Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Fıkhın Genel İlkeleri ILA 359 5 2 + 0 2 3
Ön Koşul Dersleri

Yok.

Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. AHMET NUMAN ÜNVER
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları

Arş. Gör. Muhammet Ali Acar, Arş. Gör. Muhammet Salih Aslan

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Fıkhın genel ilkelerini tanıma ve uygulama örneklerini görme.

Dersin İçeriği

Mecelle-i Ahkam-i Adliyede yer alan 99 genel ilke tanıtılacak, ilkelerin tatbikatına dair örnekler sunulacak ve her bir ilkeye dair istisnalar ortaya konulacaktır.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Fıkıh genel ilkelerini tanır. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gezi / Gözlem,
2 Genel ilkeler doğrultusunda günümüzde ortaya çıkan meselelere dair çözümler üretir. Gezi / Gözlem, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım,
3 Fıkıh nosyonunu geliştirir. Gezi / Gözlem, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım,
4 Farklı hukuk sistemlerine ait genel ilkelerle mukayeseler yapar. Gezi / Gözlem, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım,
5 Genel ilkelerin istisnalarını tanır. Gezi / Gözlem, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım,
6 Gene ilkelerin elde edildiği kaynakları gösterir. Gezi / Gözlem, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Genel ilkelerin fıkıhtaki yeri ve önemi
2 Genel İlke Kavramının Gelişim Süreci
3 Genel İlke Kavramı İle İlişkili Kavramlar
4 Genel İlke İle Külli Kaide ve Fıkıh Nazariyesi İlişkisi
5 Genel İlkelerin Tasnifi
6 Kaynağı Bakımından Genel İlkeler
7 Genel İlkelerin Mahiyeti ve Hukukî Değeri I
8 Genel İlkelerin Mahiyeti ve Hukukî Değeri II
9 Hükümlerin Tefsiri ve Tatbiki Bakımından Genel İlkeler
10 Genel İlkeleri Konu Alan Temel Kaynaklar
11 İbadetlerle İlgili Genel İlkeler
12 Borçlar Hukukunun Genel İlkeleri
13 Sorumluluk Hukukunun Genel İlkeleri
14 Ceza Hukukunun Genel İlkeleri
Kaynaklar
Ders Notu

Mustafa Yıldırım, Mecellenin Küllî Kaideleri

Ders Kaynakları

Mustafa Baktır, İslâm Hukukunda Külli Kaideler
İbn Nüceym, el-Eşbâh Ven-Nezâir
Ahmed Ziya Efendi, İslam Hukukunun Genel İlkeleri
Ahmet ez-Zerkâ Şerhu Kavâidil-Fıkhıyye

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 İlahiyat alanında temel kavramları kavrar, kavramlar arası ilişkilere hâkimdir. X
2 Bir yabancı dili kullanarak İlahiyat alanında kuramsal ve uygulamalı bilgileri izler ve ilgili alandaki uzman ve uzman olmayan kişi ve kuruluşlarla bu bilgileri paylaşır. (Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde). X
3 Edindiği ilahiyat bilgisinin gerekleri doğrultusunda tutum ve davranışlarıyla topluma örnek olacak davranışlar sergiler. Sosyal ve kültürel hakların evrenselliğini destekler, sosyal adalet bilinci kazanır, tarihi ve kültürel mirasa sahip çıkar. X
4 Klasik ve güncel dini meseleleri saptama, tanımlama, eleştirel bir yaklaşımla değerlendirme, yorumlama, formüle etme ve çözme becerisine sahiptir; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçer ve uygular. X
5 İlahiyat alanındaki bilgi ve beceriler ile alandaki sorunlara yönelik bilimsel yöntemlerle ortaya konulmuş çözüm önerilerini ilgili kişi ve kurumlarla çeşitli iletişim araçları vasıtasıyla paylaşır. X
6 Dini anlayış ve uygulamaların evrensel ve toplumsal boyuttaki (güvenlik, sağlık, iktisat, çevre, vb.) etkileri ve hukuksal sonuçları hakkında farkındalık sahibidir. X
7 Sorumluluğu altındakilerin öğrenme gereksinimlerini belirler, öğrenme süreçlerini yönetir ve kişisel, mesleki alandaki gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar.
8 İlahiyat alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitaplarına, uygulama araç-gereçlerine ve bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerine dair sahip olduğu kuramsal ve uygulamalı bilgileri eğitim-öğretim, araştırma ve topluma hizmet alanlarında kullanır. X
9 Değişen hayata ve yeniliğe karşı açık tutuma sahiptir; toplumsal, ekonomik, yasal ve siyasal gelişmelerden haberdardır.
10 Toplumsal alanda karşılaşılan karmaşık dini meseleleri çözmek için bireysel inisiyatif alarak bağımsız çalışır veya ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
11 İlahiyat alt dalları ve diğer bilim alanları ile ilişki kurarak disiplinler arası araştırma -inceleme, yorum ve analiz yapar. X
12 Alanındaki çeşitli sosyal, kültürel ve sanatsal etkinliklere katılır; yaşam boyu öğrenmeye ve sorgulamaya ilişkin olumlu tutum geliştirir.
13 İlahiyat alanındaki bilgilerin toplanması, analiz edilmesi, yorumlanması, sonuçların duyurulması ve kullanılması aşamalarında toplumsal, kültürel, bilimsel ve ahlakî değerleri gözetir. X
14 İlahiyat alanı için uygun araçları seçer, kullanır, geliştirir ve alanın gerektirdiği bilgi ve bilişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 50
1. Kısa Sınav 15
1. Ödev 20
1. Sözlü Sınav 15
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 3 3
Kısa Sınav 1 2 2
Ödev 1 2 2
Sözlü Sınav 1 2 2
Final 1 4 4
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Toplam İş Yükü 77
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 3,08
Dersin AKTS Kredisi 3