Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Türk Hat Sanatı ILA 376 6 2 + 0 2 3
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. MEHMET MEMİŞ
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı Türk Hat sanatının tarihi gelişimini, İslam sanatı içindeki yerini ve önemini kavramak. Hat sanatında uygulanan yazı çeşitlerini ve en az bir yazı türünün estetik ve sanatsal özelliklerini tanımak
Dersin İçeriği Türk Hat sanatının ortaya çıkışı ve tarihsel gelişimi, yazı çeşitleri ve kullanım alanları, malzeme ve öğrenim usulleri, Sülüs hattıyla yazı çalışmaları.
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Türk Hat sanatının tarihsel gelişimini açıklar. Anlatım,
2 Yazı çeşitlerini ve kullanım sahalarını tanır. Anlatım, Soru-Cevap,
3 Yazı malzemelerini ve bu malzemelerin hazırlama usullerini açıklar. Anlatım, Grupla Çalışma,
4 Türk Hat sanatının ünlü sanatçılarını ve önemli eserlerini tanır. Anlatım, Tartışma,
5 Bir yazı çeşidinin estetik ve sanatsal özelliklerini yorumlar. Anlatım, Grupla Çalışma,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Osmanlı Öncesi Hat Sanatı
2 Hat Sanatında Osmanlı Dönemi
3 Şeyh Hamdullah ve Hat Sanatına Katkıları
4 Hafız Osman Ekolü
5 Hat Öğreniminde Meşk Usulü ve Meşk Örneklerinin Tanıtımı
6 Celî Yazılar ve Çalışma Usülleri
7 Ünlü Osmanlı Hattatları
8 Sülüs Meşki ve Sülüs Hattının Özellikleri
9 Mimari Süslemede Hat Sanatı
10 Yazı Malzemeleri ve Bu Malzemelerin Yapım Usulleri
11 Sülüs Meşki ve Sülüs Hattının Özellikleri
12 Sülüs Yazıda İstif ve İstiflerin Özellikleri
13 Sülüs Hattının Kullanıldığı Yerler
14 Yazma Eserlerin Korunması ve Onarımı
Kaynaklar
Ders Notu [1 Yazır, M.B. (1975): Yazı ve Kalem Güzeli, Ankara.
[2] Serin, M. (2000): Şevki Efendinin Sülüs Nesih Meşk Murakkaı, İstanbul.
Ders Kaynakları [3] Serin,M. (1999): Hat Sanatı ve Meşhur Hattatlar, İstanbul.
[4] Alparslan, A. (1999) Osmanlı Hat Sanatı Tarihi, İstanbul.
[5] Subaşı, M.H. (1997): Yazıya Giriş, İstanbul.
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 İlahiyat alanında temel kavramları kavrar, kavramlar arası ilişkilere hâkimdir. X
2 Bir yabancı dili kullanarak İlahiyat alanında kuramsal ve uygulamalı bilgileri izler ve ilgili alandaki uzman ve uzman olmayan kişi ve kuruluşlarla bu bilgileri paylaşır. (Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde).
3 Edindiği ilahiyat bilgisinin gerekleri doğrultusunda tutum ve davranışlarıyla topluma örnek olacak davranışlar sergiler. Sosyal ve kültürel hakların evrenselliğini destekler, sosyal adalet bilinci kazanır, tarihi ve kültürel mirasa sahip çıkar.
4 Klasik ve güncel dini meseleleri saptama, tanımlama, eleştirel bir yaklaşımla değerlendirme, yorumlama, formüle etme ve çözme becerisine sahiptir; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçer ve uygular.
5 İlahiyat alanındaki bilgi ve beceriler ile alandaki sorunlara yönelik bilimsel yöntemlerle ortaya konulmuş çözüm önerilerini ilgili kişi ve kurumlarla çeşitli iletişim araçları vasıtasıyla paylaşır.
6 Dini anlayış ve uygulamaların evrensel ve toplumsal boyuttaki (güvenlik, sağlık, iktisat, çevre, vb.) etkileri ve hukuksal sonuçları hakkında farkındalık sahibidir.
7 Sorumluluğu altındakilerin öğrenme gereksinimlerini belirler, öğrenme süreçlerini yönetir ve kişisel, mesleki alandaki gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar.
8 İlahiyat alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitaplarına, uygulama araç-gereçlerine ve bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerine dair sahip olduğu kuramsal ve uygulamalı bilgileri eğitim-öğretim, araştırma ve topluma hizmet alanlarında kullanır.
9 Değişen hayata ve yeniliğe karşı açık tutuma sahiptir; toplumsal, ekonomik, yasal ve siyasal gelişmelerden haberdardır.
10 Toplumsal alanda karşılaşılan karmaşık dini meseleleri çözmek için bireysel inisiyatif alarak bağımsız çalışır veya ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
11 İlahiyat alt dalları ve diğer bilim alanları ile ilişki kurarak disiplinler arası araştırma -inceleme, yorum ve analiz yapar. X
12 Alanındaki çeşitli sosyal, kültürel ve sanatsal etkinliklere katılır; yaşam boyu öğrenmeye ve sorgulamaya ilişkin olumlu tutum geliştirir. X
13 İlahiyat alanındaki bilgilerin toplanması, analiz edilmesi, yorumlanması, sonuçların duyurulması ve kullanılması aşamalarında toplumsal, kültürel, bilimsel ve ahlakî değerleri gözetir.
14 İlahiyat alanı için uygun araçları seçer, kullanır, geliştirir ve alanın gerektirdiği bilgi ve bilişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 40
1. Kısa Sınav 10
2. Kısa Sınav 10
1. Ödev 40
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Kısa Sınav 2 2 4
Ödev 1 2 2
Final 1 4 4
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 4 4
Toplam İş Yükü 78
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 3,12
Dersin AKTS Kredisi 3