Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Hz. Peygamber’İn Şemâili ILA 445 7 2 + 0 2 5
Ön Koşul Dersleri

Yok

Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. HAYATİ YILMAZ
Dersi Verenler Prof.Dr. HAYATİ YILMAZ,
Dersin Yardımcıları

Prof. Dr. Hayati YILMAZ, Prof. Dr. Erdinç AHATLI

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Hz. Peygamberin fizik ve ahlakî özellikleriyle yakından tanınmasını sağlamak

Dersin İçeriği

Bu derste Hz. Peygamberin fizik ve ahlakî özelliklerini ele alan eserlerden hareketle konuyla ilgili rivayetler okunmakta, değerlendirilmekte ve yorumlanmaktadır.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Hz. Peygamberin insan ilişkilerindeki davranış modellerini kavrar Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
2 Hz. Peygamberin fizik özelliklerini tanır Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
3 Hz. Peygamberin ahlak özelliklerini tanır Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
4 Hz. Peygamberin beşerî yönünü kavrar Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
5 Hz. Peygamberi kişilik gelişimi açısından analiz eder Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
6 İslam ahlak değerlerinin oluşumunda Hz. Peygamberin rolünü kavrar Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Hz. Peygamber İle İlgili İlim Dalları: Delâil, Alâmât, Mucizât, Hasâis, Şemâil, Şevâhid
2 Fizik Özellikleri: Hilyesi, Nübüvvet Mührü, Saç ve Sakalı, Göz Sürmesi
3 Giyim Tarzı
4 Eşyaları: Ayakkabıları, Yüzükleri, Kılıçları, Zırhları, Sarıkları, İzarları
5 Davranış Biçimleri: Yürümesi, Oturması, Yaslanması
6 Yeme-İçme Tarzı: Ekmek, Katık, El Yıkama, Yemek Duaları, Meyveler, İçecekler, Kâseler, Güzel Koku Sürünme
7 Konuşması, Gülmesi, Şakaları, Şiire Bakışı
8 Gece Hayatı: Hanımlarıyla Sohbeti, Uykusu, Yatak Takımı
9 İbadet Hayatı, Kuşluk Namazı, Evdeki Namazı
10 Oruçları, Kuran Okuması
11 Hüznün-Nebî: Üzülmesi, Ağlaması
12 Ahlakı, Tevazuu, Hayası
13 Geçim Tarzı, İsimleri, Yaşı, Vefatı, Mirası, Rüyada Görme
14 Hz. Peygambere Saygısızlığın Dini Hükmü
Kaynaklar
Ders Notu

Tirmizi, Şemâilü'n-Nebi

Ders Kaynakları

1. Yardım, Ali, "Şemâil Nevinin Doğuşu ve Tirmizi´nin Kitâbuş-Şemâili", Dokuz Eylül Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 1983, sayı: 1, s. 349-410
2. İbrahim Bayraktar, Hz. Peygamber´in Şemaili, İstanbul 1990
3. Atik, Hikmet, "Hilyelere Göre Hz. Peygamberin İnsanlara Davranışı", Harran Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 2007, cilt: XII, sayı: 17, s. 271-283
4. Yardım, Ali, "Hazreti Peygamberi Anlatan İlim Dalları ve Şemail Nev´i", Diyanet İlmi Dergi [Diyanet Dergisi], 1989, cilt: XXV, sayı: 4, Özel Sayı, s. 213-220
5. Kadı İyaz, Şifâ
6. Hayati YILMAZ, Hadis Rivayetine Katkıları Bağlamında Hz. Muhammedin Aile ve Akraba Atlası, (2.Baskı) İstanbul 2012

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 İlahiyat alanında temel kavramları kavrar, kavramlar arası ilişkilere hâkimdir.
2 Bir yabancı dili kullanarak İlahiyat alanında kuramsal ve uygulamalı bilgileri izler ve ilgili alandaki uzman ve uzman olmayan kişi ve kuruluşlarla bu bilgileri paylaşır. (Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde). X
3 Edindiği ilahiyat bilgisinin gerekleri doğrultusunda tutum ve davranışlarıyla topluma örnek olacak davranışlar sergiler. Sosyal ve kültürel hakların evrenselliğini destekler, sosyal adalet bilinci kazanır, tarihi ve kültürel mirasa sahip çıkar. X
4 Klasik ve güncel dini meseleleri saptama, tanımlama, eleştirel bir yaklaşımla değerlendirme, yorumlama, formüle etme ve çözme becerisine sahiptir; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçer ve uygular.
5 İlahiyat alanındaki bilgi ve beceriler ile alandaki sorunlara yönelik bilimsel yöntemlerle ortaya konulmuş çözüm önerilerini ilgili kişi ve kurumlarla çeşitli iletişim araçları vasıtasıyla paylaşır.
6 Dini anlayış ve uygulamaların evrensel ve toplumsal boyuttaki (güvenlik, sağlık, iktisat, çevre, vb.) etkileri ve hukuksal sonuçları hakkında farkındalık sahibidir.
7 Sorumluluğu altındakilerin öğrenme gereksinimlerini belirler, öğrenme süreçlerini yönetir ve kişisel, mesleki alandaki gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar.
8 İlahiyat alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitaplarına, uygulama araç-gereçlerine ve bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerine dair sahip olduğu kuramsal ve uygulamalı bilgileri eğitim-öğretim, araştırma ve topluma hizmet alanlarında kullanır.
9 Değişen hayata ve yeniliğe karşı açık tutuma sahiptir; toplumsal, ekonomik, yasal ve siyasal gelişmelerden haberdardır.
10 Toplumsal alanda karşılaşılan karmaşık dini meseleleri çözmek için bireysel inisiyatif alarak bağımsız çalışır veya ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
11 İlahiyat alt dalları ve diğer bilim alanları ile ilişki kurarak disiplinler arası araştırma -inceleme, yorum ve analiz yapar.
12 Alanındaki çeşitli sosyal, kültürel ve sanatsal etkinliklere katılır; yaşam boyu öğrenmeye ve sorgulamaya ilişkin olumlu tutum geliştirir.
13 İlahiyat alanındaki bilgilerin toplanması, analiz edilmesi, yorumlanması, sonuçların duyurulması ve kullanılması aşamalarında toplumsal, kültürel, bilimsel ve ahlakî değerleri gözetir.
14 İlahiyat alanı için uygun araçları seçer, kullanır, geliştirir ve alanın gerektirdiği bilgi ve bilişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 100
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 15 15
Final 1 20 20
Toplam İş Yükü 115
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 4,6
Dersin AKTS Kredisi 5