Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Tasavvuf Edebiyatı ILA 451 7 2 + 0 2 5
Ön Koşul Dersleri

-

Önerilen Seçmeli Dersler

Divan Edebiyatı

Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. KENAN MERMER
Dersi Verenler Doç.Dr. KENAN MERMER,
Dersin Yardımcıları

-

Dersin Kategorisi Alanına Uygun Temel Öğretim
Dersin Amacı

Tasavvuf Edebiyatının mahiyetini, muhtevasını ve nazım türlerini kavratmak

Dersin İçeriği

Tasavvuf Edebiyatının manası, muhtevası ve bu sahadaki farklı nazım türleri

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Tasavvuf Edebiyatının kavramsal içeriğini bilir. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
2 Tasavvuf Edebiyatında Kurân ve Hadisin rolünü kavrar. Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma,
3 Tasavvuf Edebiyatındaki Vahdet-i Vücûd ve Vahdet-i Şühûd anlayışlarını analiz eder. Beyin Fırtınası, Tartışma, Bireysel Çalışma, Rol Oynama,
4 Tasavvuf Edebiyatında Allah hakkında yazılan nazım türlerini öğrenir. Anlatım, Soru-Cevap, Deney ve Laboratuvar,
5 Tasavvuf Edebiyatında peygamberler hakkında yazılan nazım türlerini öğrenir. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma,
6 Tasavvuf Edebiyatında din ve tasavvuf büyükleri hakkında yazılan nazım türlerini öğrenir. Anlatım, Deney ve Laboratuvar,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Tasavvuf Edebiyatının kavramsal içeriği
2 Tasavvuf Edebiyatı Muhtevasında Kuran ve Hadisin Rolü
3 Tasavvuf Edebiyatında Vahdet-i Vücûd Anlayışı
4 Tasavvuf Edebiyatındaki Vahdet-i Şühûd Anlayışı
5 Tasavvuf Edebiyatında Allah Hakkında Yazılan Nazım Türleri (Tevhîd, Münacat, Esmâ-i Hüsna, Elif-nâme)
6 Tasavvuf Edebiyatında Peygamberler Hakkında Yazılan Türler (Nat, Gevher-nâme, Dolab-nâme, Esmâ-i Nebî, Mucizât-ı Nebî)
7 Tasavvuf Edebiyatında Peygamberler Hakkında Yazılan Nazım Türleri (Sîretün-Nebî, Hicret-nâme, Mevlid, Hilye, Kırk Hadis)
8 Din ve Tasavvuf Yolunun Büyükleri Hakkında Yazılan Nazım Türleri (Menâkıb-nâme, Velâyet-nâme, Medhiye)
9 Din ve Tasavvuf Yolunun Büyükleri Hakkında Yazılan Nazım Türleri (Mersiye, Maktel-i Hüseyin, Düvâz-nâme)
10 Dinî ve Tasavvufî Düşüncelerle İlgili Yazılan Nazım Türleri (Vücûd-nâme, İbret-nâme, Besmele-nâme, Kâbe-nâme, Tac-nâme)
11 Dinî ve Tasavvufî Düşüncelerle İlgili Yazılan Türler (Fütüvvet-nâme, Gazavât-nâme, Tenbîh-nâme, İstimdâd-nâme)
12 Dinî ve Tasavvufî Düşüncelerle İlgili Yazılan Nazım Türleri (Salât-nâme, Ramazân-nâme, Minber-nâme, İstihrâc-nâme, Kıyâmet-nâme)
13 Tasavvuf Edebiyatında Şathiye
14 Yûnus Emrenin Çıktım erik dalına şathiyesinin tasavvufî şerhleri
Kaynaklar
Ders Notu

