Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Kuran Semantiği ILA 318 6 2 + 0 2 3
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. ALİ KARATAŞ
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı Kur´an´ın anahtar terimlerinin analizi üzerinden Kur´an´ın anlam dünyası hakkında öğrenciyi bilgilendirmek.
Dersin İçeriği Bu derste dilbilimin alt alanlarından semantiğin verileri ışığında Kur´anın semantik haritası, anahtar terimleri örnek çalışmalarla anlatılacaktır
Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Genel olarak Semantik, konusu ve gayesini tarif eder Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
2 Kur´an semantiği ifadesini açıklar Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
3 Art zamanlı ve eşzamanlı semantik yöntemini uygular Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
4 Klasik dönem dilbilimcilerin semantik (delalet) kuramını çözümler Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
5 Usülcülerin semantik (delalet) kuramını eleştirebilir Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
6 Kuranın semantik yapısını değerlendirir Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Kuran Semantiği hakkında genel giriş ve kaynakların tanıtım
2 Semiyoloji ve semantik terimleri,
3 Art zamanlı ve Eşzamanlı semantik yöntemi
4 Dilsel bir metin olarak Kur´an: ilahi hitabın tabiatı.
5 Klasik İslami literatürdeki delalet bahisleri ile semantik ilşkisi
6 Dilcilerin semantik (delalet) tasavvurları
7 Usulcülerin semantik (delalet) Tasavvurları
8 Dilcilerle ve Usulcülerin semantik (delalet) Tasavvurlarının mukayesesi
9 Vucuh ve nezair edebiyatı, Mukatil b. Süleyman´ın Kuran semantiği Çalışmaları
10 Ragıb el-İsfehani ve Müfredat isimli semantik çalışması
11 Firuzabadi ve Besair isimli eseri
12 T. Izutsu´nun Kuran semantiği Çalışmaları: Allah ve İnsan isimli eseri
13 Izutsu´nun Dini ve ahlaki terimler isimli çalışması
14 Değerlendirme
Kaynaklar
Ders Notu Izutsu, Toshihiko, Kur´anda Allah ve İnsan, ts., İstanbul: Yeni Ufuklar neşriyat.
Ders Kaynakları Aksan, Doğan, (1998): Her Yönüyle Dil, Ankara:TDK yayınları
Yılmaz, Hasan, (2007):Semantik Analiz Yönteminin Kurana Uygulanması. Bursa: Kurav yayınları
Izutsu, (1991): Kuranda Dini ve Ahlaki Kavramlar. İstanbul: Pınar yayınları.
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 İlahiyat alanında temel kavramları kavrar, kavramlar arası ilişkilere hâkimdir. X
2 Bir yabancı dili kullanarak İlahiyat alanında kuramsal ve uygulamalı bilgileri izler ve ilgili alandaki uzman ve uzman olmayan kişi ve kuruluşlarla bu bilgileri paylaşır. (Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde). X
3 Edindiği ilahiyat bilgisinin gerekleri doğrultusunda tutum ve davranışlarıyla topluma örnek olacak davranışlar sergiler. Sosyal ve kültürel hakların evrenselliğini destekler, sosyal adalet bilinci kazanır, tarihi ve kültürel mirasa sahip çıkar. X
4 Klasik ve güncel dini meseleleri saptama, tanımlama, eleştirel bir yaklaşımla değerlendirme, yorumlama, formüle etme ve çözme becerisine sahiptir; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçer ve uygular. X
5 İlahiyat alanındaki bilgi ve beceriler ile alandaki sorunlara yönelik bilimsel yöntemlerle ortaya konulmuş çözüm önerilerini ilgili kişi ve kurumlarla çeşitli iletişim araçları vasıtasıyla paylaşır. X
6 Dini anlayış ve uygulamaların evrensel ve toplumsal boyuttaki (güvenlik, sağlık, iktisat, çevre, vb.) etkileri ve hukuksal sonuçları hakkında farkındalık sahibidir. X
7 Sorumluluğu altındakilerin öğrenme gereksinimlerini belirler, öğrenme süreçlerini yönetir ve kişisel, mesleki alandaki gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar. X
8 İlahiyat alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitaplarına, uygulama araç-gereçlerine ve bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerine dair sahip olduğu kuramsal ve uygulamalı bilgileri eğitim-öğretim, araştırma ve topluma hizmet alanlarında kullanır. X
9 Değişen hayata ve yeniliğe karşı açık tutuma sahiptir; toplumsal, ekonomik, yasal ve siyasal gelişmelerden haberdardır. X
10 Toplumsal alanda karşılaşılan karmaşık dini meseleleri çözmek için bireysel inisiyatif alarak bağımsız çalışır veya ekip üyesi olarak sorumluluk alır. X
11 İlahiyat alt dalları ve diğer bilim alanları ile ilişki kurarak disiplinler arası araştırma -inceleme, yorum ve analiz yapar. X
12 Alanındaki çeşitli sosyal, kültürel ve sanatsal etkinliklere katılır; yaşam boyu öğrenmeye ve sorgulamaya ilişkin olumlu tutum geliştirir.
13 İlahiyat alanındaki bilgilerin toplanması, analiz edilmesi, yorumlanması, sonuçların duyurulması ve kullanılması aşamalarında toplumsal, kültürel, bilimsel ve ahlakî değerleri gözetir. X
14 İlahiyat alanı için uygun araçları seçer, kullanır, geliştirir ve alanın gerektirdiği bilgi ve bilişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 70
1. Kısa Sınav 10
1. Ödev 10
2. Kısa Sınav 10
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 3 3
Final 1 5 5
Toplam İş Yükü 72
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 2,88
Dersin AKTS Kredisi 3