Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Hukuk Başlangıcı ILA 416 8 2 + 0 2 5
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. SONER DUMAN
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Hukuk ilmini kavramsal ve sistematik düzeyde öğrenciye tanıtmak.

Dersin İçeriği

Bu derste hukuk ilminin temel kavramları işlenecektir.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Hukukun tanımı, konusu, işlevi ve gayesini anlatır Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gezi / Gözlem,
2 Hukukun temel soyut ilkelerle ilişkisini betimler Gezi / Gözlem, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım,
3 Hukukun kaynak ve alanlarını yorumlar Gezi / Gözlem, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım,
4 Genel hukuk sistemlerini karşılaştırır Gezi / Gözlem, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım,
5 Hukukun normatif boyutuna dair problem alanlarını formüle eder Gezi / Gözlem, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım,
6 Hukuk kurallarının düzenleme ve yorumlama mantığını değerlendirir Gezi / Gözlem, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Hukukun tanımı
2 Sosyal Davranış kuralları ve Hukuk
3 Hukuk Bilimi ve Hukukun İşlevi
4 Hukuk Sistemleri
5 Hukuk ve Adalet
6 Hukuk-Ahlak İlişkisi
7 Hukukun Kaynakları
8 Vize
9 Hukukun kollara ayrılması
10 Kamu Hukuku-Özel hukuk ayrımı
11 Uygulama Yönünden Hukuk Kuralları
12 Hukuk ve Yorum Yöntemleri
13 Hukuk Mantığı
14 Hukuk ve Kanunlaştırma
Kaynaklar
Ders Notu

Necip Bilge, Hukuk Başlangıcı, İstanbul 2005

Ders Kaynakları

1. Abdullah Dinçkol, Hukuka Giriş, İstanbul 2007.
2. M. Akif Aydın, Türk Hukuk Tarihi, İstanbul 2004.
3. Kemal Gözler, Hukuka Giriş, Bursa 1998.
4. Vecdi Aral, Toplum ve Adaletli Yaşam, İstanbul 1988

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 İlahiyat alanında temel kavramları kavrar, kavramlar arası ilişkilere hâkimdir.
2 Bir yabancı dili kullanarak İlahiyat alanında kuramsal ve uygulamalı bilgileri izler ve ilgili alandaki uzman ve uzman olmayan kişi ve kuruluşlarla bu bilgileri paylaşır. (Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde).
3 Edindiği ilahiyat bilgisinin gerekleri doğrultusunda tutum ve davranışlarıyla topluma örnek olacak davranışlar sergiler. Sosyal ve kültürel hakların evrenselliğini destekler, sosyal adalet bilinci kazanır, tarihi ve kültürel mirasa sahip çıkar.
4 Klasik ve güncel dini meseleleri saptama, tanımlama, eleştirel bir yaklaşımla değerlendirme, yorumlama, formüle etme ve çözme becerisine sahiptir; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçer ve uygular. X
5 İlahiyat alanındaki bilgi ve beceriler ile alandaki sorunlara yönelik bilimsel yöntemlerle ortaya konulmuş çözüm önerilerini ilgili kişi ve kurumlarla çeşitli iletişim araçları vasıtasıyla paylaşır.
6 Dini anlayış ve uygulamaların evrensel ve toplumsal boyuttaki (güvenlik, sağlık, iktisat, çevre, vb.) etkileri ve hukuksal sonuçları hakkında farkındalık sahibidir.
7 Sorumluluğu altındakilerin öğrenme gereksinimlerini belirler, öğrenme süreçlerini yönetir ve kişisel, mesleki alandaki gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar.
8 İlahiyat alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitaplarına, uygulama araç-gereçlerine ve bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerine dair sahip olduğu kuramsal ve uygulamalı bilgileri eğitim-öğretim, araştırma ve topluma hizmet alanlarında kullanır.
9 Değişen hayata ve yeniliğe karşı açık tutuma sahiptir; toplumsal, ekonomik, yasal ve siyasal gelişmelerden haberdardır.
10 Toplumsal alanda karşılaşılan karmaşık dini meseleleri çözmek için bireysel inisiyatif alarak bağımsız çalışır veya ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
11 İlahiyat alt dalları ve diğer bilim alanları ile ilişki kurarak disiplinler arası araştırma -inceleme, yorum ve analiz yapar.
12 Alanındaki çeşitli sosyal, kültürel ve sanatsal etkinliklere katılır; yaşam boyu öğrenmeye ve sorgulamaya ilişkin olumlu tutum geliştirir.
13 İlahiyat alanındaki bilgilerin toplanması, analiz edilmesi, yorumlanması, sonuçların duyurulması ve kullanılması aşamalarında toplumsal, kültürel, bilimsel ve ahlakî değerleri gözetir.
14 İlahiyat alanı için uygun araçları seçer, kullanır, geliştirir ve alanın gerektirdiği bilgi ve bilişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 60
1. Kısa Sınav 10
1. Ödev 20
2. Kısa Sınav 10
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 4 64
Ara Sınav 1 3 3
Kısa Sınav 2 4 8
Ödev 1 3 3
Final 1 3 3
Toplam İş Yükü 113
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 4,52
Dersin AKTS Kredisi 5