-

Ders Kaynakları

1. Ömür CEYLAN, Tasavvufî Şiir Şerhleri, Kapı Yayınları, İstanbul, 2007.
2. Abdurrahman GÜZEL, Dinî-Tasavvufî Türk Edebiyatı, Akçağ Yayınları, Ankara, 2004.
3. Mustafa KARA, Tasavvuf ve Tarikatlar Tarihi, Dergâh Yayınları, İstanbul, 1999.
4. M. Erol KILIÇ, Sufî ve Şiir (Osmanlı Tasavvuf Şiirinin Poetikası), İnsan Yayınları, İstanbul, 2000.
5. Ethem CEBECİOĞLU, Tasavvuf Terimleri ve Deyimleri Sözlüğü, Ağaç Kitabevi Yayınları, İstanbul, 2009.
 

Hafta Dokümanlar Açıklama Boyut
10 Yûnus'ta Vahdet Lisanı yahut Ben Dili uluslararası kitap bölümü 0 MB
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 İlahiyat alanında temel kavramları kavrar, kavramlar arası ilişkilere hâkimdir.
2 Bir yabancı dili kullanarak İlahiyat alanında kuramsal ve uygulamalı bilgileri izler ve ilgili alandaki uzman ve uzman olmayan kişi ve kuruluşlarla bu bilgileri paylaşır. (Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde).
3 Edindiği ilahiyat bilgisinin gerekleri doğrultusunda tutum ve davranışlarıyla topluma örnek olacak davranışlar sergiler. Sosyal ve kültürel hakların evrenselliğini destekler, sosyal adalet bilinci kazanır, tarihi ve kültürel mirasa sahip çıkar. X
4 Klasik ve güncel dini meseleleri saptama, tanımlama, eleştirel bir yaklaşımla değerlendirme, yorumlama, formüle etme ve çözme becerisine sahiptir; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçer ve uygular.
5 İlahiyat alanındaki bilgi ve beceriler ile alandaki sorunlara yönelik bilimsel yöntemlerle ortaya konulmuş çözüm önerilerini ilgili kişi ve kurumlarla çeşitli iletişim araçları vasıtasıyla paylaşır. X
6 Dini anlayış ve uygulamaların evrensel ve toplumsal boyuttaki (güvenlik, sağlık, iktisat, çevre, vb.) etkileri ve hukuksal sonuçları hakkında farkındalık sahibidir.
7 Sorumluluğu altındakilerin öğrenme gereksinimlerini belirler, öğrenme süreçlerini yönetir ve kişisel, mesleki alandaki gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar.
8 İlahiyat alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitaplarına, uygulama araç-gereçlerine ve bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerine dair sahip olduğu kuramsal ve uygulamalı bilgileri eğitim-öğretim, araştırma ve topluma hizmet alanlarında kullanır.
9 Değişen hayata ve yeniliğe karşı açık tutuma sahiptir; toplumsal, ekonomik, yasal ve siyasal gelişmelerden haberdardır.
10 Toplumsal alanda karşılaşılan karmaşık dini meseleleri çözmek için bireysel inisiyatif alarak bağımsız çalışır veya ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
11 İlahiyat alt dalları ve diğer bilim alanları ile ilişki kurarak disiplinler arası araştırma -inceleme, yorum ve analiz yapar. X
12 Alanındaki çeşitli sosyal, kültürel ve sanatsal etkinliklere katılır; yaşam boyu öğrenmeye ve sorgulamaya ilişkin olumlu tutum geliştirir. X
13 İlahiyat alanındaki bilgilerin toplanması, analiz edilmesi, yorumlanması, sonuçların duyurulması ve kullanılması aşamalarında toplumsal, kültürel, bilimsel ve ahlakî değerleri gözetir.
14 İlahiyat alanı için uygun araçları seçer, kullanır, geliştirir ve alanın gerektirdiği bilgi ve bilişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 60
1. Kısa Sınav 20
1. Ödev 10
2. Ödev 10
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 40
1. Final 60
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 13 13
Final 1 16 16
Toplam İş Yükü 125
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5
Dersin AKTS Kredisi 5