Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
İslam Dünyası Sosyoloji Araştırmaları ILA 347 5 2 + 0 2 3
Ön Koşul Dersleri

Yok

Önerilen Seçmeli Dersler

yok

Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. ABDULLAH İNCE
Dersi Verenler Dr.Öğr.Üyesi AYŞE ELMALI KARAKAYA,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

İslam dünyasını sosyolojik açıdan tahlil etmek.

Dersin İçeriği

Bu derste İslam dünyası tarihi, sosyal, kültürel, ekonomik, eğitim vb. açılardan tanımlanıp, sosyolojik açıdan tahlil edilmektedir.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 İslam dünyasını sosyolojik açıdan tanımlamayı öğrenir. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar,
2 İslam dünyasının sosyal önemini kavrar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar,
3 İslam dünyasının kültürel önemini kavrar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar,
4 İslam ülkelerinin tarihi önemini öğrenir. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar,
5 İslam dünyasının coğrafi önemini kavrar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar,
6 İslam dünyasının ekonomik önemini kavrar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar,
7 İslam dünyasının demografik önemini kavrar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar,
8 Türkiye ve İslam dünyası ilişkilerini öğrenir. Anlatım, Soru-Cevap, Deney ve Laboratuvar,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 İslam dünyası nedir?
2 İslam ülkeleri arasındaki ilişkiler.
3 İslam ülkeleri arasındaki ilişkiler.
4 Tarihi bağlar.
5 Kültürel bağlar.
6 Ekonomik bağlar.
7 İslam ülkeleri hükümet şekilleri ve onların politikaları;İslam ülkeleri arasındaki temel ilişkiler.
8 İslam İşbirliği Teşkilatı
9 Nüfus ve eğitim politikalarının sosyolojik tahlili.
10 İslam ülkeleri arasında ekonomik ve kültürel örgütler.
11 Sosyolojik açıdan bazı İslam ülkeleri: Afganistan, Pakistan, İran, Irak, Ürdün, Suudi Arabistan.
12 Sosyolojik açıdan bazı İslam ülkeleri: Cezayir, Mısır, Tunus, Libya,
13 Sosyolojik açıdan bazı İslam ülkeleri: Malezya, Endonezya.
14 Sosyolojik açıdan bazı İslam ülkeleri: Kazakistan, Türkistan, Azarbeycan.
Kaynaklar
Ders Notu

[1] Lapidus, I.M. (1996) Modernizme Geçiş Sürecinde İslam Dünyası, Çev.,İ.S.Üstün, İstanbul: M.Ü. İlahiyat Fakültesi Yayınları.

Ders Kaynakları

[1] Lapidus, I.M. (1996) Modernizme Geçiş Sürecinde İslam Dünyası, Çev.,İ.S.Üstün, İstanbul: M.Ü. İlahiyat Fakültesi Yayınları.
[2] Turan, Ö. (2003) Medeniyetlerin Çatıştığı Nokta Ortadoğu, İstanbul: Yenişafak Yayınları

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 İlahiyat alanında temel kavramları kavrar, kavramlar arası ilişkilere hâkimdir.
2 Bir yabancı dili kullanarak İlahiyat alanında kuramsal ve uygulamalı bilgileri izler ve ilgili alandaki uzman ve uzman olmayan kişi ve kuruluşlarla bu bilgileri paylaşır. (Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde).
3 Edindiği ilahiyat bilgisinin gerekleri doğrultusunda tutum ve davranışlarıyla topluma örnek olacak davranışlar sergiler. Sosyal ve kültürel hakların evrenselliğini destekler, sosyal adalet bilinci kazanır, tarihi ve kültürel mirasa sahip çıkar.
4 Klasik ve güncel dini meseleleri saptama, tanımlama, eleştirel bir yaklaşımla değerlendirme, yorumlama, formüle etme ve çözme becerisine sahiptir; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçer ve uygular.
5 İlahiyat alanındaki bilgi ve beceriler ile alandaki sorunlara yönelik bilimsel yöntemlerle ortaya konulmuş çözüm önerilerini ilgili kişi ve kurumlarla çeşitli iletişim araçları vasıtasıyla paylaşır.
6 Dini anlayış ve uygulamaların evrensel ve toplumsal boyuttaki (güvenlik, sağlık, iktisat, çevre, vb.) etkileri ve hukuksal sonuçları hakkında farkındalık sahibidir.
7 Sorumluluğu altındakilerin öğrenme gereksinimlerini belirler, öğrenme süreçlerini yönetir ve kişisel, mesleki alandaki gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar.
8 İlahiyat alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitaplarına, uygulama araç-gereçlerine ve bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerine dair sahip olduğu kuramsal ve uygulamalı bilgileri eğitim-öğretim, araştırma ve topluma hizmet alanlarında kullanır.
9 Değişen hayata ve yeniliğe karşı açık tutuma sahiptir; toplumsal, ekonomik, yasal ve siyasal gelişmelerden haberdardır.
10 Toplumsal alanda karşılaşılan karmaşık dini meseleleri çözmek için bireysel inisiyatif alarak bağımsız çalışır veya ekip üyesi olarak sorumluluk alır. X
11 İlahiyat alt dalları ve diğer bilim alanları ile ilişki kurarak disiplinler arası araştırma -inceleme, yorum ve analiz yapar. X
12 Alanındaki çeşitli sosyal, kültürel ve sanatsal etkinliklere katılır; yaşam boyu öğrenmeye ve sorgulamaya ilişkin olumlu tutum geliştirir.
13 İlahiyat alanındaki bilgilerin toplanması, analiz edilmesi, yorumlanması, sonuçların duyurulması ve kullanılması aşamalarında toplumsal, kültürel, bilimsel ve ahlakî değerleri gözetir. X
14 İlahiyat alanı için uygun araçları seçer, kullanır, geliştirir ve alanın gerektirdiği bilgi ve bilişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 80
1. Kısa Sınav 5
1. Sözlü Sınav 10
2. Kısa Sınav 5
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 1 16
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 2 2
Final 1 5 5
Toplam İş Yükü 71
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 2,84
Dersin AKTS Kredisi 3