Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Günümüz Hadis Problemleri ILA 456 8 2 + 0 2 5
Ön Koşul Dersleri

Yok

Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. ERDİNÇ AHATLI
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları

Prof. Dr. Abdullah AYDINLI, Prof. Dr. Erdinç AHATLI, Doç. Dr. Hayati YILMAZ, Dr. Öğr. Üyesi Şule Yüksel UYSAL

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Günümüzde hadis ilmi, hadis tarihi ve hadis usulü ile ilgili olarak tartışma konusu olan problemlerin tespit ve çözümleri konusunda öğrenciyi kanaat sahibi kılmak.

Dersin İçeriği

Bu derste hadis ve sünnetin tanımı, dindeki yeri ve önemi, geçmişten günümüze hadis karşıtlığı, hadise yöneltilen tenkitler ve cevapları, günümüzde tartışma konusu olan hadisle ilgili problemler ele alınıp tartışılmakta ve çözümler üzerinde durulmaktadır.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Günümüzde hadis ve sünnet kavramları konusunda ortaya çıkan yeni tanım ve yaklaşımları analiz eder. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
2 Sünnetin günümüz için anlamı, önemi ve değeri konusunda temel bilgi ve yaklaşımları değerlendirir. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
3 Sünnete yöneltilen itirazlar ve tenkitleri tahlil eder. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
4 Çağımızda ortaya çıkan sünnete yönelik farklı yaklaşımları tanır. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
5 Oryantalisterin ve modernistlerin sünnet hakkındaki yaklaşımlarını değerlendirir. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
6 Modern dönem metin tenkit esaslarıyla hadis tenkit metotlarını karşılaştırır. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Sünnet ve Hadisin Mahiyeti.
2 Sünnetin Kaynağı
3 Sünnetin Önemi ve Bağlayıcılığı
4 Sünnetin Bilgi Değeri
5 Sünnetin Etkisi ve Günümüz İçin Anlamı
6 Sünnet Karşıtlığının Tarihçesi ve Yöneltilen İtirazlar
7 Sünnete Yöneltilen İtirazlara Cevaplar
8 Ara Sınav
9 Sünnete Yöneltilen İtirazlar Hakkında Genel Değerlendirmeler
10 Hadis Külliyatına Yöneltilen Tenkitler
11 Sahabeye Yöneltilen Tenkitler
12 Hadisin Nakline Yönelik Eleştiriler: Mana Rivayeti
13 Hadisin Nakline Yönelik Eleştiriler: Sened Tenkidi
14 Hadisin Nakline Yönelik Eleştiriler: Metin Tenkidi
Kaynaklar
Ders Notu

Aydınlı, Abdullah, Günümüz Hadis Problemleri, Adapazarı.

Ders Kaynakları

[1] el-Kardavi, Yusuf, Sünneti Anlamada Yöntem, trc. Bünyamin Erul, Kayseri 1993 (Rey Yayıncılık).
[2] Kırbaşoğlu, M. Hayri, İslam Düşüncesinde Sünnet, Ankara 1993 (Fecr Yayınevi).
[3] Brown, Daniel, İslam Düşüncesinde Sünneti Yeniden Düşünmek, trc. Sabri Kızılkaya-Salih Özer, Ankara 2002 (Ankara Okulu).
[4] Aydınlı, Abdullah, Hadiste Tespit Yöntemi, İstanbul 2003 (Kitabevi)
[5] Osmani, M. Taki, Sünnetin Değeri ve Bağlayıcılığı, trc. Mehmet Özşenel, İzmir 2007 (Işık Akademi Yayınları).
[6] Erdoğan, Mehmet, Vahiy-Akıl Dengesi Açısından Sünnet, İstanbul 2001 (İFAV Yayınları).
[7] Polat, Salahattin, Hadis Araştırmaları, İstanbul 1997 (İnsan Yayınları).

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 İlahiyat alanında temel kavramları kavrar, kavramlar arası ilişkilere hâkimdir. X
2 Bir yabancı dili kullanarak İlahiyat alanında kuramsal ve uygulamalı bilgileri izler ve ilgili alandaki uzman ve uzman olmayan kişi ve kuruluşlarla bu bilgileri paylaşır. (Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde). X
3 Edindiği ilahiyat bilgisinin gerekleri doğrultusunda tutum ve davranışlarıyla topluma örnek olacak davranışlar sergiler. Sosyal ve kültürel hakların evrenselliğini destekler, sosyal adalet bilinci kazanır, tarihi ve kültürel mirasa sahip çıkar. X
4 Klasik ve güncel dini meseleleri saptama, tanımlama, eleştirel bir yaklaşımla değerlendirme, yorumlama, formüle etme ve çözme becerisine sahiptir; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçer ve uygular. X
5 İlahiyat alanındaki bilgi ve beceriler ile alandaki sorunlara yönelik bilimsel yöntemlerle ortaya konulmuş çözüm önerilerini ilgili kişi ve kurumlarla çeşitli iletişim araçları vasıtasıyla paylaşır. X
6 Dini anlayış ve uygulamaların evrensel ve toplumsal boyuttaki (güvenlik, sağlık, iktisat, çevre, vb.) etkileri ve hukuksal sonuçları hakkında farkındalık sahibidir. X
7 Sorumluluğu altındakilerin öğrenme gereksinimlerini belirler, öğrenme süreçlerini yönetir ve kişisel, mesleki alandaki gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar. X
8 İlahiyat alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitaplarına, uygulama araç-gereçlerine ve bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerine dair sahip olduğu kuramsal ve uygulamalı bilgileri eğitim-öğretim, araştırma ve topluma hizmet alanlarında kullanır. X
9 Değişen hayata ve yeniliğe karşı açık tutuma sahiptir; toplumsal, ekonomik, yasal ve siyasal gelişmelerden haberdardır. X
10 Toplumsal alanda karşılaşılan karmaşık dini meseleleri çözmek için bireysel inisiyatif alarak bağımsız çalışır veya ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
11 İlahiyat alt dalları ve diğer bilim alanları ile ilişki kurarak disiplinler arası araştırma -inceleme, yorum ve analiz yapar. X
12 Alanındaki çeşitli sosyal, kültürel ve sanatsal etkinliklere katılır; yaşam boyu öğrenmeye ve sorgulamaya ilişkin olumlu tutum geliştirir.
13 İlahiyat alanındaki bilgilerin toplanması, analiz edilmesi, yorumlanması, sonuçların duyurulması ve kullanılması aşamalarında toplumsal, kültürel, bilimsel ve ahlakî değerleri gözetir. X
14 İlahiyat alanı için uygun araçları seçer, kullanır, geliştirir ve alanın gerektirdiği bilgi ve bilişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 70
1. Kısa Sınav 5
2. Kısa Sınav 5
1. Ödev 20
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 10 10
Kısa Sınav 2 5 10
Ödev 1 10 10
Final 1 15 15
Toplam İş Yükü 125
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5
Dersin AKTS Kredisi 5