siyasal gelişmelerden haberdardır. X
10 Toplumsal alanda karşılaşılan karmaşık dini meseleleri çözmek için bireysel inisiyatif alarak bağımsız çalışır veya ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
11 İlahiyat alt dalları ve diğer bilim alanları ile ilişki kurarak disiplinler arası araştırma -inceleme, yorum ve analiz yapar. X
12 Alanındaki çeşitli sosyal, kültürel ve sanatsal etkinliklere katılır; yaşam boyu öğrenmeye ve sorgulamaya ilişkin olumlu tutum geliştirir.
13 İlahiyat alanındaki bilgilerin toplanması, analiz edilmesi, yorumlanması, sonuçların duyurulması ve kullanılması aşamalarında toplumsal, kültürel, bilimsel ve ahlakî değerleri gözetir.
14 İlahiyat alanı için uygun araçları seçer, kullanır, geliştirir ve alanın gerektirdiği bilgi ve bilişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 60
1. Kısa Sınav 10
2. Kısa Sınav 10
1. Performans Görevi (Uygulama) 20
Toplam 100
1. Final 40
1. Yıl İçinin Başarıya 60
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 1 16
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 18 1 18
Ara Sınav 1 2 2
Final 16 2 32
Toplam İş Yükü 68
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 2,72
Dersin AKTS Kredisi 3