Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Hadis ve Sünnette Çağdaş Yorumlar ILA 322 6 2 + 0 2 3
Ön Koşul Dersleri

Yok

Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. ERDİNÇ AHATLI
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Çağdaş dönemde yapılan hadis yorumlama çalışmalarını tanıtmak.

Dersin İçeriği

Bu derste yirminci yüzyılda yapılmış hadis yorumlama çalışmaları ve metotları işlenecektir.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Modern dönem yaklaşımlarının hadis yorumuna etkisini tanır Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
2 Hadislerin mesajını günümüz insanına modern bir üslupla aktarır Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
3 Modern dönem hadis yorumlama metotlarını değerlendirir Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
4 Modern dönemde karşılaşılan problemlere hadislerden çözüm üretir Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
5 Modern yorumlama yöntemleri ile klasik yöntemler arasında mukayese yapar Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
6 Günümüz hadis yorumcularını ve metotlarını tanır Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Hadis yorumlama ile ilgili genel bilgiler
2 Modern dönem yorumlama yöntemlerine giriş.
3 Modern dönemde karşılaşılan problemler.
4 Sosyolojik metod
5 Psikolojik metod.
6 Bilimci metod.
7 Feminist yaklaşımlar
8 Çevreci yaklaşımlar I
9 Çevreci yaklaşımlar II
10 Örnek metinler
11 Örnek metinler
12 Örnek metinler
13 Örnek metinler
14 Genel değerlendirme.
Kaynaklar
Ders Notu

Yusuf Kardavi, Sünneti anlamada yöntem, trc. Bünyamin Erul 

Ders Kaynakları

1. İsmet Özel, Kırk Hadis
2. İ. Lütfi Çakan, Hadislerle Gerçekler I-III, İstanbul 1993.
3. Selçuk Coşkun, Hadis Değerlendirmelerinde Bütünlük, Ankara 2003.
4. Muhammed Kutup, Peygamberden İktibaslar, İstanbul 1980.
5. İbrahim Hatiboğlu, Çağdaşlaşma ve Hadis Tartışmaları, İstanbul 2004

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 İlahiyat alanında temel kavramları kavrar, kavramlar arası ilişkilere hâkimdir. X
2 Bir yabancı dili kullanarak İlahiyat alanında kuramsal ve uygulamalı bilgileri izler ve ilgili alandaki uzman ve uzman olmayan kişi ve kuruluşlarla bu bilgileri paylaşır. (Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde). X
3 Edindiği ilahiyat bilgisinin gerekleri doğrultusunda tutum ve davranışlarıyla topluma örnek olacak davranışlar sergiler. Sosyal ve kültürel hakların evrenselliğini destekler, sosyal adalet bilinci kazanır, tarihi ve kültürel mirasa sahip çıkar. X
4 Klasik ve güncel dini meseleleri saptama, tanımlama, eleştirel bir yaklaşımla değerlendirme, yorumlama, formüle etme ve çözme becerisine sahiptir; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçer ve uygular. X
5 İlahiyat alanındaki bilgi ve beceriler ile alandaki sorunlara yönelik bilimsel yöntemlerle ortaya konulmuş çözüm önerilerini ilgili kişi ve kurumlarla çeşitli iletişim araçları vasıtasıyla paylaşır. X
6 Dini anlayış ve uygulamaların evrensel ve toplumsal boyuttaki (güvenlik, sağlık, iktisat, çevre, vb.) etkileri ve hukuksal sonuçları hakkında farkındalık sahibidir. X
7 Sorumluluğu altındakilerin öğrenme gereksinimlerini belirler, öğrenme süreçlerini yönetir ve kişisel, mesleki alandaki gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar.
8 İlahiyat alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitaplarına, uygulama araç-gereçlerine ve bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerine dair sahip olduğu kuramsal ve uygulamalı bilgileri eğitim-öğretim, araştırma ve topluma hizmet alanlarında kullanır.
9 Değişen hayata ve yeniliğe karşı açık tutuma sahiptir; toplumsal, ekonomik, yasal ve siyasal gelişmelerden haberdardır. X
10 Toplumsal alanda karşılaşılan karmaşık dini meseleleri çözmek için bireysel inisiyatif alarak bağımsız çalışır veya ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
11 İlahiyat alt dalları ve diğer bilim alanları ile ilişki kurarak disiplinler arası araştırma -inceleme, yorum ve analiz yapar. X
12 Alanındaki çeşitli sosyal, kültürel ve sanatsal etkinliklere katılır; yaşam boyu öğrenmeye ve sorgulamaya ilişkin olumlu tutum geliştirir.
13 İlahiyat alanındaki bilgilerin toplanması, analiz edilmesi, yorumlanması, sonuçların duyurulması ve kullanılması aşamalarında toplumsal, kültürel, bilimsel ve ahlakî değerleri gözetir. X
14 İlahiyat alanı için uygun araçları seçer, kullanır, geliştirir ve alanın gerektirdiği bilgi ve bilişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 70
1. Kısa Sınav 5
1. Ödev 20
2. Kısa Sınav 5
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 5 5
Kısa Sınav 2 2 4
Ödev 1 3 3
Final 1 5 5
Toplam İş Yükü 81
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 3,24
Dersin AKTS Kredisi 3