Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Reçel, Marmelat ve Jele Yapım Tekniği | GDM 610 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. OKTAY YEMİŞ |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı; reçel, marmelat ve jele işleme teknikleri ile reçel, marmelat ve jele üretiminde kullanılan ekipmanlar ve bu ürünlerin fiziksel ve kimyasal özellikleri hakkında vermektir. |
Dersin İçeriği | Pektin kimyası, teknolojik özellikleri, jel oluşum mekanizması, şeker içeriğini attırarak dayandırmanın prensipleri, meyvelerin hazırlanmaları, şeker ve asit çözeltileri, Reçel, Marmelat ve Jele ile ilgili ürün standartları; Reçel, Marmelat ve Jele hazırlama formülleri ve hesaplamaları; Şeker içeriği arttırılmış ürünlerde üretim hataları ve bozulmalar |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Meyve-Sebzelerin Dayandırılma Yöntemleri (özellikle şeker içeriğini arttırarak dayandırma, evaporasyon) ve prensiplerini kavrar | Anlatım, Soru-Cevap, | |
2 | Reçel, Marmelat ve Jele ile ilgili tanımları ve arasındaki farklılıkları kavrar | Anlatım, Soru-Cevap, | |
3 | Türk gıda kodeksi ve TSEde yer alan reçel ve benzeri ürünler ile ilgili tanımları kavrar | Anlatım, Soru-Cevap, | |
4 | Reçel, Marmelat ve Jele üretiminde kullanılan formülleri ve üretim aşamalarını tasarlar ve gerekli hesaplamaları yapar | Anlatım, Soru-Cevap, Problem Çözme, | |
5 | Herhangi bir meyveden reçel üretimi yapar ve üretim aşamalarını tasarlar | Eğitsel Oyun, Deney ve Laboratuvar, Gözlem, | |
6 | Reçel marmelat ve jele gibi ürünlerde kalite kontrol uygulamaları yapar ve uygular | Eğitsel Oyun, Deney ve Laboratuvar, | |
7 | Pektinden kaynaklı jel oluşum mekanizmasını kavrar | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Meyve ve sebzelerin muhafaza yöntemleri | |
2 | Şeker içeriğini attırarak muhafaza ve prensipleri | |
3 | Reçel, marmelat ve jele üretiminde kullanılan meyve, sebze ve diğer ürünler ve özellikleri | |
4 | Reçel, marmelat ve jele üretim teknolojisi: ham maddelerin hazırlanmaları | |
5 | Pektininin kimyasal yapısı, teknolojik özellikleri, jel oluşum mekanızması | |
6 | Reçete düzenleme | |
7 | Pişirme teknikleri; soğutma ve ambalajlama | |
8 | Üretim hataları ve bozulmalar | |
9 | Uygulamalı reçel üretimi | |
10 | Uygulamalı reçel üretimi | |
11 | Reçel, marmelat ve jele kalite kontolü | |
12 | Reçel, marmelat ve jele ile ilgili ürün standartları | |
13 | Üretilen reçellerin değerlendirilmesi | |
14 | Yıl sonu ders değerlendirmesi |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | [1]Power Point Sunusu |
Ders Kaynakları | [2]Cemeroğlu, B., Karadeniz, F., Özkan, M., (2003) Meyve ve sebze İşleme Teknolojisi (3). Gıda Teknolojisi Derneği Yayınları No:28 Ankara [3]Anonymous, 1964. Preserves Handbook. Sunkist Growers, California. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Yaşadığı toplumun bilgi toplumu olmasına katkıda bulunmak, toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunlara çözüm sunmak amaçlarıyla alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri içeren bilimsel projeler geliştirir ve bu projeleri ulusal ve uluslararası bilimsel ortamlarda (toplantılarda) tanıtır. | ||||||
2 | Alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, alanında güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında sahip olduğu kapsamlı bilgiyi elde ettiği bilgi ile karşılaştırarak değerlendirir ve sentezleyerek yeni sonuçlar ortaya koyar. | ||||||
3 | Alanı ile ilgili problemleri tanımlar ve formüle eder, yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir; karmaşık sistem veya süreçleri tasarlar ve tasarımlarında yenilikçi/alternatif çözümler ve/veya yöntemler geliştirir. | ||||||
4 | Kuramsal, deneysel ve modelleme esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular, belirsiz, sınırlı ya da eksik verileri bilimsel yöntemlerle tamamlar; verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması ile yeni modellemelerin oluşturulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. | ||||||
5 | Alanındaki uygulamaların sosyal, çevresel, sağlık, güvenlik, hukuki boyutlarını ile proje yönetimi ve iş hayatı uygulamalarını bilir ve bunların getirdiği kısıtların farkındadır. Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilir, bu tür takımlarda liderlik yapabilir ve karmaşık durumlarda çözüm yaklaşımları geliştirebilir; bağımsız çalışabilir ve sorumluluk alır. | ||||||
6 | Çalışmalarının süreç ve sonuçlarını, alanında veya alan dışındaki ulusal ve uluslararası ortamlarda bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü C1 Genel Düzeyinde kullanarak, yazılı ya da sözlü olarak aktararak sözlü ve yazılı iletişim kurar. | ||||||
7 | Alanının gerektirdiği SAS, SPSS, Minitab gibi istatistik programlarından en az birini etkin düzeyde kullanır. | ||||||
8 | Kendi çalışmalarını, Gıda Mühendisliği alanındaki uluslararası platformlarda yazılı, sözlü ve/veya görsel olarak aktarabilir. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 60 |
1. Kısa Sınav | 15 |
2. Kısa Sınav | 15 |
1. Ödev | 10 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
1. Final | 40 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Kısa Sınav | 2 | 10 | 20 |
Ödev | 1 | 10 | 10 |
Final | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü | 140 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,6 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |