Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Alevi-Bektaşi Edebiyatı ILA 462 8 2 + 0 2 5
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi MUHAMMED MÜCAHİD DÜNDAR
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı Alevi-Bektaşiliğin klasik kaynaklarını tanımak ve örnek metinler okumak
Dersin İçeriği Alevi Bektaşi klasikleri, ulu ozanlar ve nefesleri, Buyruk, menakibname, erkanname, fütüvvetname,
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Bektaşilik, Alevilik ve Kızılbaşlık kavramlarını tanımlar, Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
2 Alevi Bektaşi klasiklerini bilir Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım,
3 Ulu ozanları tanır Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım,
4 Alevi Bektaşi metinlerinin genel özelliklerini bilir, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım,
5 Vilâyetnâme ve menâkıb metinlerini tanır Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım,
6 Alevi edebiyatını değerlendirebilir Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Giriş ve genel bir çerçeve
2 Alevilik, Bektaşilik, Kızılbaşlık vb. terimler
3 Cafer Sadık ve Buyruk,
4 Şeyh Safi Buyruğu
5 Hacı Bektaş Veli ve eserleri
6 Velayetname, Makalat, Şerh-i Besmele,
7 Erkan-nameler
8 Cenk-nameler
9 Fütüvvetnameler
10 Ulu Ozanlar
11 Nesimi, Fuzuli
12 Hatai ve divanı
13 Pir Sultan Abdal
14 Değerlendirme
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları [1] İsmet Zeki Eyuboğlu, Alevi-Bektaşi Edebiyatı, Der Yayınları, İstanbul 1991, 347 sf. [2] Ahmet Yaşar Ocak, Türk Sufiliğine Bakışlar, İstanbul 2002.
[3 Haz. Fuat Bozkurt] Buyruk İmam Cafer-i Sadık Buyruğu 4. Baskı Kapı yayınları İstanbul 2009
[4].Mustafa Ekinci, Şah İsmail ve İnanç Dünyası Beyan Yayınları İstanbul 2010.
[5] Şah İsmail Hatai, Şiirleri Ve Eserleri, Neşr: Azerbeycan İlimler Akademiyası Bakü 1966.
[6] Ethem Ruhi Fığlalı, Türkiyede Alevilik Bektaşilik, Ankara 1996.
[7] Adil Ali Atalay Vaktidolu. Seyyid Nesimi Divanı Can Yayınları 2009 [8] Önet Yağcı, Pir Sultan Abdal Yaşamı ve Şiirleri, Cumhuriyet Kitapları 2011
[9] Mustafa Ekinci, Anadolu Aleviliğinin Tarihsel Arka planı, İstanbul 2002.
[10] Aziz Yalçın, Hacı Bektaşi Veli ve Bektaşi Alevilik Derin Yayınları 2007
[11] Ali Nihat Tarlan, Fuzuli Divanı Şerhi Akçağ Yayınları,2009
[12] Şeyh Safiyeddin Erdebili, Makalat (Şeyh Safi Buyruğu) Çeviren: Sönmez Kutlu/ Dr. Nizamettin Parlak Horasan Yayınları 2009
[13] Muhtar, Cemal, Hurûfî Türk Şairleri, Marmara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 1986, sayı: 4, s. 219-226
[14] Ekinci, Mustafa, Şah İsmailin Mahlası Hataî Kelimesinin Etimolojisi, Harran Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 2004, sayı: 13, s. 159-170.
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 İlahiyat alanında temel kavramları kavrar, kavramlar arası ilişkilere hâkimdir. X
2 Bir yabancı dili kullanarak İlahiyat alanında kuramsal ve uygulamalı bilgileri izler ve ilgili alandaki uzman ve uzman olmayan kişi ve kuruluşlarla bu bilgileri paylaşır. (Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde). X
3 Edindiği ilahiyat bilgisinin gerekleri doğrultusunda tutum ve davranışlarıyla topluma örnek olacak davranışlar sergiler. Sosyal ve kültürel hakların evrenselliğini destekler, sosyal adalet bilinci kazanır, tarihi ve kültürel mirasa sahip çıkar. X
4 Klasik ve güncel dini meseleleri saptama, tanımlama, eleştirel bir yaklaşımla değerlendirme, yorumlama, formüle etme ve çözme becerisine sahiptir; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçer ve uygular. X
5 İlahiyat alanındaki bilgi ve beceriler ile alandaki sorunlara yönelik bilimsel yöntemlerle ortaya konulmuş çözüm önerilerini ilgili kişi ve kurumlarla çeşitli iletişim araçları vasıtasıyla paylaşır. X
6 Dini anlayış ve uygulamaların evrensel ve toplumsal boyuttaki (güvenlik, sağlık, iktisat, çevre, vb.) etkileri ve hukuksal sonuçları hakkında farkındalık sahibidir. X
7 Sorumluluğu altındakilerin öğrenme gereksinimlerini belirler, öğrenme süreçlerini yönetir ve kişisel, mesleki alandaki gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar.
8 İlahiyat alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitaplarına, uygulama araç-gereçlerine ve bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerine dair sahip olduğu kuramsal ve uygulamalı bilgileri eğitim-öğretim, araştırma ve topluma hizmet alanlarında kullanır. X
9 Değişen hayata ve yeniliğe karşı açık tutuma sahiptir; toplumsal, ekonomik, yasal ve siyasal gelişmelerden haberdardır. X
10 Toplumsal alanda karşılaşılan karmaşık dini meseleleri çözmek için bireysel inisiyatif alarak bağımsız çalışır veya ekip üyesi olarak sorumluluk alır. X
11 İlahiyat alt dalları ve diğer bilim alanları ile ilişki kurarak disiplinler arası araştırma -inceleme, yorum ve analiz yapar. X
12 Alanındaki çeşitli sosyal, kültürel ve sanatsal etkinliklere katılır; yaşam boyu öğrenmeye ve sorgulamaya ilişkin olumlu tutum geliştirir. X
13 İlahiyat alanındaki bilgilerin toplanması, analiz edilmesi, yorumlanması, sonuçların duyurulması ve kullanılması aşamalarında toplumsal, kültürel, bilimsel ve ahlakî değerleri gözetir. X
14 İlahiyat alanı için uygun araçları seçer, kullanır, geliştirir ve alanın gerektirdiği bilgi ve bilişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 70
1. Kısa Sınav 10
1. Ödev 10
2. Kısa Sınav 10
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 10 10
Kısa Sınav 2 10 20
Ödev 1 10 10
Final 1 10 10
Toplam İş Yükü 114
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 4,56
Dersin AKTS Kredisi 5